kotledsskida

B

**BORTTAGEN**

Är det någon här som haft häst som haft skada där? Kan ni berätta för mig hur det gått. Har själv en som som blivit opererad två ggr men är inte bra. Hur lång tid brukar det ta? Kan de bli bra? :confused: kram Ruh
 
min gammelhäst har haft skada i kotsenskidan.. men det kanske inte alls är samma sak? Men det låter ju som att dem hör ihop..
 
Förlåt jag har naturligtvis skrivit fel KOTSENSKIDA ska det vara. Hur gick det med din häst sedan?
 
De blir oftast aldrig bra men man kan hålal dem i skack genom att alltid kyla ner benet efter ridning, aldrig rida på mjukt underlag och alltid ha benet lindat med tjockt skummgummi för den masserande effekten. Aldrig stå stilla i boxen utan heslt dygnet runt utevistelse.
 
Min förra häst fick sammanväxtningar på kotsenskidan.
Henne fick jag tyvärr avliva :cry:
Veterinären tyckte inte att jag skulle operera eftersom prognosen var väldigt dålig, med en konvalecenttid på över ett år. Chansen att hon sedan skulle bli bra var ca 10%. Vet. tyckte att det var synd att låta hästen lida så länge för en så osäker utgång. Jag håller med honom.

Lycka till med din häst.

// Anna
 
Hur länge var din häst konvalecent utan en operation då? Kan du berätta lite vad ni gjorde, var det mycket medicinering mm :confused: Jag lider med dig och antar att jag kanske måste gå igenom samma sak :cry: kram ruh
 
Sv: kotledsskida

Hej!

Min Flamma är opererad för sammanväxningar i kotsenskidan för ungefär 2 månader sedan.
Hennes prognos var mycket dålig då hon blivit behandlad 2 gånger men det ej bitit på skadan.
När dom öppnade henne så såg det inte så dåligt ut, nu vet jag juh då inte om hon kommer bli bra.
16-20 veckor konvalescent fick jag höra, men hon ska få vila hela vintern ut.
Ska tillbaka snart på återbesök och då får vi se om det har blivit något återfall.
Just nu är chanserna 50/50.

Vad har hänt med din?

MVH Frida
 
Sv: kotledsskida

har nyligen svarat på en tråd om samma ämne.

Min ponny (nu 25 år) har haft inflammationer i kotsenskidan för några år sedan, behandlad av vet på klinik ett flertal gånger samt ätit finadyne och fenylbutazon. Vet. sa att hade hästen varit försäkrad hade han dömt ut honom. Han trodde inte prognosen var bra, och om hästen skulle bli bättre skulle han endast duga som haghäst.

Sedan lindade jag honom med back on track, lät honom stå på hårt och plant underlag (mycket viktigt, inga mjuka och djupa bäddar i boxen t ex!) samt gav honom ett naturmedel (tror det heter bute-less).
Med detta blev hästen helt återställd! Jag höll honom i plan och stenhård hage ett bra tag efter han blvit bra i benet, för att det inte skulle rivas upp igen. Sedan dess har han mått kanon, han håller och är jättefin i benen numera! Sedan dess har han gått i naturhagar, racat med unghästar osv, han håller :)
 
Sv: kotledsskida

hej
jag läste om din ponny och kotsenskidan
vad har han gjort från början?

Det e så att min tävlingshäst har fått upp någonting rakt upp i kotan o upp i kotsenskidan och är inte bra
 
Sv: kotledsskida

Jag har också positiva erfarenheterav back on track för behandling av kotsenskidan... Än vet jag inte om min häst blir ok men man hoppas ju, förbättring har det blivit i varje fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
690
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
314
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej jag undrar hur det gått för er som opererat bort ett häst öga .Min fick sitt bortopererat nu allt har gått bra,men dom sa idag att...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Toodiloo
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 242
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp