Kotledsinflammation bak, ovanligt?

slant98

Trådstartare
Vår ponny är behandlad för kotledsinflammation i båda bak samt ländryggen. Hennes symtom var väldigt lindriga, kunde endast ses på böjt spår, inte vid böjning. Men jag har fått höra att kotledsinflammation bak är ovanligt. Är det så?? Vad är vanliga anledningar till att en häst får kotledsinflammation bak? Vill förebygga att detta händer igen...
 
Ja, de är ovanliga,

Så ovanliga, enligt min veterinär, att de inte ens tänkte på att det kunde vara kotled bak som gjorde ont på min häst till en början.

Tyvärr ingen historia med bra utgång. Iofs var det kotledsinflammation på höger bak, men på vänster bak var skadan betydligt värre och ledde till att hon avlivades.
 
Det är väl helt enkelt inte lika vanligt att hästar över/felbelastar nedre delen av bakben som framben. Vanligare att hästar går med för mycket tyngd fram än bak sas :)

Du kanske kan fråga veterinären om den har någon teori kring varför hästen fått kotledsinflammation båda bak? Iom att det är båda så tänker man ju spontant att det handlar om överbelastning snarare än att den vrickat sig eller liknande, kanske är det relaterat till ländryggsproblemet? Belastat bakbenen konstigt om den haft ont i ryggen?
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 859
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 148
Senast: Ridinglady
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp