Kotkompressioner

Mirre

Trådstartare
Kan man göra något åt det?
Har det i länd och bröstrygg, antagligen sviter efter alla gånger man farit av hästryggen. Är sned i axlarna, syns tydligt att höger axel är högre upp än den vänstra, märker det när jag rider också och att jag går snett med höger ben. Har mycket värk i rygg, nacke och axlar och börjar bli väldigt trött på det nu. Kan man göra något åt det eller är det bara att stå ut?
 
Har inte läkarna sagt något om vad som ev kan göras när de fått dig röntgad?
Inte ett ljud.
De upptäcktes när jag var in och röntgade ryggen förut, blev avbockad av en häst i höstas. Var bara mjukdelar som fått sig en smäll den gången, men då såg de ju att det fanns kompressioner sedan tidigare. Fick det bara konstaterat då ( eller rättare sagt på röngten sade de inte ett ljud) jag fick besked av läkaren på vc någon v efteråt.
 
Min mamma har rejäla kotkompressioner och har mig veterligt fått beskedet att det inte finns något att göra åt det. Men hon är åldring, jag vet inte om det är samma för dig. Dock gissar jag att det är rätt likartat, annars hade väl din läkare gått vidare med en behandling.

Röntgenläkarens svar går till den som remitterat dig, så det är nog inget konstigt med att de inre sa något på röntgen.
 
Om man bedömer att kotkompressionerna beror på benskörhet, kan man ge läkemedel mot det.
All ryggvärk beror inte på kotkompressioner även om sådana finns, därför kan det vara klokt att gå till en bra sjukgyumnast.
 
Kan man göra något åt det?
Har det i länd och bröstrygg, antagligen sviter efter alla gånger man farit av hästryggen. Är sned i axlarna, syns tydligt att höger axel är högre upp än den vänstra, märker det när jag rider också och att jag går snett med höger ben. Har mycket värk i rygg, nacke och axlar och börjar bli väldigt trött på det nu. Kan man göra något åt det eller är det bara att stå ut?
Jag tänker fysioterapi, samt hålla igång med motion och stärkande och avslappnande övningar. Undvika att sitta framför dator i dålig ställning.
 
Sjukgymnast vore nog en ide. Kan man bara knata dit eller måste man ha remiss från vc?
 
Du måste ha rejäla kotkompresioner om de får dina axlar och din gång att bli sneda!
Jag har bara förutsatt att mina sneda axlar beror på det, vet inte vad det annars skulle vara. Gick hos en massör ett tag som höll det hyfsat i skick, sedan blev han sjukskriven så har inte varit där på länge nu. Han sade dock redan första gången jag kom dit att jag var sned.
 
Sned kan man vara utan att det är några strukturella fel. Muskler som är för korta och spända, felaktig hållning, snedbelastning.. Hålls relativt lätt I schack med korrekt träning och massage/kiropraktik.

Mitt ena ben var nästan två cm högre än det andra, berodde på spända muskler och funktionell skolios. En duktig kiropraktor och regelbunden träning håller mig rak och fin! Jag har en höftskada som gör att jag haltar ibland, vilket påverkar muskler och gör mig sned.. I
 
jag åkte av en häst och fick två frakturer i ryggen, bland annat en kotkompression på TH11 (nästsista bröstkotan innan ländryggen).

Efter min konvalescens så började jag med rehabträning med sjukgymnast för att få upp rörlighet, styrka och stabilitet i ryggen igen.

Nu har det gått fem år efter olyckan och jag kan säga att jag inte har några problem av min kotkompression. Det jag har problem med är att mina muskler i säte/ländrygg blir väldigt spända och jag får ont i ländryggen. Ju mer jag tränar desto mindre problem får jag - förutom styrketräning och jogging så tränar jag mycket coreövningar samt använder de rehabövningar jag fick från sjukgymnasten för att hålla uppe rörligheten i ryggen. Sedan är stretchning otroligt viktigt för mig och jag får absolut inte fuska med den.

Jag går även regelbundet på massage för att hålla ryggen i schack. Ju bättre jag håller igång med träningen, desto mindre frekvent behöver jag gå på massage - men ung var 5-6 vecka behöver jag gå för att underhålla ryggen i normal fall.
 
20160227-165047.jpg
[/URL][/IMG]
20160227-165047.jpg
Dagens sämsta bild fotad med trasig mobkamera :p
Är inte alls så sur som jag ser ut att vara på bilden heller. Men det syns väl lite vad jag menar alla fall.
Jag får fixa en tid hos sjukgymnasten, hen borde ju känna till någon bra kiropraktor också tycker jag.
 
Sned kan man vara utan att det är några strukturella fel. Muskler som är för korta och spända, felaktig hållning, snedbelastning.. Hålls relativt lätt I schack med korrekt träning och massage/kiropraktik.

Mitt ena ben var nästan två cm högre än det andra, berodde på spända muskler och funktionell skolios. En duktig kiropraktor och regelbunden träning håller mig rak och fin! Jag har en höftskada som gör att jag haltar ibland, vilket påverkar muskler och gör mig sned.. I
Vad betyder funktionell scolios, att du fick en sned ryggrad när du rörde på dig? Eller var det vissa rörelser bara? Jag tror inte jag riktigt förstår.
 
@Kattennizze Jag tror inte det är den korrekta benämningen, men det är just som du säger att jag rört på mig på fel sätt, felbelastat så musklerna dragit ryggraden fel (jag överdriver, men jag tror du förstår hur jag menar). Hade en stor krök orsakad av att jag gått runt och belastat så ojämnt, både i rörelse och stillasittande. Har inte velat belasta högersidan ordentligt och blivit väldigt sned av det. Rörelseträning och kiropraktor har gjort susen!
 
Jag har bara förutsatt att mina sneda axlar beror på det, vet inte vad det annars skulle vara. Gick hos en massör ett tag som höll det hyfsat i skick, sedan blev han sjukskriven så har inte varit där på länge nu. Han sade dock redan första gången jag kom dit att jag var sned.

Hållningsproblem, ojämna spänningar i musklerna. Träning, som är aktiv behandling, är bra. Enbart massage hjälper bara för stunden.
 
Hållningsproblem, ojämna spänningar i musklerna. Träning, som är aktiv behandling, är bra. Enbart massage hjälper bara för stunden.
Dålig hållning kan absolut stämma.
Försökte få en tid hos sjukgymnasten här, fullbokat flera månader framåt, åtminstone när man kollar på nätet
 
Dålig hållning kan absolut stämma.
Försökte få en tid hos sjukgymnasten här, fullbokat flera månader framåt, åtminstone när man kollar på nätet
Då kan du säkert börja med att minska häng framför datorn, gör någon form av övningar. Det går säkert att hitta på youtube.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 052
Kropp & Själ Någon som har erfarenhet av det här? Det börjar med molande värk i nacke, axel och arm, för att sedan övergå i mer "myrkryp/ilande"...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Någon som kan bolla, ge råd eller vad som helst? Vill säga upp mig från mitt jobb eftersom jag vantrivs något fruktansvärt. Kort sagt...
Svar
15
· Visningar
1 559
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 373
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp