Kostnader vid naturlig betäckning?

Solei69

Trådstartare
Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade innan vi åkte dit. Spångavgift= x kr, semin & vet avgift=x kronor, uppstallning=x kronor samlings & stationsavg=x kronor. Väldigt proffsig t och tydligt och man visste precis hur mycket det skulle kosta och vad som skulle göras. Alla extra kostnader diskuterades innan åtgärd sattes in , tex. som att spruta igång brunst vid behov. = visste exakt vad jag skulle betala i slutändan.

Men den här gången (annan hingststation) var det annorlunda. Jag har aldrig betäckt naturligt innan och tänker aldrig mer anlita denna hingstägare, men vill i alla fall med detta långa inlägg fråga: Är detta skäligt och skall det gå till så här?
Har för det första fått jaga ägaren då h*n aldrig hörde av sig om vad som hände, om hon var betäckt eller visade brunst. Ingenting!
Har fått ringa var tredje dag för att få besked då jag inte ville hon skulle stå där onödigt länge då stoet verkligen vantrivs med att vara ifrån sin flock. Nå, stoet gick inte i brunst utan fick sprutas igång men det fick jag själv ringa om för att det skulle tas det initiativet, hon hade då varit där tre veckor utan att visa någon brunst och konstant minskat i vikt trots att hon gick på, enligt hingstägaren, bra bete. Var dit och tittade till henne en gång i veckan och noterade därför att hon mest stod och surade i en hörna och inte betade mycket så jag lämnade extra foder som de skulle ge henne när de tog in henne för att testa henne varje dag morgon och kväll. Hon sprutades och jag frågade efter vad det skulle kosta extra, ägaren kom med ett " ja ett par hundra eller så" . Hon betäcktes ca en vecka senare sedan tog jag hem henne omgående. Hon går upp i vikt igen. Efter 17 dagar skulle hon då ultraljudas och tyvärr: inte dräktig! :( Jag tog emellertid hem henne igen då jag inte ville hon skulle stå där då hon inte trivdes. Så jag körde dit varannan dag för att testa henne med hingsten, dessutom ville dom ultraljuda henne varenda gång för att se hur ägget artade sig. Tyckte jag var onödigt då om hon inte vill stå för hingsten kunde hon ju ändå inte betäckas. Men proffsen vet ju bäst och detta är en mkt välkänd och rutinerad ryttare och hingstägare.
Efter att ha kört fram och tillbaka en vecka började hon visa brunst igen naturligt. Tyvärr skulle jag då resa bort ett par dagar så jag lämnade henne där, fast uppstallad, med eget foder och skrivna instruktioner om vad hon skulle ha att äta. Jag bad dem dessutom att ringa dels när hon var betäckt första gången och dels någon dag innan jag skulle hämta henne då min transport är under renovering och jag behöver hyra en transport dagen innan hämtning. Hingstägaren ringde aldrig som avtalat när hon hade betäckts igen utan när jag ringde efter hemkomst fick jag bara beskedet att "det ser bra ut du kan snart hämta henne." En vecka senare när jag ringde och frågade vad som hände sa h*n " hon är klar du får hämta henne idag !"
Erh--jaha?! Utan transport då eller ? Lånar transport, hämtar hästen, samt hälften av maten (säcken står i en pöl med vatten och är halvt förstörd) som var uträknat skulle räcka i ca 12 dagr, hon har varit där 10 dgr. Vad har hon ätit istället frågar jag?:confused: Vet inte, får jag till svar, han som ansvarar är inte här idag. Hästens foderhink har dom använt för att tvätta sina hästar med, hittar den i spolboxen, två andra hinkar är bara borta, fodermåttet borta, trots att allt är tydligt märkt med hästens namn. Hästen har tappat all vikt hon gått upp under de två veckor hon varit hemma. Ser nu ut som ett fullblod i tävlingskondition, men hon är ett halvblod som i vanliga fall ser ut som en matrona under betet. Då tycker hingsthållaren att lite får jag betala för de tillkomna veterinärkostnaderna pga av krångel med brunst etc ..javisst hur mycket då ? Tja runt 12-1500:- hm lite saftigt för en spruta men ok.
Får räkningen: Spruta 70:- Veterinärkostnader 1900:-! Tycker det låter mycket för att ge en spruta så jag ringer och frågar vad det är som kostat så mycket. " Då har dom ultraljudat henne 12 ggr under denna tid! Varför så mycket frågar jag ? Det är lag på att det skall göras i samband med betäckning. Erh... jaha. men hon är ju bara betäckt sammanlagt 6 ggr, 3 ggr per brunst . Hur räknar ni då ? Ja då har dom kollat ägget tre ggr en vecka före varje varje brunst dessutom. Men om hon inte står för hingst spelar det väl ingen roll hur ägget är i mognad ? Borde man inte kolla det när hon VISAR brunst i så fall för att minimera obehag med undersökningen för hästen samt kostnader för hingst och stoägare? Är detta inte inräknat i språngavgiften att det finns vissa kostnader då det inte specat varken muntligt eller skriftligt vid bokning? Eller är det bara jag som är bortskämd med bra information vid tidigare tillfällen? Eftersom jag inte betäckt ston naturligt förr har jag dålig koll på vad som normalt tillkommer utöver språng+lev.fölavgift samt uppstallningskostnader. Så ni som gjort detta innan, är jag ute och reser? Både vad det gäller hantering av stoet och kontakten med mig som stoägare samt vad gäller debiteringen av vet. kostnader?

Oj vad långt det blev ....hav misskund med mig....
 
Sv: Kostnader vid naturlig betäckning?

Ja du det här blev långt :D Tänker inte kommentera allt men litegrann.
Detär mycket som står på spel när man lämnar bort sitt sto. Man måste tänka till före att man verkligen vill göra det för det är inte 100% komplikationsfritt. Att inte hingstägare hör av sig varje dag är helt OK i mina ögon. Jag är nöjd att få vet om stoet är brunstigt eller inte och när hon blir betäckt. Det tar den tid det tar och det går inte fortare eller lättare för att man vill skynda på det.

Att du är där ett par gånger och ser att hästen står och surar i ett hörne säger ingeting om hur hästen trivs där. Den har bytt miljö och får lov att gå ner i vikt, om den vilar en stund mitt på dan när du är där säger Nada om läget. Du får inte förmänskliga hästen.

Det är nog mera stressande för den att köra fram och tillbaka varannan dag och Ja, ultraljud krävs för att kunna betäcka vid rätt tillfälle. Man lägger stonas välmående i en annan persons händer och får vackert lov att acceptera det. Sen kan väl stationerna ha brister, men så som du beskrivit förfarandet på det hela låter som ett fullt normalt stuteri som arbetar för att få stona dräktiga.
Om man hittar lite foder på fel ställe (vilket kan hända) så får man låta det rinna av sig.

Kardemumma-summa:
*Ston går ner i vikt när de byter miljö
*Ston kan förändra sin brusntcykel
*Ston kan vara i brunst fast de inte står för hingst
*Upprepade ultraljud kan krävas
*Avel kostar och går inte att tillbaka på försäkring för det är inget sjukdomstillstånd. Man måste vara medveten om innan att kostnader gärna sticker iväg.
*Det är omöjligt för en person att säga innan NÄR ett ägg kommer gå och när stoet kommer att vara klart

Hoppas du får ditt sto dräktigt nu och att det känns lite bättre när du fått lite perspektiv på det hela.
 
Sv: Kostnader vid naturlig betäckning?

Jag har i år betäckt ett av mina ston naturligt.

Det kostade 800kr i stationsavgift, 75kr/dygn i betes/uppstallningskostnad sen tillkom veterinär kostnader på 1000kr det var för 2 UL, ett när hon kom för att se hur det såg ut och det andra gjordes när hon slog i från för att verklgen kolla så ägget gått. Priserna är exkl moms.
Helt själiga priser tycker jag.

PG-spruta har jag i år betalat 2 st (en på varje av mina andra ston) de har båda kostat 150kr + moms och stona var på olika stationer (semin).

Ang fodret och skötslen så kan jag tycka att det är dåligt skött av hingsthållaren, okay att dom kanske tyckte du var lite överskyddande första gången men man tycker ju att de själva borde sett att hästen tappade i vikt och då borde de ju förstått att du inte var så överbeskyddande nästa vända.
Att UL varje dag känns kanske lite onödigt men o andra sidan kan man ju på så sätt spara in hingstens bakknän etc på att man bara gör ett språng när ägget är tillräckligt stort och ser ut att släppa när som. Har man dessutom en hyfsat poppis hingst kan man ju betäcka flera ston dessutom. Men iom att ditt sto ändå blivit betäckt 3ggr/brunst så verkar det ju som att de gjort både delarna varpå jag tycker UL-koll är lite overkill. Men alla stationer har ju egna rutiner och erfarenheter - detta kanske funkar bra hos dom..

Att de inte hör av sig har jag dock mycket förståelse för, de har säkert haft fullt upp. Till mig ringer dom om det hänt nåt eller nån fråga dykt upp (typ du kan inte få sperma från hingsten du valt så välj ny ungefär) annars när stoet är färdig att hämtas.

Att du får betala veterinärkostnader är rätt normalt tror jag, men på det stora hela blir det ju betydligt mycket billigare med naturligt än semin..
 
Senast ändrad:
Sv: Kostnader vid naturlig betäckning?

Tack för respons! :D

Skönt att få reda på att kostnaderna är inom ramarna för vad som kan anses skäliga. Känns bättre ..

Jag svarar båda ovan i samma:

Nej förmänskliga min häst gör jag inte, hon går på lösdrift i vanliga fall och är verkligen inte någon porslinshäst, men jag vet att hon ogillar att vara ifrån sin flock. Så lite hade jag kallt räknat att hon skulle gå ned i vikt men att efter fem veckor, som det rörde sig om i det första skedet, gå ned nästan 100 kg känns inte normalt. Men det är ju som det är. Sur dam, mycket pillande på henne och ny miljö=smalare häst.
Positivt på så sätt att det går att rida henne med sadel nu det kan vara lite si och så med det annars efter sommarbete. ;) Men, tja...

Hingsten hade bara 3-4 ston på hela säsongen. Knappast en överarbetad stackare. Han är en pärla BTW.

Jag begärde inte att dom skulle ringa dagligen, dom hörde inte av sig alls det första fyra veckorna, men när hon inte visade brunst efter 4 veckor kunde de i alla fall börjat intressera sig för om jag ville ha henne igångsprutad. Det fick jag föreslå själv.

Foder ja...om hästen har gått ned markant i vikt första omgången och man lämnar foder som man beräknar är slut när man hämtar hästen men hälften är kvar, då undrar jag klart vad 17 har hästen fått att äta den andra halvan av tiden ? Luft? Dessutom äter hon 50/50 av havre och korn men allt kornet var kvar och havren slut. :confused:

Medveten om att det tillkommer kostnader men vid förfrågan kunde man väl få ett rakt svar?? Eller ??

Det jag mest vänder mig mot är att det hela verkade lite så där på en höft. Inga fasta priser för övriga kostnader lämnades ut, hemsidan och därmed språng/fölavgiften ändrades under pågående säsong, fick fråga vilket som gällde egentligen (då frågade ägaren vad det stod på hemsidan!) ingen verkade egentligen ha ansvar för foder och hästens välbefinnande på plats.

Nu skall hon i alla fall UL på fredag och jag håller tummarna att det har tagit för damen börjar bli till åren och jag önskar mig ett föl som kan ta över efter henne. Beställt är ett stoföl som är palominofärgad. Då blir matte glad !! :banana:
 
Sv: Kostnader vid naturlig betäckning?

Appropå stressande att transportera varannan dag :
Kan tillägga att damen ifråga ÄLSKAR att åka transport.:love:

Hon går själv in medan jag stannar utanför och i valet mellan att gå in i transporten och i stallet väljer hon transporten alla gånger. Där får man ju alltid hö och kul saker händer när man kommer fram. :D

Ohyggligt retsamt på tävlingsplatser när grannhästen vägrat lastning i en timme så kommer jag med min dam, öppnar baklämmen, säger "varsågod" och så traskar hon på med öronen framåt.;)
Grannen gråter....:angel:
 
Sv: Kostnader vid naturlig betäckning?

jag upplever det som om at de ston som transporteras fram och tillbaka överlag visar sämre brunst och har något lägre dr% än de ston som får bo kvar.
Tror inte det har med just transporten att göra, utan miljöombytet.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 105
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 132
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 927
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp