Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: kostsamt

Det kan kosta massor men det behöver inte kosta sååå hejdlöst mycket ....Allt hänger ju på vad du vill ge ditt barn :smirk:
 
Sv: kostsamt

Alla hänger jämt upp sig så mycket på vad allt kostar. Många säger att det är dyrt med barn men jag håller inte med. Man behöver inte köpa de dyraste grejorna, allt finns begagnat. Maten kan man också laga själv och man kan ha tygblöjor (jag har det) som är billigt. Men att säga exakt vad det kostar, det är svårt. Menar du i löpande månadskostnad eller grejorna man behöver? Varför undrar du? Om man vill ha barn så löser sig kostnaden ändå. Jag tycker inte att jag lagt ut mycket pengar på min son. Hästarna kostar oändligt mycket mer! Vi har fått en del av föräldrar, tex kläder (får man även av vänner som hälsar på), skötbord och en mindre vagn. Den barnvagnen vi köpte begagnad använder vi i stallet och har som slit-och-slängvagn.
 
Sv: kostsamt

Det beror helt på hur man vill ha det. Man kan komma undan riktigt billigt, eller så kostar det massor.

Med tygblöjor sparar man massor (särskillt om de är begagnade). Jag köpte full uppsättning tygblöjor, alltså för hela blöjperioden, för 400 kr... löjligt billigt, och dessutom var de i mycket gott skick! Väljer du de största märkena (P och L) och köper med rabattkuponger eller där de är billiga så kan du komma undan med 100 kr/paket. Paketen innehåller 42-56st (92st i minsta storleken, men då får man oftast byta mycket oftare än senare). Man byter blöja 5-10ggr/dag, bara att räkna åtgången under 2½-3½ år.

Kläder kan man göra fynd på begagnat. Särskillt de minsta kläderna blir ju knappt använda. Eller så köper man dyra märken och lägger 100 kr på en body som de snart vuxit ur och dessutom behöver ett gäng av. Overaller kan man få för löjliga summor begagnat, 30 kr betalade jag förra året för en jättefin overall, i år 50 kr. Eller så köper man dyra märkesoverallen för 1400 kr.

När det gäller mat kan man laga själv på det som är billigt för säsongen och kommer undan med mat för några kronor per dag. Eller så köper man burkar och gör av med ca 20 kr/dag + vad gröten/vällingen kostar 2-3 ggr/dag.

Om jag vetat innan Lucas kom det jag vet idag hade vi sparat in många tusenlappar. Bl.a skötbord = helt onödigt, jag är mest på golvet i badrummet ändå. Spjälsäng = sämsta köpet nånsin. Dyr säng som står oanvänd, båda barnen sover med oss.

Vad man däremot INTE ska spara in på är säkerhetsprylar. Bilbarnstolen MÅSTE vara ok, hellre betala lite mer där och veta att den är fräsh.
 
Sv: kostsamt

Jag upplever heller inte att barn kostar. Jag har köpt billiga kläder, visserligen i butik men av den billiga varianten, som har hållit bra. Blöjor använder jag L och köper där det är billigt och med rabatt kuponger. I början gav jag matburkar, men kan säga att nästa gång mixar jag själv. Inte för att det var dyrt så, men i efterhand kändes det onödigt. Vagnen är jättefin men begagnad och håller lätt för kommande barn också. Sängar är köpta på I--A och var jättebilliga - och bra! Bilbarnstol har vi köpt sprillans i alla storlekar - jag vill vara säker på att de inte är krockade eller annat. Leksaker har min dotter inte mycket (när man kommer hem till bekanta gör jag stora ögon) men hon pillar med det hon har och roligast är dom grejer som jag avvarat av hushållsredskap.

När barnen blir större lär ju kostnaden öka, men jag hade aldrig massa märkeskläder när jag var liten, och jag blev en ganska bra människa trots allt. Att alltid få saker och göra dyra utflykter är ingen filosofi vi lever efter, så vi kommer nog klara oss utan kk.
 
Sv: kostsamt

Tack för era svar. Jag planerar INTE att skaffa barn, var nyfiken bara.
 
Sv: kostsamt

Det kan nog bli en halv miljon eller 3 miljoner beroende på hur man lever.
 
Sv: kostsamt

Ja, det finns ju ingen övre gräns ;)

Under småbarnstiden kan man klara sig billigt.

Men sen...Då kan det bli hur dyrt som helst.
 
Sv: kostsamt

Få se nu
uppstallning, min säng-gratis
blöjor-latmans alternativet ca 250 i mån
foder-bröstmjölk-gratis
utrustning-ärvda saker -gratis

Ja se Theo är billig idag :rofl:
 
Sv: kostsamt

Det är inte helt gratis med 5 pojkar 11-15 år även om vi inte har lyxiga vanor till vardags :angel:
Ärva kläder av varann går ej då de är så jämnstora och sliter så hårt. Nu "äntligen" har den äldste slutat växa ur saker en gång i kvarten.
 
Sv: kostsamt

Masssssor!
Oavsett om man kan ärva kläder och grejer så är det ändå dyrt. Särskillt när de blir äldre kan jag tänka, mitt barn är bara 5 mån än men kostar redan en hel del.
 
Sv: kostsamt

Men en bebis kostar ju nästan INGENTING??

Min erfarenhet är att små barn inte kostar mer än barnbidraget täcker i EGNA utgifter.

Det som är dyrt är utebliven inkomst för att man är hemma med dem istället för att jobba. Men är det en KOSTNAD :confused:
 
Sv: kostsamt

Vad är det som kostar så mycket till en 5 mån bäbis? Maten = gratis (om man ammar förstås) och inte har de några dyra fritidsintressen heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Har sett att det har blivit populärt igen. Funderar på att köpa en varsin till min väns barn och ge dem i present. Det finns många...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: Barbabelle
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 787
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 116
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp