Megapixel

Trådstartare
Nu behöver jag pris förslag på dessa grejer:
1. Foderhäst/ponny: hur mycket ska man betala ägaren för att ha hästen på foder?

2. Medryttare: Hur mycket ska en medryttare betala ägaren i månaden om man är där ca 2-3 gånger i veckan?

Inget rätt och fel, vill bara ha riktmärken 😊
 
Nu behöver jag pris förslag på dessa grejer:
1. Foderhäst/ponny: hur mycket ska man betala ägaren för att ha hästen på foder?

2. Medryttare: Hur mycket ska en medryttare betala ägaren i månaden om man är där ca 2-3 gånger i veckan?

Inget rätt och fel, vill bara ha riktmärken 😊

Alltså har du hästen på foder betalar du inte ägaren någonting utan du betalar bara för hästens uppehälle som om du ägde den.
(Ägaren betalar försäkringen).
Har du en häst på foder gör du ju ägaren mer eller mindre en ekonomisk tjänst.

Medryttare: Personligen tycker jag att medryttare ska rida gratis emot att de tar hand om dagens sysslor (ex mocka, fixa mat osv) = blir en avlastning för ägaren.
Står man i fullservice stall och inte gör någonting så kanske man kan dela på kostnaden för skoning? = 500-600kr nånting (beror ju verkligen på)
 
Oftast betalar man inget till ägaren, om det är en privatperson. Ägaren brukar betala försäkringen och fodervärden resten.
Lånar man häst av företag/ridskola/ridläger ect brukar det finnas en hästhyra.

Jag kommer ta 500kr för 2 dagar i veckan av min framtida medryttare. Trots oattraktiv ras, jag känner att ryttarna är något mer seriösa när de betalar för sig. (Det stämmer inte alltid såklart, jag har tex alltid ridit gratis mot mockning osv) :) mindre stad utanför Göteborg, lätt att ta sig dit kollektivt hela veckan även på helgen. :)
 
Nu behöver jag pris förslag på dessa grejer:
1. Foderhäst/ponny: hur mycket ska man betala ägaren för att ha hästen på foder?

2. Medryttare: Hur mycket ska en medryttare betala ägaren i månaden om man är där ca 2-3 gånger i veckan?

Inget rätt och fel, vill bara ha riktmärken 😊
Det finns massor av trådar som handlar om just detta om du söker litegrann.
Och det finns lika många svar på frågorna som det finns hästägare, fodervärdar och medryttare, eftersom det måste avgöras från fall till fall. Det finns inga rätt eller fel!
 
Det finns massor av trådar som handlar om just detta om du söker litegrann.
Och det finns lika många svar på frågorna som det finns hästägare, fodervärdar och medryttare, eftersom det måste avgöras från fall till fall. Det finns inga rätt eller fel!
Ja, men om man inte får starta trådarna så bör det ju inte finnas en sån funktion på ett såhär gammalt forum? Eller? Jag skrev förslag och att det inte finns rätt eller fel så jag vet inte riktigt varför du tog dig tiden att skriva detta? Inget illa menat såklart.
 
Nu behöver jag pris förslag på dessa grejer:
1. Foderhäst/ponny: hur mycket ska man betala ägaren för att ha hästen på foder?

2. Medryttare: Hur mycket ska en medryttare betala ägaren i månaden om man är där ca 2-3 gånger i veckan?

Inget rätt och fel, vill bara ha riktmärken 😊
Kort sagt, foderhästar betalar du inget för alls för till ägaren. Du står för alla kostnader för hästens uppehälle dock.

Medryttare är det omöjligt att svara på vad för kostnad det kan bli, kan vara gratis till flera tusen. Det beror till största delen på varför ägaren vill ha medryttaren och vad för omständigheter det är och vad för typ av stall osv.
 
Ja, men om man inte får starta trådarna så bör det ju inte finnas en sån funktion på ett såhär gammalt forum? Eller? Jag skrev förslag och att det inte finns rätt eller fel så jag vet inte riktigt varför du tog dig tiden att skriva detta? Inget illa menat såklart.
Se det istället som ett tips, att du kan hitta massor av svar på dina frågor som redan finns på forumet. Sökfunktionen är en riktigt bra grej för sånt! :)

I övrigt kan jag hänvisa till den nålade tråden överst på den här sidan, det går att applicera även på frågeställningen i din tråd. Det är omöjligt för en utomstående att avgöra vad som är rimlig kostnad i enskilda fall. Det finns för många infallsvinklar att ta hänsyn till, som bara de inblandade parterna känner till.
Frågor som rör prissättning av specifika hästar bör undvikas här, då det är omöjligt att avgöra värde på en häst som man inte ser framför sig.
Jämför med likvärdiga hästar som är utannonserade, för att få ett hum om vad som är ett rimligt pris.

Det går däremot bra att diskutera vad som påverkar priser och liknande...

Tack! /Moderatorn
 
Hur mycket medryttare betalar beror helt på vad det är för häst och i vilken del av landet du bor. Jag bor i Stockholm och här tar många 500:- för en dag i veckan, 1000:- för två dagar o s v för hästar som är normalutbildade.
 
Foderponny/ häst betalas inget för till ägaren, blir hyrponny/häst om det även betalas till ägaren.

För mig är det samma med medryttare, tycker det blir hyrponny/ häst vid betalande men vet att alla inte håller med mig där.
 
Jag tycker att en bra riktlinje vid medryttarhäst är vem som får mest ut utav tjänsten så att säga.

Om jag har en hobbyhäst och vill ha avlastning en eller ett par gånger i veckan med uteritter osv tycker jag det är rimligt att det antingen är gratis eller att jag betalar medryttaren en slant beroende på situation.

Har jag en häst i tävlingskondition som medryttare får lov att använda till egna träningar/tävlingar och kan lära sig och utvecklas med tycker jag det är läge för medryttaren att betala mig.

Utgår alltid ifrån att medryttaren sköter dagens sysslor om det inte är fullservice och sedan finns det ju såklart tusen variabler till beroende på just det specifika fallet vad som är rimligt så frågan är ju egentligen omöjlig att besvara men jag utgår som sagt ifrån vem som får ut mest av det.
 
Jag tycker att en bra riktlinje vid medryttarhäst är vem som får mest ut utav tjänsten så att säga.

Om jag har en hobbyhäst och vill ha avlastning en eller ett par gånger i veckan med uteritter osv tycker jag det är rimligt att det antingen är gratis eller att jag betalar medryttaren en slant beroende på situation.

Har jag en häst i tävlingskondition som medryttare får lov att använda till egna träningar/tävlingar och kan lära sig och utvecklas med tycker jag det är läge för medryttaren att betala mig.

Utgår alltid ifrån att medryttaren sköter dagens sysslor om det inte är fullservice och sedan finns det ju såklart tusen variabler till beroende på just det specifika fallet vad som är rimligt så frågan är ju egentligen omöjlig att besvara men jag utgår som sagt ifrån vem som får ut mest av det.
Då fortsätter du ju att alla vill tävlingsrida vilket inte alls stämmer.
 
Jag tycker att en bra riktlinje vid medryttarhäst är vem som får mest ut utav tjänsten så att säga.

Om jag har en hobbyhäst och vill ha avlastning en eller ett par gånger i veckan med uteritter osv tycker jag det är rimligt att det antingen är gratis eller att jag betalar medryttaren en slant beroende på situation.

Har jag en häst i tävlingskondition som medryttare får lov att använda till egna träningar/tävlingar och kan lära sig och utvecklas med tycker jag det är läge för medryttaren att betala mig.

Utgår alltid ifrån att medryttaren sköter dagens sysslor om det inte är fullservice och sedan finns det ju såklart tusen variabler till beroende på just det specifika fallet vad som är rimligt så frågan är ju egentligen omöjlig att besvara men jag utgår som sagt ifrån vem som får ut mest av det.

Jag som har en hobbyhäst och har betalade medryttare tänker att mina medryttare får ut något av att rida min häst. Hästen bor i ett område där det är lätt att hitta medryttare
 
Hur mycket medryttare betalar beror helt på vad det är för häst och i vilken del av landet du bor. Jag bor i Stockholm och här tar många 500:- för en dag i veckan, 1000:- för två dagar o s v för hästar som är normalutbildade.
Jag tycker att en bra riktlinje vid medryttarhäst är vem som får mest ut utav tjänsten så att säga.

Om jag har en hobbyhäst och vill ha avlastning en eller ett par gånger i veckan med uteritter osv tycker jag det är rimligt att det antingen är gratis eller att jag betalar medryttaren en slant beroende på situation.

Har jag en häst i tävlingskondition som medryttare får lov att använda till egna träningar/tävlingar och kan lära sig och utvecklas med tycker jag det är läge för medryttaren att betala mig.

Utgår alltid ifrån att medryttaren sköter dagens sysslor om det inte är fullservice och sedan finns det ju såklart tusen variabler till beroende på just det specifika fallet vad som är rimligt så frågan är ju egentligen omöjlig att besvara men jag utgår som sagt ifrån vem som får ut mest av det.
Tack, det är ju klart att det inte finns ett spikat svar vilket jag också menar så jag är väldigt tacksam för att du tog hänsyn till detta 🙏
 
Då fortsätter du ju att alla vill tävlingsrida vilket inte alls stämmer.
Förslag var det JAG frågade efter. Hade jag skrivit specifikationer hade ju det varit en annan grej, i detta läget är det öppet för alla möjliga förutsättningar som ger olika pris.
 
Foderponny/ häst betalas inget för till ägaren, blir hyrponny/häst om det även betalas till ägaren.

För mig är det samma med medryttare, tycker det blir hyrponny/ häst vid betalande men vet att alla inte håller med mig där.
Ja men precis! Det är nog bara jag som är trög när folk skriver i sina foderhäst anonser ”pris: 5000 kr/mån” då tänker jag att det är 5000 som betalas till ägaren, knas.
 
Se det istället som ett tips, att du kan hitta massor av svar på dina frågor som redan finns på forumet. Sökfunktionen är en riktigt bra grej för sånt! :)

I övrigt kan jag hänvisa till den nålade tråden överst på den här sidan, det går att applicera även på frågeställningen i din tråd. Det är omöjligt för en utomstående att avgöra vad som är rimlig kostnad i enskilda fall. Det finns för många infallsvinklar att ta hänsyn till, som bara de inblandade parterna känner till.
Jag frågade som sagt om förslag, skrev inga specifikationer så alla möjliga scenarion är välkomna. Vill bara ha riktmärken - en median som kan diffa beroende på förutsättningar osv. Detta är en öppen fråga som jag inser inte är opassande så jag förstår inte varför du som moderator skriver det här? Ber om ursäkt ifall jag är jobbig, vill inte trampa någon på tårna men vill inte heller bli trampad på tårna själv.
 
Jag frågade som sagt om förslag, skrev inga specifikationer så alla möjliga scenarion är välkomna. Vill bara ha riktmärken - en median som kan diffa beroende på förutsättningar osv. Detta är en öppen fråga som jag inser inte är opassande så jag förstår inte varför du som moderator skriver det här? Ber om ursäkt ifall jag är jobbig, vill inte trampa någon på tårna men vill inte heller bli trampad på tårna själv.
Nej men som ”trådstartare” känner jag ändå att jag har lite ”ansvar” att hålla tråden i rätt område och inte bli otrevlig...
VI tar det från början då.
Detta är ett öppet internetforum. Man får inte alltid de svar man ber om. Ibland får man tips om var man kan hitta många fler svar än de som kommer lämnas i tråden ifråga.
Trådskaparen äger inte tråden, utan får acceptera att den kan få stickspår och svar som inte nödvändigtvis är exakt de som trådskaparen önskade från början.
Så länge forumets regler följs är detta helt okej.

Och du måste nog inse att det finns varken median, medelvärden eller riktmärken för det du söker. Det varierar mellan olika platser i landet, beroende på vad det kostar att ha häst just där. Det varierar mellan olika stall, beroende på var de ligger (både var i landet och var i förhållande till närmast större stad/tätort), om det finns kollektivtrafik, ridhus, ridvägar etc. Och det varierar väldigt mellan individer beroende på varför hästägaren vill ha medryttare eller fodervärd till sin häst.
Du har fått några förslag. De stämmer i just de fallen, men behöver inte vara ett dugg representativt för hur det är i resten av landet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 391
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 124
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 377
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 017
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp