Bukefalos 28 år!

Kotmissbildning

Terja

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av kotmissbildning eller överkota som veterinären kallade det.

Se min tidigare tråd.

Vi ska köpa ett back on track täcke, börja massera och stretcha. Vad mer kan man göra?

Finns back on track att köpa i vanliga hundbutiker eller måste man beställa från nätet? Någon som har ett sådant täcke? Hur är de i storlekarna?
 
Senast ändrad:
Sv: Kotmissbildning

Inget direkt tips för missbildningen utan lite mer allmänt;

Uppvärmning och nedvarvning är guld värt oavsett fel eller inte. :)

Jag värmer, varvar ner och stretchar dagligen och masserar och slänger på BoT-täcken efter hårdare ansträngning.:)
 
Sv: Kotmissbildning

Inget direkt tips för missbildningen utan lite mer allmänt;

Uppvärmning och nedvarvning är guld värt oavsett fel eller inte. :)

Jag värmer, varvar ner och stretchar dagligen och masserar och slänger på BoT-täcken efter hårdare ansträngning.:)

Tack för ditt svar.
Ja uppvärmning och nedvarvning kommer jg köra stenhårt på när vi tränar.
 
Sv: Kotmissbildning

Nej, men vill gärna veta mer.
Var sitter det? Orsak? Ärftlighet? Osv...

Torres kotmissbildning sitter vid bäckenet.
Klipper från andra tråden:

Som veterinären sa:
"denna kota har inte bestämt om den ska tillhöra ryggraden eller om den ska tillhöra bäckenet..."
Överkota kallas det.

Sista kotan vid bäckenet har växt fast i bäckenet på ena sidan och har bildat revbensvinge på andra sidan.


Orsak: medfött fel antagligen. Svårt att förklara orsaken.
Ärftlighet: Ingen vad de vet i nuläget. Finns ingen forskning i detta...
 
Sv: Kotmissbildning

Har ett BoT till min Dvärgschnauzerkille. De är helt passande i storlekarna om man säger så, han har 35 i mankhöjd och jag tror han har 36 eller 38 på täcket, om jag minns rätt när det gäller storlekarna. Jag ringde hundbutiken och frågade om de hade BoT-täcket och det hade de! Annars kunde jag köpa hos veterinären för samma pris. Kan ju vara bra att prova ut rätt storlek, eller iaf mäta ryggen eftersom det finns ett hål där bak som svansen ska sticka ut ur och det fungerar inte riktigt om täcket är för kort....

Annars kan jag mycket varmt rekommendera täcket! Köpte det i våras när han hade ont i ryggen/bakdelen pga inflammerad kota som nu är helt bra igen.
 
Sv: Kotmissbildning

Någon som har erfarenhet av kotmissbildning eller överkota som veterinären kallade det.

Se min tidigare tråd.

Vi ska köpa ett back on track täcke, börja massera och stretcha. Vad mer kan man göra?

Finns back on track att köpa i vanliga hundbutiker eller måste man beställa från nätet? Någon som har ett sådant täcke? Hur är de i storlekarna?
Jag har svarat i din andra tråd i ämnet:)
 
Sv: Kotmissbildning

screenshot182_58730423.jpg


Röd ring är missbildningen, grön ring är en klämd disk.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har för mig att det är flera här som har ulltäcken till sina hundar och vill höra mig för hur ni tycker dom är. Jag funderar på att...
Svar
10
· Visningar
1 525
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 764
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 675
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp