Nebraska

Trådstartare
Jag ska ha fokus att få i mig mer protein. Men min sjukdom gör att jag inte riktigt har ork att hitta på variation på vad jag äter. Skulle gärna vilja ha tips på lättlagade middagar. Men gärna också frukost och mellanmål. Finns det proteintillskott i någon form som smakar bra? Jag har känsliga smaklökar, och min sjukdom gör att jag absolut inte får spy.
 
Finns massor med proteintillskott men frågan är vilken smak du föredrar? :D Brukade dricka en proteinshake förr som va riktigt god, smak av jordgubbsmilkshake och det smakade den verkligen! däremot är den gjord på vassle och min mage föredrar mjölkfritt.

Finns massor av sätt att få i sig mer protein men beror lite på vad du tycker om och inte. Ifall du äter någon särskild diet i övrigt (tex. är vegetarian). Jag tycker det är enkelt att göra sallad, gärna såpass mycket så det blir över i några dagar. I en sallad kan man också slänga i det man gillar och lätt att öka proteinet med ägg, bönor, kyckling, tonfisk m.m. Btw tonfisk är den råvaran med mest protein i :up:
 
Finns massor med proteintillskott men frågan är vilken smak du föredrar? :D Brukade dricka en proteinshake förr som va riktigt god, smak av jordgubbsmilkshake och det smakade den verkligen! däremot är den gjord på vassle och min mage föredrar mjölkfritt.

Finns massor av sätt att få i sig mer protein men beror lite på vad du tycker om och inte. Ifall du äter någon särskild diet i övrigt (tex. är vegetarian). Jag tycker det är enkelt att göra sallad, gärna såpass mycket så det blir över i några dagar. I en sallad kan man också slänga i det man gillar och lätt att öka proteinet med ägg, bönor, kyckling, tonfisk m.m. Btw tonfisk är den råvaran med mest protein i :up:
För mig smakar tyvärr tonfisk kattmat :angel:. Inga problem med mjölkprodukter. Men saker med syntetisk smak är väldigt svårt. Testat sjukvårdens proteindrycker, ingen går ner.
 
Förutom maträtter så kanske du kan testa naturellt vasslepulver, så kan du tillsätta lite extra protein i sådant som du redan äter?
 
Jag ska ha fokus att få i mig mer protein. Men min sjukdom gör att jag inte riktigt har ork att hitta på variation på vad jag äter. Skulle gärna vilja ha tips på lättlagade middagar. Men gärna också frukost och mellanmål. Finns det proteintillskott i någon form som smakar bra? Jag har känsliga smaklökar, och min sjukdom gör att jag absolut inte får spy.

Skulle det fungera med hummus på macka som mellanmål? Det är mycket protein i kikärtorna och både olivoljan och tahinin har nyttiga fetter.

Falafel - köp findus frysta och stek upp, ät med ex bulgur och en tomatsås? Snabb och enkel middag.

Hampaprotein är fullvärdigt protein och kan blandas ut i det mesta - brödbak, i smoothies, i gröt... Men det smakar lite gräsigt så jag vet inte om du gillar det. I bröd så märks smaken minst.

Lite svårt att ge tips om du har en sjukdom som kanske gör vissa livsmedel farliga? Tofu och tempeh har båda hög proteininnehåll och är lättlagade, bara att steka upp. Så smidiga att ha till snabbmiddagar.
 
Jag gör mycket med bönor i olika former. Bönröra till gott bröd, refried beans, bönsallad mm. Det fina är att det är mycket bönor, väldigt lite annat.
 
För mig smakar tyvärr tonfisk kattmat :angel:. Inga problem med mjölkprodukter. Men saker med syntetisk smak är väldigt svårt. Testat sjukvårdens proteindrycker, ingen går ner.
Nej usch dom är ju så fruktansvärda, spyr nästan när jag dricker dom. Det finns betydligt godare proteindrycker än så vill jag lova :D Kolla om det går att få smakprover? gymgrossisten är en sida som har sjukt mycket proteinprodukter :)
 
Jag gör mycket med bönor i olika former. Bönröra till gott bröd, refried beans, bönsallad mm. Det fina är att det är mycket bönor, väldigt lite annat.
[/QUO
Skulle det fungera med hummus på macka som mellanmål? Det är mycket protein i kikärtorna och både olivoljan och tahinin har nyttiga fetter.

Falafel - köp findus frysta och stek upp, ät med ex bulgur och en tomatsås? Snabb och enkel middag.

Hampaprotein är fullvärdigt protein och kan blandas ut i det mesta - brödbak, i smoothies, i gröt... Men det smakar lite gräsigt så jag vet inte om du gillar det. I bröd så märks smaken minst.

Lite svårt att ge tips om du har en sjukdom som kanske gör vissa livsmedel farliga? Tofu och tempeh har båda hög proteininnehåll och är lättlagade, bara att steka upp. Så smidiga att ha till snabbmiddagar.
Ja, bönor får jag inte äta då jag genomgått en stor magoperation. Alltså mer lättsmält. Äter nöt och kyckling av animalier.
 
Ja. Jag var mest bara ute efter att få lite fler middagstips oh variation från buke. Nu äter jag mest kyckling med jordnötsås, spaghetti och nachotallrikar.

Funkar soppa? Potatissoppa, spenatsoppa, eller linssoppa? Det är snällt mot magen (beror kanske på hur mycket du kryddar iofs), och du kan öka proteinet med kokt ägg, eller smörgås med ex keso.

Det är lätt att göra storkok på också, och frysa in portioner.
 
Funkar soppa? Potatissoppa, spenatsoppa, eller linssoppa? Det är snällt mot magen (beror kanske på hur mycket du kryddar iofs), och du kan öka proteinet med kokt ägg, eller smörgås med ex keso.

Det är lätt att göra storkok på också, och frysa in portioner.
Fast inget av ovanstående innehåller ju speciellt mycket protein, som var TS ursprungsfråga?
 
Funkar soppa? Potatissoppa, spenatsoppa, eller linssoppa? Det är snällt mot magen (beror kanske på hur mycket du kryddar iofs), och du kan öka proteinet med kokt ägg, eller smörgås med ex keso.

Det är lätt att göra storkok på också, och frysa in portioner.
Behöver inte vara skonkost. Jag kan äta det mesta , men just bönor är överkurs.
 
Vassleprotein (icke smaksatt sådant alltså) upplever jag som väldigt neutralt i smaken och det går därför bra att tillsätta till flera recept. Som mellanmål/lätt frukost skulle du till exempel kunna göra en smoothie på en skopa sådant med 2 dl mjölk, lite yoghurt och en näve bär. Du kan också tillsätta annan frukt du gillar (t.ex. banan), spenat samt havregryn för att göra det mer mättande.

Jag gör ibland bananpannkakor med vassleprotein: ett ägg, en skopa proteinpulver, en mogen banan, 1 tsk kanel, 1/2 tsk vaniljsocker och en nypa salt. Äts med keso eller helfet grekisk yoghurt och bär, eller med sylt och grädde om jag är på det humöret. Ofta gör jag dubbelt eller trippelt recept och har dem i kylen i ett par dagar.

Vad gäller ägg vet jag de som rör ner ett ägg i t.ex. havregrynsgröt till frukost. Det är dock inget jag testat själv.
 
Min enklaste fisk är att ta ett fryst fiskblock (gråsej är billigast och fortfarande snällt mot haven tror jag) sen kletar man på valfri cremefraise med smak på eller kryddar efter egen smak. Det går även bra att hälla över grädde och typ ha lite grönsaker på sidorna typ tomat och purjo. 225 grader i 25 - 30 min.
 
Solrosfrön är proteinrikt (23 g/100g) och går att strössla på det mesta :)

Fungerar linser? Röda linser innehåller mycket protein och är toppen att ha i pastasåser, soppor och sallader. Man kan också göra linshummus att ha på mackan!
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 987
Senast: zassoo
·
Mat Jag har fått en rejäl omgång nyplockade kantareller av min granne och skulle gärna vilja göra kantarellsoppa på dem. Alla recept jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 456
Senast: a1agnlju
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 188
Senast: Fruentimber
·
Mat Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 632
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp