Kostnader runt stallbygge

malumbub

Trådstartare
Med anledning av citaten från en annan tråd (som ni kan läsa här nedan) startar jag en tråd med följande frågor:

Vad har ert stallbygge kostat?
Vilken del av landet är detta?
Hur mkt gjorde ni själva?
Tror du att det kostar olika mkt beroende på var man bor?


Vi kommer ju tjäna rent penga mässigt på att vi känner en hel del folk! gruset och grävningen görs av bekanta, betong köps av en bekant oxå, och sen så hade pappa en bygghandel förut så spik o skruv o allt har vi redan!

när det gäller själva byggandet sen så är ju min sambo snickare, pappa har gått som snickarlärling och var "händig" innan...

min bästa kompis har el-kompetens, dock kommer proppskåpet o allt mer avancerat göras av ett riktigt proffs, dra ledningar däremot kommer de göra själva...

vi har väl räknat på MAX 100 000 men tror inte det kommer bli så dyrt, här inte räknat än...

pappa köper virke direkt från sågen, även där känner han folket...

sammanlagt bygger vi ut 72 kvadrat... det blir 4 boxar, 1 spolspilta och en sadelkammare (de utrymmena är lika stora som boxarna)


så med kontakter kan man få ett rätt billigt pris... att anlita firma skulle vi aldrig ha råd med!

enda problemet är om det blir klart i tid.... anledningen till bygget är nämligen att stoet ska betäckas, och jag vill gärna att hon ska kunna stå i sin fölbox redan på hösten när vi stallar in dem!

BTW det är inte dyrare att bygga hus/stall/whatever oavsett vart i landet man bor.

det är det faktiskt visst.

så du menar att virket är dyrare? jag har en lösning, köp det i en annan del av sverige då, köper man så mkt så brukar transport ingå :D

nu vet inte jag hur stora skillnaderna är, men det är ju ung som att köpa hus. på landsbyggden är det ju mycket billigare än i sthlm. om det då hade vart sjukt mycket dyrare att bygga nytt än att köpa befintligt så hade ju husföretagen aldrig överlevt (om det vart lika dyrt som i sthlm) men fortfarande så är ju sthlmarna villiga att betala de dyra priserna. det är därför första frågan är "vart vill du bygga" när man ringer och frågar husleverantörer efter en offert.
dessutom har jag svårt att tro att det skulle vara billigare att köpa på landsbygden och frakta hit.. för då hade nog alla gjort det vid det här laget :p

men summa summarum, tråkigt för oss som är stockholmare och grattis till dig som e lantis ;)

kimmis87,
eftersom du uppenbarligen är mycket intresserad av att diskutera byggpriser i olika delar av landet så skulle jag uppskatta om du startar en tråd för det

Jag har ingen aning om hur det ligger till med allt, mer än det jag märkt runt omkring mig, så ni andra får gärna föra denna diskussion.
 
Sv: Kostnader runt stallbygge

Det mest avgörande för kostnaden tror jag är hur mycket man gör själv plus vilka material man väljer och hur "avancerat" man bygger (om man jämför samma storlek av stall).

Vi bor i södra norrland och byggde stall för några år sedan. Har dock inte koll på totalkostnaden, men det blev inte så farligt dyrt. Det är ett isolerat kallstall med gjuten och isolerad platta, liten uppvärmd sadelkammare. Dock gjorde vi det allra mesta själva; hade hjälp med att gräva och gjuta grunden, men sen är det byggt av lösvirke med hemmasvetsade boxramar i rostfritt stål.

Köper du hela bygget med totalentreprenad och nyckelfärdiga moduler lär priset avspegla det hela. Sett till hantverkarkostnader så är t ex byggjobbare och elektriker dyrare per timme i sthlm. Antagligen också svårare att få tag i.
 
Sv: Kostnader runt stallbygge

Småländska höglandet här!

Vi har ju börjat smått. En gammal lada ska bli stall. Utgrävningen har vi skött själva så det har ju bara kostat vårt egna svett och tid liksom diesel till vår egna lilla grävmaskinen.

Armering kostar garanterat lika mycket runtom i landet, betongen beställdes från Herr Betongbil och det var ett bra pris tack vare kontakter.

Virket vi kommer använda är sånt som kommer från vår egna skog men som en lokal såg har sågat till till virke även där har vi fått ett bra pris pga kontakter.

Här där jag bor är det bra att ha ett brett kontaktnät. Jag har gjort iordningen pärm där alla kostnader och utgifter noteras. Ska bli intressant att se vad slutsumman hamnar på.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 141
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 752
Senast: _Taggis_
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 781
Senast: shia
·
Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
37 724
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp