kotring eller boots mot balltramp??

C

calind

HAr ni nån erfarenhet av dessa?

Vilket fungerar bäst mot balltramp?
Min häst har trampat ett ca 8 cm långt sår på ena frambenet av brodden. Detta har hon gjort i hagen så jag kommer att sätta på henne nåt av dessa i hagen. Hur tycker ni att kotringen funkar? :confused:
 
jag har ingen erfarenhet av kotring, bara boots.
Min erfarenhet är att de får inte vara FÖR bra, dvs vid en viss påfrestning måste de gå sönder. Min häst gick med Professionals Choice boots och fastnade med brodden så att hon stukade sig lite, inte bra. Därefter har hon gått med en billigare variant och den har gått sönder där hon trampat, men alltid skyddat ändå.
Ungefär som skillnaden lädergrimma/terylengrimma, lädergrimman går sönder.
:)
 
Jag använder båda, växlar emellan eftersom min pålle får gå med boots/kotringar dygnet runt (utom vid ridning) och då lätt får skav. Med lite olika sorters boots och kotringar att byta mellan ligger de mot på olika sätt och han få ringet skav. Fördelar med kotringar: fastnar mindre lera i dem, hindrar hästen mindre.
mvh Maria
 
Ja, boots är ett evigt rengörande och lägga på tork tills nästa morgon
 
Vad då rengöra och lägga på tork med bootsen?

Min häst har haft sina boots bra länge och lag har aldrig gjort ren dom speciellt, är det lerigt ut spolar jag ändå benen på hästen så då blir bootsen också av sköljda.

Och jag lägger aldrig dom på tork, utan dom sitter på 24 timmar om dygnet.

Var lite skeptisk till att ha dom på så mycket till början, men när hon aldrig hade koll på vad hon gjorde med fötterna fick jag prova och nu haft boots konstant på henne i flera år, utan några problem alls.

Mvh

Camilla
 
Får inte hästen skavsår? eller vad använder du för boots?

Köpte gummiboots med kardboore till min förra häst och efter en kör tur ute så fick hon jättemycke skav för de snurrade lite.
Har nu köpt neopreneboots med kardborre och hoppas de är bättre, men jag vågar inte använda de dygnet runt.
 
När de är leriga gör jag rent dem och ser till att de är torra på morgonen, de sitter aldrig kvar under natten i boxen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst lyckades balltrampa sig rejält för ca 1 v sedan. Har pratat med både hovis och vet som bara säger "håll det rent, det läker"...
2
Svar
22
· Visningar
2 161
Senast: EZMK
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 649
Senast: Nevermind
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
25 105
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 530
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp