Kosumentköplag vid hästköp?

Jag håller med, säljaren känns inte seriös. Å andra sidan gör inte två fel ett rätt. Att åka iväg utan pass är ju heller inte särskilt seriöst som köpare.

Håller med på ett sätt, men en seriös säljare även om köparen visar stora brister i kunskap (som att passet skall med tex) känner jag ser till att det oavsett sköts på rätt sätt. Okunskap bör ju inte likställas med oseriositet per se och en seriös säljare utnyttjar inte kundens bristande insikt på det sättet.
 
Jag håller med, säljaren känns inte seriös. Å andra sidan gör inte två fel ett rätt. Att åka iväg utan pass är ju heller inte särskilt seriöst som köpare.
Köparen kan vara nog så seriös, jag tror man bör skilja på godtrogen/okunnig och oseriös. Det är svårt att veta härom köparen är seriös och har ärliga avsikter. Till motsatsen är bevisad så utgår jag från att köparen är seriös, har köpt och betalt hästen och avser att ta väl hand om den. Sen tror jag att hen borde tagit reda på mer om hur hästköp bör gå till så hon kunnat göra i stort alla missar som går att göra vid ett köp.
 
Köper man en barnhäst och behöver ha vissa kvalifikationer på denna för att det ska passa ryttaren känns det faktiskt i mina ögon oseriöst att inte ens ta med den tilltänkta ryttaren. Chansa hej vilt och sedan anklaga och vilja reklamera när chansningen inte gick hem.
 
Köper man en barnhäst och behöver ha vissa kvalifikationer på denna för att det ska passa ryttaren känns det faktiskt i mina ögon oseriöst att inte ens ta med den tilltänkta ryttaren. Chansa hej vilt och sedan anklaga och vilja reklamera när chansningen inte gick hem.

Fast fortfarande har ju köparen pga bristande kunskap inget likhetstecken med den oseriositet säljaren agerat med, om vi ska se till infon i tråden. ”Anklagandet” (känslan av att vara lurad) och frågan om att kunna reklamera är ju bara uttryckt/ställd här som jag läser det. Säljaren går ju öht inte att få tag i så några krav eller dylikt om att få reklamera osv har ju knappast skett?
 
Fast fortfarande har ju köparen pga bristande kunskap inget likhetstecken med den oseriositet säljaren agerat med, om vi ska se till infon i tråden. ”Anklagandet” (känslan av att vara lurad) och frågan om att kunna reklamera är ju bara uttryckt/ställd här som jag läser det. Säljaren går ju öht inte att få tag i så några krav eller dylikt om att få reklamera osv har ju knappast skett?
Det är ju för jävligt oavsett att djur ska hanteras med denna okunskap.
 
Det är ju för jävligt oavsett att djur ska hanteras med denna okunskap.

Menar du att du tycker fokuset i diskussionen ska vara över misstag köparen gjort i själva affären? För hästen verkar ha det utmärkt där även om TS ställt frågor.
Det är väl hundra gånger mer förj-ligt att säljare inte bryr sig ett skvatt om djuret bara pengarna är betalda och djuret lämnar köparens gårdsplan så att säga.
 
Menar du att du tycker fokuset i diskussionen ska vara över misstag köparen gjort i själva affären? För hästen verkar ha det utmärkt där även om TS ställt frågor.
Det är väl hundra gånger mer förj-ligt att säljare inte bryr sig ett skvatt om djuret bara pengarna är betalda och djuret lämnar köparens gårdsplan så att säga.
Ja det är min åsikt. Jag tycker synd om djur som får fara hit och dit pga att köpare eller säljare inte kan ordna det mest väsentliga först.
 
Ja det är min åsikt. Jag tycker synd om djur som får fara hit och dit pga att köpare eller säljare inte kan ordna det mest väsentliga först.

ja och utifrån det kan man ju snarare i första hand tycka att näringsidkaren utifrån empati för djuret bör följa lagar och skicka med lagstadgad dokumentation och inte kränga djuret till närmsta spekulant som inte förstår att det luktar unket runt affären.
 
Det är ju för jävligt oavsett att djur ska hanteras med denna okunskap.
På vilket sätt menar du att hästen hanterats med okunskap som framgått av tråden?

Den lider knappast av att köparen inte fått besiktningsprotokoll eller papper eller oegentligheter när köpet gjorts upp.
 
När har hästen åkt hit och dit? Den har flyttat från ett stall till ett annat så här långt? Är det synd om hästar för att de säljs eller?
Men du, jag tror att du förstår hur @Bonica menar. Visst, än så länge har hästen bara flyttat en gång, men vid sådana här hafsiga affärer är det ju väldigt lätt hänt att det blir fler gånger. Att den ska tillbaka eller att den säljs vidare t ex. Jag håller med @Bonica om att det är illa. Att köpa en ny häst är alltid en chansning i viss mån, men jag tycker att man ska göra allt man kan för att det ska bli så rätt som möjligt. Och det har INTE skett i det här fallet. I slutänden är det stor risk att hästen kommer i kläm.
 
Men du, jag tror att du förstår hur @Bonica menar. Visst, än så länge har hästen bara flyttat en gång, men vid sådana här hafsiga affärer är det ju väldigt lätt hänt att det blir fler gånger. Att den ska tillbaka eller att den säljs vidare t ex. Jag håller med @Bonica om att det är illa. Att köpa en ny häst är alltid en chansning i viss mån, men jag tycker att man ska göra allt man kan för att det ska bli så rätt som möjligt. Och det har INTE skett i det här fallet. I slutänden är det stor risk att hästen kommer i kläm.
Ja det kan gå illa, men att på förväg kritisera TS för saker som inte hänt tycker jag är bra magstarkt.
 
@Sirap det verkar snarare vara näringsidkaren som har de större bristerna gällande försäljning både inkl ang hästens väl och ve och rent lagmässigt som sagt.
Ja, jag säger ingenting om VEM som gjort fel i det här fallet - bara att vid hafsiga affärer kommer hästen ofta i kläm, oavsett om det är säljare eller köpare som agerat slarvigt. Och det tycker jag är väldigt, väldigt illa.
 
Ja, jag säger ingenting om VEM som gjort fel i det här fallet - bara att vid hafsiga affärer kommer hästen ofta i kläm, oavsett om det är säljare eller köpare som agerat slarvigt. Och det tycker jag är väldigt, väldigt illa.

ok . Det blev inte tydligt att det var så du menade, ffa eftersom du skrev utifrån @Bonica som tydligt framhållit att det är just köparen hon anser är den felande parten som bör skämmas och är skyldig till djurets ev. Potentiella framtida lidande 😳

fö vet ingen om hästen flyttat betydligt fler gånger innan näringsidkaren fick hem den - eller om den flyttat fler gånger tidigare rent allmänt .
 
ok . Det blev inte tydligt att det var så du menade, ffa eftersom du skrev utifrån @Bonica som tydligt framhållit att det är just köparen hon anser är den felande parten som bör skämmas och är skyldig till djurets ev. Potentiella framtida lidande 😳

fö vet ingen om hästen flyttat betydligt fler gånger innan näringsidkaren fick hem den - eller om den flyttat fler gånger tidigare rent allmänt .
Är precis lika illa oavsett vem som låter hästen fara runt i onödan. Det här är ungefär som att köpa hem en tröja från hm och låta dottern prova, jag tycker att när det gäller ett djur ska man vara säker på sin sak.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 669
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 262
Senast: AraSlei
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp