Kotlett i ugn - hjälp

KesoNeso

Trådstartare
Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår.
Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och så hasselbackspotatis till det.
Dock blev det plötsligt så igår att fler ville komma så nu blir vi istället 6 personer och det klarar inte mina stekjärn av att göra kotletter till :p
Så nu tänker jag att jag kan ju göra dem i ugnen istället, men matlagning är inte min starka sida och jag har aldrig gjort det.
Så. Är det någon som kan hjälpa mig??

Det är inte aktuellt att göra dem i sås, det hittade jag lite recept på på nätet, men vi vill ha bearnaisesås, så det är rena kotletter bara.

Hur gör jag? Hur många grader? Hur länge? Potatisen ska ju också vara ugnen, ska kotletterna eller potatisen vara överst?
Det är varmluftsugn.

Snälla - hjälp :nailbiting:
 
Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår.
Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och så hasselbackspotatis till det.
Dock blev det plötsligt så igår att fler ville komma så nu blir vi istället 6 personer och det klarar inte mina stekjärn av att göra kotletter till :p
Så nu tänker jag att jag kan ju göra dem i ugnen istället, men matlagning är inte min starka sida och jag har aldrig gjort det.
Så. Är det någon som kan hjälpa mig??

Det är inte aktuellt att göra dem i sås, det hittade jag lite recept på på nätet, men vi vill ha bearnaisesås, så det är rena kotletter bara.

Hur gör jag? Hur många grader? Hur länge? Potatisen ska ju också vara ugnen, ska kotletterna eller potatisen vara överst?
Det är varmluftsugn.

Snälla - hjälp :nailbiting:
Stek i stekpanna, lägg i ugnsform allt eftersom de blir klara, håll varma i ugnen under folie/lock och servera samtidigt.
 
Stek i stekpanna, lägg i ugnsform allt eftersom de blir klara, håll varma i ugnen under folie/lock och servera samtidigt.

Hmm, ja det var ju iofs ett smart sätt men känns som jag kommer få stå och steka länge.
Allihop är storätare så jag får steka 12 kotletter och kan bara göra 3 i taget i järnet.
Jag måste hinna städa också :D
 
Fungerar det ? Hur många grader ska ugnen vara isf?
Jag har själv aldrig gjort det, men hade en kompis en gång med en hel drös ungar, som gjorde så. Vet tyvärr inte gradantal, men gissar på samma som potatisen? Viktigt att kotletterna har fått stekyta och är liksom halvfärdiga redan så om de blir för mörka, elelr riskerar att bli, lägger man bara folie över, så att de blir färdiga innuti men inte bränns.

De blev goda, de hon gjorde i alla fall. Med 8 personer i familjen fick man ha sina knep :D
 
Hmm, ja det var ju iofs ett smart sätt men känns som jag kommer få stå och steka länge.
Allihop är storätare så jag får steka 12 kotletter och kan bara göra 3 i taget i järnet.
Jag måste hinna städa också :D

Be gästerna om hjälp. Kanske kan en extra stekpanna hjälpa lite. Kanske har nån gäst en bra idé och kan hjälpa till med det. Eller så ändrar du menyn till något som funkar bättre med så många och matglada gäster.
 
Jag har själv aldrig gjort det, men hade en kompis en gång med en hel drös ungar, som gjorde så. Vet tyvärr inte gradantal, men gissar på samma som potatisen? Viktigt att kotletterna har fått stekyta och är liksom halvfärdiga redan så om de blir för mörka, elelr riskerar att bli, lägger man bara folie över, så att de blir färdiga innuti men inte bränns.

De blev goda, de hon gjorde i alla fall. Med 8 personer i familjen fick man ha sina knep :D

Tack! Fick tag i en kompis som brukar göra i ugn, då hon också ofta utfodrar många. Så jag fick lite tips av henne så får vi se.
I värsta fall har väl Donken öppet även på nyår va? :D
 
Tack alla för svar och tips. Att ändra menyn känner jag tyvärr är för sent, då skulle jag bli stressad av bara den.
Jag kommer prova i ugnen efter lite tips jag fick av en kompis, så får jag hoppas på det bästa.
Det är inget som måste vara fancy, bara en spontan sammankomst så alla tar det för vad det är. Och de vet alla att matlagning inte är min starka sida, men har ändå valt att komma :rofl:
 

Liknande trådar

Relationer Jag är i en relation som inte är bra. Jag får ofta köra hur tjock jag är, att jag inget kan, är en idiot, dum i huvudet etc. Jag har...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
17 187
Senast: bumpo
·
Kropp & Själ Jag måste ändra om min mat. Kopierar från beachtråden jag äter normalt. frukost runt 10 En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med...
2
Svar
22
· Visningar
3 977
Senast: Sleepan
·
Skola & Jobb Hej alla, tänkte att ni har kloka huvuden att slå ihop. Jag går på en av världens bästa skolor inom mitt kreativa fält och håller på att...
2
Svar
22
· Visningar
3 832
Senast: monster1
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp