Kotledsinflamation

Beror på hur långt gånegn den är men i början kan man märka det genom att provocera ledkapseln... i slut änden blir hästen halt...
 
oftast märker man det först när hästen är oren/halt eller t.ex om en hopphäst plötsligt börjar vägra vid hinder eller så.

Det brukar vara lättast att upptäcka haltheten om man longerar på ett lite fast underlag.

Vid ett böjprov kan veterinären lokalisera halthten till ett bestämt ben, och ev. vilken del av benet (högt/lågt)

Genom att injicera lokaldedövelse i ledkapseln och sedan se om hästen fortfarande är halt kan man avgöra om smärtan/ haltheten kommer från just den leden. Man kan också lägga lokalbedövelse över en nerv och så bedövas den del av benet som är nedanför injektions stället, vid en sådan nervblockad bedövas även senor,ligament och andra mjukdelar.

Om hästen blir haltfri efter en ledbedövelse är det vanligt att man tar en röntgen bild för att se om det är några förändringar i skelettet eller om det bara är en inflammation i leden.

I en inflammerad led produceras extra mycket ledvätska, den är av en sämre och tunnare kvalité än den normala ledvätskan, ofta gör det ökade trycket att det kommer ledvätska ut när man sticker in kanylen i ledkapseln.

Det gör också att hästen ibland får gallor runt den inflamerade leden, detta i sig själv behöver dock inte betyda att leden är inflammerad om hästen inte har onta av det, vissa hästar har alltid mer eller mindre gallor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
748
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Min häst hade lyckats rymma från boxen inatt och nu under kvällen upptäckte vi att han kommit åt en tunna med torr mash som han ätit ur...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Robina
·
Hästvård Kom till stallet idag och upptäckte att hästen är väldigt svullen och jätte öm undertill på käkbenen. Svullnaden känns hård och jag får...
Svar
17
· Visningar
1 415
Senast: super
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 194
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp