Kosttillskott - fungerar egentligen något? Specifikt magnesium

NilHe

Trådstartare
Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl jag inte vill gå in på här, från väldigt många olika håll, blivit rekommenderad att äta magnesium för att eventuellt bli fri från vissa "krämpor". En av de som sagt detta är en av mina läkare. Det gjorde att jag började kolla upp magnesium och de symtom jag hade och landade i att det inte finns någon medicinsk forskning som stödjer att magnesium (oavsett sort) som stödjer att det skulle hjälpa (däremot forskning som säger att det finns tydlig placeboeffekt). Men däremot i trådar på forum, vid reklam av preparat och andra erfarenhetsberättelser så finns massor av empiri att folk lindras eller blir helt botade vid intag av olika tillskott (vid muskelkramper, myrkryp, nervskador). Jag har nu själv ett par månader drygt testat ett magnesiumtillskott som lyfts fram som "bot" för de symtom jag har, sedan även en längre period en annan sort, och I feel nothing, Inget är bättre (eller sämre förvisso) men jag är ju rätt mycket mer pank. Hur är era tankar om detta?

Tillägg: Vill vara tydlig med att jag är skeptiskt inställd till det här med tillskott (människor och djur) men kan bli överbevisad, därav att jag testar.
 
Senast ändrad:
Jag har tagit kosttillskott i perioder men inte just magnesium. Upptäckte att jag ”glömde bort” att dricka kaffe på dagarna och drog slutsatsen att jag faktiskt blivit piggare och i mindre behov av koffein, vilket var den effekt jag hoppats på.

Magnesium fick vi rekommenderat till vår son av olika skäl. Vi började ge honom trippel-magnesium och märkte effekt efter ett par veckor. När burken var slut köpte min man en annan variant i närmaste mataffär, den funkade inte…

Kosttillskott funkar väl bara om man dels har en sort av bra kvalitet och framförallt om ens symptom faktiskt kommer ur en brist på det tillskott man tar. Dina symtom kanske grundar sig i något annat? 🤔
 
Jag har haft problem med kramp när jag simmat men det hjälpte med magnesium på mig, oavsett vetenskapliga bevis eller ej. Jag har svårt att tro att placebo fungerar på kramp, jag var skeptisk innan och är dålig på att äta järntabletterna jag får vid blodgivning, där märker jag ingen skillnad alls.
 
Magnesium är ett vanligt tillskott i äldrevården. Då utskrivet av läkare. Många av mina vårdtagare har det i din apodos. Ffa de som lider av hjärtsvikt och kärlkramp. Men även andra muskelkramper.
Att det handlar om placeboeffekt tror jag inte på då de flesta inte har någon större koll på apodosernas innehåll.
Att det inte finns någon forskning som stödjer användandet verkar också märkligt när det används i den utsträckning som det görs.
 
Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl jag inte vill gå in på här, från väldigt många olika håll, blivit rekommenderad att äta magnesium för att eventuellt bli fri från vissa "krämpor". En av de som sagt detta är en av mina läkare. Det gjorde att jag började kolla upp magnesium och de symtom jag hade och landade i att det inte finns någon medicinsk forskning som stödjer att magnesium (oavsett sort) som stödjer att det skulle hjälpa (däremot forskning som säger att det finns tydlig placeboeffekt). Men däremot i trådar på forum, vid reklam av preparat och andra erfarenhetsberättelser så finns massor av empiri att folk lindras eller blir helt botade vid intag av olika tillskott (vid muskelkramper, myrkryp, nervskador). Jag har nu själv ett par månader drygt testat ett magnesiumtillskott som lyfts fram som "bot" för de symtom jag har, sedan även en längre period en annan sort, och I feel nothing, Inget är bättre (eller sämre förvisso) men jag är ju rätt mycket mer pank. Hur är era tankar om detta?

Tillägg: Vill vara tydlig med att jag är skeptiskt inställd till det här med tillskott (människor och djur) men kan bli överbevisad, därav att jag testar.
Vad menar du med fungerar? om kroppen tar upp mineraler som kommer från tillskott istället för mat eller att kroppen behöver olika mineralererna för att fungerar och brister märks?
 
Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl jag inte vill gå in på här, från väldigt många olika håll, blivit rekommenderad att äta magnesium för att eventuellt bli fri från vissa "krämpor". En av de som sagt detta är en av mina läkare. Det gjorde att jag började kolla upp magnesium och de symtom jag hade och landade i att det inte finns någon medicinsk forskning som stödjer att magnesium (oavsett sort) som stödjer att det skulle hjälpa (däremot forskning som säger att det finns tydlig placeboeffekt). Men däremot i trådar på forum, vid reklam av preparat och andra erfarenhetsberättelser så finns massor av empiri att folk lindras eller blir helt botade vid intag av olika tillskott (vid muskelkramper, myrkryp, nervskador). Jag har nu själv ett par månader drygt testat ett magnesiumtillskott som lyfts fram som "bot" för de symtom jag har, sedan även en längre period en annan sort, och I feel nothing, Inget är bättre (eller sämre förvisso) men jag är ju rätt mycket mer pank. Hur är era tankar om detta?

Tillägg: Vill vara tydlig med att jag är skeptiskt inställd till det här med tillskott (människor och djur) men kan bli överbevisad, därav att jag testar.
Det finns ju två alternativ i ditt fall, antingen behöver du en högre dos eller så är det något annat än brist på magnesium. Men i och med att du har läkarkontakt, kan de inte ta ett blodprov? När maken var sjuk och fick brister i kroppen tog de blodprov och satte in specifika tillskott. I hans fall var det zink som var lågt och han fick brustabletter med zink. Rätt höga mängder som han skulle ta men de ville få ordning på balansen i kroppen.
 
Alltså - kosttillskott innehåller vitaminer och mineraler. Får du för lite av dessa i din vanliga kost så hjälper det ju att ta tillskott, dvs då kompenseras bristen och kroppen får vad den behöver, dvs tillskottet "fungerar". Har du ingen brist är det ju skitsamma.

Om du märker att bristen kompenseras av tillskott är ju en annan sak. Ofta blir man ju inte akut sjuk eller får tydliga symptom av ex-vis brist på någon mineral (som magnesium), utan man får problem på sikt. Så det är ju inte säkert att man själv känner så stor effekt av kosttillskotten även om de gör nytta.
 
Jag tänker att du kan ha något som gör att din kropp inte tar upp magnesium som den ska. Tex en medicin eller en medicinsk åkomma.
Precis som någon skrev ovan så är det inget konstigt att tillsätta något i tillskottsform som finns i kost.
 
Jag tror att man kan behöva äta tillskottet ganska länge innan man kan avgöra om det hjälper eller inte. Beroende på symptom mm då kanske. Jag har av olika anledningar börjat ta järntillskott och av det jag kunde läsa mig till om just mitt problem är att det kan ta upp till ett halvår innan man märker effekten.
 
Magnesium tar jag när jag får problem med muskelkramper eller har mycket restless legs på kvällarna, blir dock snortrött av magnesium så försöker ta det så lite som möjligt, blir verkligen som en riktig zombie av någon anledning, även dagen efter.

I övrig äter jag tillskott lite sporadiskt, brukar ta järn, omega, B och D när jag känner mig trött i perioder, har tom D-vitamin på recept från läkaren.
 
Jag tänker att du kan ha något som gör att din kropp inte tar upp magnesium som den ska. Tex en medicin eller en medicinsk åkomma.
Precis som någon skrev ovan så är det inget konstigt att tillsätta något i tillskottsform som finns i kost.
Dessutom kan det ju vara så att de "krämpor" som TS har inte beror på magnesiumbrist. I så fall hjälper ju inte magnesium :)
 
Jag äter D-vitamin året om. (Tar typ varannan dag när det är riktiga sommardagar)
Har inget bevis men är typ aldrig sjuk så jag fortsätter.
Äter Kalcium/Magnesium. Tar p-sprutor så kalciumet är för att minska risken för benskörhet.
 
Jag blev tipsad att äta magnesium ett tag för vissa åkommor. Jag hade ju ingen bevisad brist, men fått höra av nära att det kunde hjälpa mot det jag hade problem med. Märkte dock ingen skillnad så slutade ta dem när burken var slut.
 
Även jag upplever att magnesium hjälper mot muskelkramper. Inte så att jag blir helt fri, men det minskar rejält. Har varit utan nu i ett par månader och kramperna har kommit tillbaka (sendrag på olika ställen på kroppen). Tycker mig känna att det minskar träningsvärk också, men det kan definitivt vara placebo.

Har hört att det är laxerande men den effekten har uteblivit hos mig.
 
Läkare arbetar enligt vad som benämns som "vetenskap och beprövad erfarenhet".
Beprövad erfarenhet är sådant där det saknas riktiga vetenskapliga studier enligt dagens regler men där man vet att det fungerar pga lång anvädning. Varken penicillin eller insulin gjordes det några stora studier på innan det började användas brett. Eller många typer av akuta operationer.

Magnesium anses hjälpa på i första hand s k myrkrypningar, inte hos alla men hos många, enligt beprövad erfarenhet, även om man inte har klar brist. Min mormor har det hjälp bra.

Det kommer nog aldrig komma någon riktig vetenskaplig studie då magnesium är billigt så det lönar sig inte för läkemedelsbolag att bekosta en studie då det inte kommer öka förskrivningen. Då det inte är farligt i normala doser även om det inte hjälper tvekar ju få läkare att skriva ur det idag och låta patienter testa om det hjälper. Så en studie, hur bra effekt den än visade, skulle inte öka försäljningen.
 
Tack för alla svar. Inser att jag missade att skriva det mest basala - jag har inte magnesiumbrist men ligger på gränsen och det var därför läkaren tyckte att jag kunde testa tillskott för att vissa symtom kunde eventuellt kopplas till det. Jag har också haft B- och D-vitaminbrist och fått sprutor, tabletter, droppar som återställt allt till det normala. Jag trodde därför att flera månaders ätande av magnesium skulle ha gett effekt nu men kanske tar det väldigt lång tid. Dock så läser jag ju i trådar på nätet att många upplever en skillnad (förbättring) ganska omgående och det är väl det som gör mig skeptisk till de "recensionerna" och ville stämma av här.
 
Tack för alla svar. Inser att jag missade att skriva det mest basala - jag har inte magnesiumbrist men ligger på gränsen och det var därför läkaren tyckte att jag kunde testa tillskott för att vissa symtom kunde eventuellt kopplas till det. Jag har också haft B- och D-vitaminbrist och fått sprutor, tabletter, droppar som återställt allt till det normala. Jag trodde därför att flera månaders ätande av magnesium skulle ha gett effekt nu men kanske tar det väldigt lång tid. Dock så läser jag ju i trådar på nätet att många upplever en skillnad (förbättring) ganska omgående och det är väl det som gör mig skeptisk till de "recensionerna" och ville stämma av här.

Just vad gäller magnesium så tror jag att det också kan vara skillnad på olika kosttillskott, då de innehåller olika typer av magnesiumföreningar som är olika lätta för kroppen att ta upp. Det kan alltså också vara idé att byta preparat.
 
Just vad gäller magnesium så tror jag att det också kan vara skillnad på olika kosttillskott, då de innehåller olika typer av magnesiumföreningar som är olika lätta för kroppen att ta upp. Det kan alltså också vara idé att byta preparat.
Tack, jag har testat ett par olika, alltså med olika typer av magnesium och kanske kommer att göra det igen efter denna kur.
 
Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl jag inte vill gå in på här, från väldigt många olika håll, blivit rekommenderad att äta magnesium för att eventuellt bli fri från vissa "krämpor". En av de som sagt detta är en av mina läkare. Det gjorde att jag började kolla upp magnesium och de symtom jag hade och landade i att det inte finns någon medicinsk forskning som stödjer att magnesium (oavsett sort) som stödjer att det skulle hjälpa (däremot forskning som säger att det finns tydlig placeboeffekt). Men däremot i trådar på forum, vid reklam av preparat och andra erfarenhetsberättelser så finns massor av empiri att folk lindras eller blir helt botade vid intag av olika tillskott (vid muskelkramper, myrkryp, nervskador). Jag har nu själv ett par månader drygt testat ett magnesiumtillskott som lyfts fram som "bot" för de symtom jag har, sedan även en längre period en annan sort, och I feel nothing, Inget är bättre (eller sämre förvisso) men jag är ju rätt mycket mer pank. Hur är era tankar om detta?

Tillägg: Vill vara tydlig med att jag är skeptiskt inställd till det här med tillskott (människor och djur) men kan bli överbevisad, därav att jag testar.
Jag ör också skeptisk till att så mycket tillskott som rekommenderas till höger och vänster. Däremot har det effekt i perioder när jag får problem med muskelkramp (av vissa kallat sendrag) på nätterna.
Provade när jag var lite desperat. Det hjälper. Så nu tar jag det så fort det dyker upp
Vosst kam det vara placebo, men jag var bra skeptisk när jag provade. Oavsett vad så hjälper det, och det är jag nöjd med.
Kan till viss mån tycka att det eventuellt hjälper lite när musklerna i allmänhet är stela men det är jag inte säker på.

Seriös forskning på magnesium har jag onte heller hittat, men förutom att det ikte är något att tjäna så mycket pengar på förskning om så kanske det är svårt med en studoe i och med att det ändå finns i en del mat. Borde bli en del felaktiga värdeb där, om de inte får ett strikt kostprogram då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp