Kosttillskott vid artros?

Problematisk

Trådstartare
Det finns ju en uppsjö av olika kosttillskott som sägs vara bra vid artros, för äldre hundar, för stela leder osv. Bland annat glukosamin, grönläppad mussla, nypon, hyaluron, finns säkert mer.
Hjälper sånt? Finns det forskning som stödjer det eller har ni några egna erfarenheter?
Självklart ska hund med artros hållas smärt, musklad och i bra kondition, men funderar över just tillskottsbiten.
 
När min första saluki fick artros i en tå så fick hon glukosamin från Biopet. Tror det var en galopperande spaniel på bild på burken. Innan hon fick glukosamin så haltade hon till och från, men var nog aldrig riktigt smärtfri eftersom hon öht hade dragit ner på tempot. När jag hade gett glukosamin någon vecka, utan att ändra något annat öht, så blev hon som en sprallig unghund igen och haltade inte en enda gång. Däremot, när burken sedan tog slut och jag provade att låta henne gå utan någon vecka, för att se om det verkligen var glukosaminen som påverkade, då började hon halta igen. Hältan försvann åter igen när jag köpte en ny burk och sedan fick hon äta det resten av sitt liv, pigg, glad och busig fram till en vecka innan jag tvingades låta henne somna in. Så tja, för henne fungerade den sorten utan minsta tvekan.
 
Förvisso inte artros (än) men jag har en unghund med tillväxtrubbning, och ger omega 3-6 efter rekommendation av ortoped.
 
Vår gamling blev som ett par år yngre med grönläppad mussla och glucosamin. Ibland har vi slarvat med att köpa hem en ny burk i tid och hinner det gå några veckor utan tillskott så blir hon stelare.
 
Jag har sett jättefina resultat med hyaluronsyra och i värre fall kombinerat med glukosamin.

Ska man köra hyaluronsyra måste man leta efter en med hög molekylvikt som också är skyddad i gelatinerad form så magsyran inte förstör den verksamma substansen. Ju högre molekylvikt desto mer vätska binder molekylen och desto mer stötdämpar och smörjer den. Den jag sett resultat av har 2 miljoner Dalton i molekylvikt. Övriga på marknaden har som mest 1,5 miljoner.

Jag äter den här själv med gott resultat för min trasiga kropp.
 
För just glukosamin finns det inga studier som belägger att det faktiskt fungerar på hund, det finns inte heller särskilt många kvalitativa och bra studier gjorda så det går inte att utesluta effekt heller.
Trots att det inte finns några ”bevis” är det extremt många veterinärer som rekommenderar det.
Här kan man läsa en bra och aktuell vetenskaplig sammanfattning på ämnet om man är intresserad:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5356289/
 
Vi ger Djurapotekets Hyaluron +. Innan värmde hon ofta ur vid promenader, ffa när hon legat stilla direkt innan, men nu rör hon sig fint hela tiden. Eftersom hon har lite känslig mage vågar vi inte ge något med mussla och alger.
 
Jag ger Ledsupport VET från Svenska Djurapoteket och ser skillnad på min snart 9-åriga tik. Hon blir, som någon annan beskev sin hund, som en sprallig unghund.
Enda att tänka på med hyaluron är att det är 28 dagars karens.
 
Jag ger Ledsupport VET från Svenska Djurapoteket och ser skillnad på min snart 9-åriga tik. Hon blir, som någon annan beskev sin hund, som en sprallig unghund.
Enda att tänka på med hyaluron är att det är 28 dagars karens.

Det är intressant med karensen på hund med hyaluronsyra. På häst är det ju noll karens på en ren hyaluronsyra. Undrar varför..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en gammal hund som fått diagnos artros i höfterna. Hon fick sin första spruta Librela för några dagar sen. Symtomen är att hon...
2
Svar
38
· Visningar
3 300
Senast: Wingates
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 528
Senast: Icfafn
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 672
Senast: Elektron
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund i somras, antagligen en hjärntumör och det slutade fruktansvärt med en akutavlivning när vi skulle in på...
Svar
10
· Visningar
1 714
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp