Kotled, inflammation eller ej

Lejonelle

Trådstartare
Sårskada i hö bak ledde till svullnad och värme i vä kotled på framsidan på båda sidor om sträcksenan (dvs troligen ledkapseln). Bedömde att det berodde på överbelastning av det skadade benet, tänkte att det ger med sig när hästen belastar jämnt. Hade fel, såret på hö bak läkte men svullnad och ngn värme kvarstod i vä kotled. Hästen EJ halt men varmare och mer svullen efter arbete.

Jag gjorde nu bedömningen att det kan vara lätt artrit, men vill ge hästen en chans att läka ut själv istället för att omedelbart åka och spruta. Skrittmotion dagligen vid hand eller i skrittmaskin men ej ridning, efteråt kylning. Utevistelse i rasthage. Ger biosynov som innehåller glukosamin och gurkmeja för att hämma inflammationen. Hur skulle ni ha gjort? Hur lång tid ska jag ge det innan det blir klinikbesök?

mvh
Lejonelle
 
Sv: Kotled, inflammation eller ej

Ja, det är min häst. Jag experimenterar inte med andras hästar, dem skickar jag till klinik direkt om jag misstänker något, är rädd om mitt rykte ;-)
Jag har inte böjt henne. När jag bestämde mig för vila+avvakta hade hon inte visat någon som helst hälta i arbetet.
Lejonelle
 
Sv: Kotled, inflammation eller ej

Jag skulle böja eller låta böja henne. Om hon är ohalt då skulle jag hålla igång henne men försiktigt, om hon reagerar skulle jag inte vänta för länge, kanske en vecka eller två. Är hon gallig i kotleden, mellan kota o gaffelband?
PL
 
Sv: Kotled, inflammation eller ej

Hon är lätt gallig på varsin sida om sträcksenan precis mitt på kotans framsida dvs ganska rätt på eller strax ovanför ledspalten till kotleden. Ej någon annanstans. Lätt varm över området även i hoven. Jag vill ej hålla igång eftersom symptomen ökade efter arbete, orolig för nedbrytning av ledbrosket. Du tänker jag som, 1-2 veckor och se om inflammationen ger sig. Annars klinik.
Tack,
Lejonelle
 

Liknande trådar

Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 762
Senast: lillcrim
·
M
Hästvård Antagligen. Hästen fick benfraktur bägge bak januari-06, blev återställd, fick därefter inflamation i bägge bak, därefter helt...
2
Svar
26
· Visningar
2 279
Senast: Bison
·
Hästvård Hur mycket ska man stå ut med innan man ger upp om sin kuse? Hösten 2003 konstaterades det på klinik att min pålla hade hov- och...
Svar
19
· Visningar
1 857
Senast: Mitrolle
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp