Kotleds stukning/vrickning

S

skjootan

fick min häst som diagnos när vi var till vet då hältan inte gav med sig, han är intes vullen eller varm men vet sprutade bedövning i vänter kotled fram å då försvann hältan.

Nu är de en vecka sedan och ingen förbättring har skett.

Saken är den att de går ute dygnet runt och de tyckte vet att han kunde göra men nått säger mig att jag kansek bör låta honom stå på boxvila el iallafall inne på nätterna?

Vad har ni för råd tillmig?

*förtvivlad matte*
 
Det här med hältor är alltid så oerhört svårt och själv känner man sig så villrådig. Lite tråkigt att hältan inte har gett sig något en vecka efter att du varit hos vet. Förmodar att veterinären inte behandlade din häst på något vis med smärtstillande eller sprutning av leden (nu menar jag inte bedövningen, för att se om hältan släcktes utan sprutning med silikon eller tuppkam). Det är bara om hästen får någon form av smärtstillande som den behöver stå still, då den inte kan känna när det gör ont och den behöver ta de lugnt. En obehandlad häst har smärtan som måttstock på hur mycket det är lämpligt att röra sig. Jag håller med veteriären att vara ute är långt bättre än boxvila. Boxvila är bara till för rena extrema situationer, blockhälta och smärtstillande, anser jag. Annars är det bra för hästen att röra på sig. Boxvila leder ofta till andra problem istället. Boxvila kan ju liknas vid sängliggande för människor - då gör inaktiviteten att det börjar värka både här och där.
Låt din häst vara ute, men observera noga hältan och ta tillbaks hästen till veterinären om hältan inte ger sig snart.
Hälsning Maja
 
Hej maja!

Tack för ditt svar!

Jag håller ju med dig därför frågade jag då en del säger att jag ska ställa honom på box vila men han ju inte så pigg på att stå inne så, då får han gå ute som vanligt.

Han sprutades med kortison inget annat, så vi får se vad domen blir jag är så nervös! han har ju aldrig varit skadad innan han kom till mig så de känns lite hopplöst.

tacl ännu en gång!

Mvh anna
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 522
Senast: Petrow90
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: Vogue
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 802
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min fina pojke på 17år var igår inne på kliniken & fick konstaterat att han har hov & kotleds inflammation :cry: För ca 3 veckor sedan...
Svar
9
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp