Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skuldbelägger ingen och har inget intresse av att köpa några andra hästar än de jag redan har tack.
Jag skrev att jag anser det relaterat till ridningen i första hand. Med det menar jag inte bara hur man sitter, skänklar eller tar i tygeln.
Som jag ser det så missas det att anpassa ridningen till hästens fysiska förutsättningar och hälsa, underlag, foderstat, utrustning och skoning.
Just din häst låter inte som att den har fysiska förutsättningar för att du och de andra skall kunna rida den på det sätt som ni försöker göra. Då låter det som att ni får anpassa ridningen till hästen, eller sälja till någon som är beredd att göra det.
mvh Eva
Till den ursprungliga frågan; en kotledsinflammation behöver inte alls komma tillbaka om man bara åtgärdar grundorsaken. Jag ser kotledsinflammationer i de flesta fall som sekundära, som ett symptom på ett annat fel. Om inte det grundlägganed felet åtgärdas finns stor risk att problemen återkommer.
Vi "försöker" ingenting, vi har tränat målmedvetet och metodiskt för b-tränare i dressyr under en längre tid men jag ska genast framföra att det vi har "försökt" att göra, det gör hästen sjuk....
Kanske ska vidarebefodra hennes svar på dina påståenden sen också.
Det enda vettiga du skriver i ditt inlägg det är att man måste rida hästen enligt de förutsättningar den har. Efter ett antal jobbiga år med vår häst så har vi tillsammans med veterinär och tränare fått dra den slutsatsen att hästen inte håller för det tänkta ändamålet, träning och tävling i dressyr och därför ska han nu få tillbringa sina dagar som fritidshäst/promenadhäst istället.
Jag har relativt klart för mig på vilken nivå vi får ligga med ridningen för att han ska må bra och det får man acceptera, försöka hitta en ryttare som just uppskattar den biten med trevliga ridturer i naturen. Jag känner min häst så otroligt väl vid det här laget och känner numera av när det är dags för några dagars vila och lite massage. Veterinären har rek en lågdos av butta undder de perioder då han "går ner" och vila inte hjälper. Ska man rida eller ta hand om en häst med dessa problem så får man vara en känslig och uppmärksam ryttare för att hålla hästen så frisk som möjligt och inte den klåpare som du verkar förutsätta att alla utom du själv är. Anpassar man träningen kan hästen fungera utmärkt som ridhäst på hobbynivå, har hästen röntgenförändringar ser utsikterna kanske lite annorlunda ut men rådgör med en bra veterinär är mitt tips till TS.
Jag tycker att både du och vännen Eva här är två oförskämda, okunniga "kärringar" som mest hasplar ur sig saker utan att det är till hjälp för någon. Särskilt inte för dem som drabbats av sjuk häst...
Hola,
Med risk för att få på skallen så vill jag hävda att kotledsinflammationer i första hand är relaterat till ridningen. Så en häst som har haft en kotledsinflammation behöver inte få det igen om ägaren tänker om och förändrar sin ridning. Alt säljer till någon som rider bättre (om man nu får säga så).
Det är av någon anledning inte ovanligt att vissa hästägare alltid får "problemhästar" med kotledsinflammationer, konstiga hältor och gud vet vad.
Mvh Eva