Kotsenskida?, sena?, annat i bakbenet?

SofiaochLukas

Trådstartare
Skrev om min häst igår som jag plockade in från hagen och efter det ville han inte belasta höger bakben när han stod på det, kunde dock gå men var väldigt försiktig.

Idag har jag haft distriktsveterinär ute som trodde det var kotsenskidan som var svullen men är inte säker för han kunde inte annat än palpera. Hästen är mycket bättre idag, han står på benet mycket mer än igår men han är fortfarande försiktig när han går, svullen och lite varm i baksidan av kotan.

Veterinären sa att han var mycket smärtpåverkad i baksidan av kotan (tänk er ovanför där hovskägget sitter fast) upp emot de där senorna. Han var även påverkad av det vid rörelse. Han fick nu boxvila och butta i 14 dagar.

Men finns det någon av er som har erfarenhet av detta? Är det någon av era hästar som har varit svullna, svampiga och smärtpåverkade i detta område och fick ni reda på vad det var?

bild
 
Senast ändrad:
Sv: Kotsenskida?, sena?, annat i bakbenet?

Gaffelbandfästena? För att få diagnos och rätt behandling behöver ni ju ultraljuda.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 170
Senast: Bufera
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
773
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 826
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp