Kotsenskideinflammation, erfarenheter någon?

Grazing

Trådstartare
Sammanväxningar i kotsenskidan och ett förtjockat ringband, vad har ni för erfarenheter med hästar med detta? Hur länge har dom hållt efter en behandling och dom blivit smärtfria? Finns det överhuvudtaget någon chans att satsa på att få hästen i full tävlingskondition igen?

Har hört att det är otroligt svårt att få bort det här, hur många behandlingar tex kan det tänkas ta för att se någon effekt?
 
Sammanväxningar i kotsenskidan och ett förtjockat ringband, vad har ni för erfarenheter med hästar med detta? Hur länge har dom hållt efter en behandling och dom blivit smärtfria? Finns det överhuvudtaget någon chans att satsa på att få hästen i full tävlingskondition igen?

Har hört att det är otroligt svårt att få bort det här, hur många behandlingar tex kan det tänkas ta för att se någon effekt?

Jag har för mig att det var det en häst jag red för en massa år sedan hade problem med. Och att man opererade efter att ha provat övriga alt först utan fullgott resultat. Han blev op i båda bak(ett i taget). Det läkte komplikationsfritt och han kom igång fullt som den dressyrhäst han var efter det. Gjorde galoppiruetter och piaff.
Nu hade han även annan problematik(var en sån som bara rakt igenom var defekt och hade dött om vi inte hade haft så bra vetvård och han haft den duktiga matte han hade). Så då den andra problematiken efter 5 år ca blev värre togs han bort.
Men vad jag minns hade han inga problem med kotsenskidor och ringband mer efter konvalecensen var över. Men den minns jag var rätt lång. Vi höll på länge.
Han var en fighter den hästen. Och matten var otroligt engagerad och hade inte direkt problem med pengar. Så man kunde betala för behandlingar, utrustning, mediciner, tillskott, hyra in folk att ta hand om hästen(mig) och betala mina träningar för vår tränare(som har god kunskap om rehab och ändra om rörelsemönster etc), själv träna mycket etc under rehabtid och uppstärkningsperiod.

Jag hade nog tagit upp frågan med diverse olika veterinärer. Det finns ju vet som inte bara rek behandlingar, op etc för att tjäna pengar. Det finns de som man vet är rätt restriktiva med sånt och hellre värnar om hästarna än att hålla mattar/hussar glada.

Huruvida man får tillbaks dem eller ej beror ju mycket på individen, läkningen(ålder på häst, vilka förutsättningar man kan erbjuda i övrigt, etc) och användningsområde.
Något som också är otroligt viktigt är kunskap kring rehab, kring att få hästen att använda sin kropp korrekt etc. Den kunskapen är det rätt få som har. Inte veterinärer för det mesta. Och ej heller de flesta tränare eller de flesta ägare eller rehabfolk.

Så vore jag du hade jag bett vet om all info som finns, delat den med fler vet och be dem om råd, ev frågat de ledande tränare inom detta i Sverige etc etc..

Det finns bra sjukgymnaster att ta till också som komplement om vet anser det finnas chans och du vill satsa. Klart värt det om man inte är expert inom rehab själv.
 
Hade den hästen sammanväxningar i kotsenskidan också? Eller var det "bara" inflammation? Operera ringbandet och göra det större om dom inte får bort sammanväxningarna känns ju relativt meningslöst? Om jag förstod det rätt så är sammanväxningarna där dom är och det går inte att göra så mycket åt dom. Bara förhindra att det blir mer.

Angående rehaben och den biten blir inga problem, jag har aldrig haft problem med att inte få honom att arbeta rätt. Känner hästen utan och innan och har både tävlat och tränat under hela hans tid.

Frågan är mest om det är värt allt slit och tid och om det ens är möjligt att det slutar med annat än bara promenadridning sedan. Veterinären var inte särskilt optimistisk.
 
Senast ändrad:
Hade den hästen sammanväxningar i kotsenskidan också? Eller var det "bara" inflammation? Operera ringbandet och göra det större om dom inte får bort sammanväxningarna känns ju relativt meningslöst? Om jag förstod det rätt så är sammanväxningarna där dom är och det går inte att göra så mycket åt dom. Bara förhindra att det blir mer.

Angående rehaben och den biten blir inga problem, jag har aldrig haft problem med att inte få honom att arbeta rätt. Känner hästen utan och innan och har både tävlat och tränat under hela hans tid.

Frågan är mest om det är värt allt slit och tid och om det ens är möjligt att det slutar med annat än bara promenadridning sedan. Veterinären var inte särskilt optimistisk.

jag hade lyssnat på veterinärerna.
 
jag hade lyssnat på veterinärerna.
Är ju det jag gör. Varför skulle jag inte göra det? Är ju inte fel att höra hur länge andra kämpat med det och hur det slutat.

Min fråga är ju om andra har erfarenheter om det är värt eller inte att börja en lång behandling, hur vanligt det är att hästarna faktiskt kommer tillbaka och hur dom har hållt då. Det är ju jättesvårt för veterinären att säga exakt hur det kommer att gå, däremot har den sagt att det är väldigt optimistiskt att tro att den kommer tillbaka i full träningen, dock inte att det är helt omöjligt.

Jag har inte lust att börja en lång behandling om oddsen är såpass dåliga. Vad jag läst så är det nästan aldrig någon häst som kommer tillbaka till full träning efter en sådan diagnos.
 
Sammanväxningar i kotsenskidan och ett förtjockat ringband, vad har ni för erfarenheter med hästar med detta? Hur länge har dom hållt efter en behandling och dom blivit smärtfria? Finns det överhuvudtaget någon chans att satsa på att få hästen i full tävlingskondition igen?

Har hört att det är otroligt svårt att få bort det här, hur många behandlingar tex kan det tänkas ta för att se någon effekt?

Personligen har jag inte hört en enda lycklig historia om någon häst som fått kotsenskideinflammation iaf, haft kompisar som fått ta bort hästar pga det och i somras fick min älskling somna in... Det ville helt enkelt aldrig bli bra, trots massa vila och vetbesök och olika behandlingar :(

Men det kanske är allvarligare än det din häst har? Jag vet inte..
 
Jag hade en häst som fick kotsenskideinflammation, var 7 år vid tillfället. Upptäcktes väldigt tidigt så var bara 0,5 grad halt på böjprov om jag minns rätt. Sprutades 1 gång och skrittades för hand 2 veckor, sedan sattes hon igång. Kom snabbt tillbaka i kondition(dressyrhäst). Kotsenskidan blev lite förtjockad eller ngt efter inflammationen, så hon hade en pytteliten mjuk galla som hon levde med. Det var ingen fara så länge gallan var mjuk enligt veterinären och hon hade heller aldrig problem med kotsenskidan igen. Togs bort som 10-åring av andra orsaker dock.
 
Är ju det jag gör. Varför skulle jag inte göra det? Är ju inte fel att höra hur länge andra kämpat med det och hur det slutat.

Min fråga är ju om andra har erfarenheter om det är värt eller inte att börja en lång behandling, hur vanligt det är att hästarna faktiskt kommer tillbaka och hur dom har hållt då. Det är ju jättesvårt för veterinären att säga exakt hur det kommer att gå, däremot har den sagt att det är väldigt optimistiskt att tro att den kommer tillbaka i full träningen, dock inte att det är helt omöjligt.

Jag har inte lust att börja en lång behandling om oddsen är såpass dåliga. Vad jag läst så är det nästan aldrig någon häst som kommer tillbaka till full träning efter en sådan diagnos.

Nejmen det var ju utifrån det jag svarade? Du vet redan från veterinärerna och din egen insikt/kunskap att oddsen är dåliga. Då hade jag utifrån det du redan beskrivit lyssnat på veterinärerna helt enkelt. Ringt flera stycken om du vill ha flera åsikter osv och utifrån det sen landat i min egen åsikt. Det var verkligen inget negativt i min kommentar utan snarare en bekräftelse på det du redan uppfattat i sammanhanget. Utifrån det så hade jag helt klart då lyssnat på veterinärerna som sagt och inte blandat in några lösryckta kommentarer på buke osv i sammanhanget. Lita på det du redan tror, vet och vad du har för veterinärsupport i fråga om odds osv är mitt råd. varken mer eller mindre :)
Inget är ngnsin HELT omöjligt om du frågar och pressar och pumpar ngn veterinär. De FÅR inte säga att ngt är helt omöjligt såvida inte djuret lider ur djurskyddsaspekt. Dvs de ska inte vara drivande i beslut att ngn väljer att ta bort sin häst osv, såvida inte djuret lider . Så är det, kortfattat och enkelt. Så det beror på vad man vill med sin häst utifrån det, vilka svar man får osv. I ditt läge har jag tolkat det som att du pratar om en häst du vill ska kunna ridas och prestera? Då får du ta dialogen med veterinärerna som du ju enligt egen utsago litar på och dessutom att du själv redan har koll i sak osv, och lägga dialogen på den nivån. Det är så det fungerar för att veterinärerna ska tala rakt ut utifrån det hästägaren kommunicerar bortsett från då det jag skrev, - djurskydd. vilket ju sällan är orsaken i sig i såna här lägen.
 
Det är ju det att oddsen är dåliga, veterinären kan inte säga med 110% säkerhet att han inte håller för träning, inte heller att han håller för det. Därför vill jag höra med andra hur länge dom kämpade och hur resultatet blev, om det är värt tiden det tar att få bukt på det eller inte. Om man nu ska kämpa med att han blir symptomsfri för att sedan sätta igång och han ändå inte håller. Det är trots allt kroniskt.

Att höra andras erfarenheter och hur deras hästar kom tillbaka efter sådant här är ju inte fel, det hjälper otroligt mycket när det gäller om det är värt att satsa eller inte. Dock om han är halt nästa besök så kommer jag inte bahandla igen det är det enda jag är säker på. Är han inte halt så är ju frågan om det är värt att försöka sätta igång och satsa eller låta det vara för att inte utsätta honom för ännu en igångsättning med ev smärta som följd, det tänker jag inte utsätta honom för.

Det handlar liksom om ganska stora beslut att ta för mig på nästa besök och det är tycker jag iallafall viktigt att höra hur andra haft det med sådana skador. Det hjälper mig i beslutet. Sen är det alltid hästen som avgör i slutändan om han har ont eller inte ändå. Men som sagt, jag sätter inte igång honom om jag inte ens hört någon häst som kommit tillbaka med rejälare sammanväxningar. Att ringbandet går att operera vet jag men det är främst sammanväxningarna jag är rädd för.

Det är inte antingen eller, bara för att man slänger upp en fråga på buke och vill höra andras erfarenheter betyder inte det att man slutar lyssna på veterinären. Då är ju hela det här forumet meningslöst isåfall om man enbart och endast ska lyssna på veterinärer och inte på andras erfarenheter om mer eller mindre samma skada. Det hjälper faktiskt tro det eller ej i beslut man tar, ju mer man tar reda på om skadan ju lättare blir beslutet att fatta. Iallafall är det så för mig, kanske är det helt fel att lyssna på andras erfarenheter men det har hjälpt mig innan.
 
Senast ändrad:
@Grazing . vad tråkigt att du inte riktigt verkar förstå det jag försökt skriva, det känns fortfarande som du tolkar det defensivt? Mina inlägg har öht inte varit i ngt annat syfte än att hjälpa dig, så det känns tråkigt om du tolkar det defensivt.
Jag personligen hade aldrig öht ens tänkt tanken att öht konsultera någon på buke ang. tänkbar hållbarhet eller veterinär råd på en kronisk skada på min häst osv öht. Men det får ju stå för mig utifrån hur jag resonerar. Oavsett detta så har mina svar till dig enbart varit utifrån det jag ändå tror på oavsett detta och som jag skrev: veterinärer kommer aldrig ngnsin lägga procent på om hästar blir friska eller ej annat än väldigt generellt och oavsett såna generella guidelines så kommer de aldrig ngnsin garantera ngt bu eller bä osv. Om man som hästägare pressar och säger vad man anser hästen ska hålla till så kommer de klämma fram ngn procent utifrån det vad de tror om hållbarhet ytterligare, tydliggör man inte det så får man inget konkret utöver det av anledningar jag tidigare motiverat. Som jag skrev så hade jag ringt flera oberoende veterinärer och frågat och pressat utifrån vad du vill använda hästen till för det är ju det mitt svar utgått från att du har lagt en tydlig nivå att hästen ska kunna användas? Därför blir jag lite förvånad att du tydligen blir lite defensiv utifrån mina svar osv? Jag tycker jag varit väldigt tydlig och presenterat det kompexa i sammanhanget utan att ge något direktiv öht utan just pekat på vikten att man själv utifrån det har veterinära råd konkret och hur mkt såna råd påverkas av hur konkret man är som ägare utifrån vad man vill och verkligen frågar konkret?

Jag är kanske lite luttrad jag vet inte, men råd på buke i fråga om svåra grejer står faktiskt inte högt i kurs enligt mig öht. folk läser halva meningar, läser utifrån sig själva, och svarar därefter osv. Det är säkert så att just du har kunskap nog att kunna sålla bortsett från det osv, men jag pratar allmänt och det är inte praxis på bukefalos att folk som postar hästvårdsfrågor här alls hamnar i den kategorin du isåfall gör. Snarare tvärtom, och det är ju såpass etablerat att det tillochmed finns forum regel poster direktivs mässigt just ang. detta sen årtionden just för att det är så vanligt tyvärr.

sen förstår jag inte riktigt din post att veterinären inte med 110% chans kan säga att hästen kommer hålla????
110% chans är ju inte det du skrivit tidigare och vilken veterinär skulle säga ngt sånt utifrån det du rapporterar att de flaggar dåliga odds å det grövsta osv? Så den kommentaren nu i ditt sista svar till mig fattar jag inte öht faktiskt. Du har postat att oddsen är jättedåliga enl veterinär och det du själv vet osv, och nu helt plötsligt är det ingen garanti till 110 procent? :( fattar inte riktigt utifrån det :(
 
Senast ändrad:
Det handlar inte om råd eller inte, det handlar om andras erfarenheter, om vad man ska hoppas på och inte, åt vilket håll det ser ut att luta åt, åt vad det är jag ska vara mest beredd på. Inte råd om hur jag ska behandla skadan, inte råd om hur jag ska sätta igång utan om andras erfarenheter om skadan. Han är extremt mycket under veterinärbehandling så det är inget du behöver oroa dig över. Jag kommer inte börja exprementera med egna projekt, jag kommer inte strunta i vad veterinären säger. Men det är fortafarande jag som måste besluta om det är värt eller inte att utsätta honom för en lång behandling när det ändå verkar vara så att det aldrig slutar bra, nästan. Får jag däremot höra fler vars hästar lever med sammanväxningar och håller igång ridningen så känner jag ev att det skulle kunna vara värt behandlingen.

Jag vill bara höra andras erfarenheter så jag ser lite åt vilket håll det förmodligen kommer gå. Det är enormt stora beslut för mig att ta, min häst jag haft i hela hans liv nästan, jag vill veta allt om skadan och hur andra haft det och hur det slutat. Vad som är värt och inte värt. Och jag vet att det i slutändan är upp till mig men mitt beslut blir lättare om jag får höra andras erfanheter, då behöver jag kanske inte undra om det var fel eller inte att inte satsa, eller inte.
 
Senast ändrad:
Hade den hästen sammanväxningar i kotsenskidan också? Eller var det "bara" inflammation? Operera ringbandet och göra det större om dom inte får bort sammanväxningarna känns ju relativt meningslöst? Om jag förstod det rätt så är sammanväxningarna där dom är och det går inte att göra så mycket åt dom. Bara förhindra att det blir mer.

Angående rehaben och den biten blir inga problem, jag har aldrig haft problem med att inte få honom att arbeta rätt. Känner hästen utan och innan och har både tävlat och tränat under hela hans tid.

Frågan är mest om det är värt allt slit och tid och om det ens är möjligt att det slutar med annat än bara promenadridning sedan. Veterinären var inte särskilt optimistisk.

Jag vågar inte svara helt på den frågan. Det här var ca 10-15 år sedan. Och dels minns jag inte och dels hade jag betydligt mindre kunskap då.

Just under rehab kan man ju behöva träna extremt på ett sätt som inte bara är "rätt" för normala hästar.

Den här hästen tränades sjulkgymnastiskt resten av sitt liv vet jag. Och vi utförde rätt extrem stretching(under arbete) bla på honom för att mjuka upp de styvare delarna av hans kropp.
Det tycker jag man ofta kan behöva göra på olika typer av mjukdelsskador, när de är ok för sånt av vet givetvis. Och i samrådan med vet!
 
Det handlar inte om råd eller inte, det handlar om andras erfarenheter, om vad man ska hoppas på och inte, åt vilket håll det ser ut att luta åt, åt vad det är jag ska vara mest beredd på. Inte råd om hur jag ska behandla skadan, inte råd om hur jag ska sätta igång utan om andras erfarenheter om skadan. Han är extremt mycket under veterinärbehandling så det är inget du behöver oroa dig över. Jag kommer inte börja exprementera med egna projekt, jag kommer inte strunta i vad veterinären säger. Men det är fortafarande jag som måste besluta om det är värt eller inte att utsätta honom för en lång behandling när det ändå verkar vara så att det aldrig slutar bra, nästan. Får jag däremot höra fler vars hästar lever med sammanväxningar och håller igång ridningen så känner jag ev att det skulle kunna vara värt behandlingen.

Jag vill bara höra andras erfarenheter så jag ser lite åt vilket håll det förmodligen kommer gå. Det är enormt stora beslut för mig att ta, min häst jag haft i hela hans liv nästan, jag vill veta allt om skadan och hur andra haft det och hur det slutat. Vad som är värt och inte värt. Och jag vet att det i slutändan är upp till mig men mitt beslut blir lättare om jag får höra andras erfanheter, då behöver jag kanske inte undra om det var fel eller inte att inte satsa, eller inte.

jag förstår inte öht att du känner behov att förklara att hästen är under extremt mycket veterinärbehandling osv till mig? det har varit väldigt tydligt och väldigt klart från första början och jag har inga tvivel öht om det? än mindre har jag tvivel om ditt eget månande om hästen och din egen grundkänsla i fråga om sunt förnuft och redan insatthet i skadan osv?

Tråkigt som sagt om du missläst mig på ngt sätt. Jag skulle säga såhär: sov på saken och läs det jag skrivit sen. Jag har som sagt öht inte skrivit ngt konstigt öht i sammanhanget .

att du nu senaste skriver om att vetten inte vågar garantera några 110 procent förstår jag inte i sammanhanget öht? tidigare har du illustrerat väldigt dåliga odds och utifrån skadan har jag svarat och reflekterat hur jag tänker utifrån det. Nu säger du att vetten inte vågar garantera 110 procent? Jag förstår inte? vilken vet skulle garantera sånt ens 100 procent på ens en liten banal skada ? :(
 
Senast ändrad:
Min nuvarande häst (travhäst) fick inflammation, förtjockning och söndertrasad kotsenskida efter ett fall i hagen i januari.
Han blev tvärtjock i benet (såg ut som en senskada) och jättehalt. Han behandlades tre gånger med två v mellanrum med kortison och fick gå i hage under tiden. Började skritta igång honom för att sedan en månad efter sista behandlingen började han gå motion var tredje dag. Travade i friskt tempo mellan 8-13km. Han jobbade på en månad och var väldigt fin. Var jättenoga med att kyla efter varje gång jag rört på honom. Veterinären rekommenderade en äggsko bak för att stabilisera kotorna (har veka kotor) och första turen med skorna gick gaffelbandet åt helvette. Efter det tog kotsenskidan stryk igen och blev förtjockad och inflammerad, troligen pga gaffelbandsskadan på andra bak.
Sprutat med kortison en gång och svarade riktigt bra så nu tränar vi igång igen. Går för dagen rejäla motionsjobb. Om han kommer till start igen är högst osäkert men vi ger det en ärlig chans.

Dock vet jag väldigt många travhästar som presterar bra och länge med problem i kotsenskida. Min vän har haft två hästar med kotsenskideskada och båda har tjänat mellan en halv och en miljon kr efter skadorna. Det som är viktigt är att kyla efter varje gång hästen rört på sig, även om det bara är skritt. Och sedan däremellan linimenta och bandagera.
 
@mackan Jag tycker det suger att du ens ifrågasätter varför jag vill ha andras erfarenheter på samma skada, liksom vad är grejen med det? Vad är det för fel att vilja veta hur det gått för andra som haft samma problem? Så att jag kan få veta ungefär vad det är jag får vänta mig.
 
@Nominous Det låter ju väldigt positivt faktiskt. Då kanske det inte är helt kört för min heller. Det kanske finns mera erfarenheter av sådana här skador inom travvärlden som det går bra för, för inom ridhäst så verkar det nästan inte vara någon som blir bra.
 
Jag hade en häst som fick kotsenskideinflammation, var 7 år vid tillfället. Upptäcktes väldigt tidigt så var bara 0,5 grad halt på böjprov om jag minns rätt. Sprutades 1 gång och skrittades för hand 2 veckor, sedan sattes hon igång. Kom snabbt tillbaka i kondition(dressyrhäst). Kotsenskidan blev lite förtjockad eller ngt efter inflammationen, så hon hade en pytteliten mjuk galla som hon levde med. Det var ingen fara så länge gallan var mjuk enligt veterinären och hon hade heller aldrig problem med kotsenskidan igen. Togs bort som 10-åring av andra orsaker dock.
Låter med positivt! Blir jag lite lite mera hoppfull även om det verkar som att det inte gått så långt när det gäller sammanväxningar osv. Det som jag tycker är lite skumt detta med mjuk galla osv, min hästs svullnad/galla har varit mjuk hela tiden. Eller han har haft en liten galla där sen förra senskadan för väldigt massa årsen men den har alltid varit mjuk, sen kom detta som en blixt från klar himmel, massor av sammaväxningar och hälta från ingenstans :(
 
Personligen har jag inte hört en enda lycklig historia om någon häst som fått kotsenskideinflammation iaf, haft kompisar som fått ta bort hästar pga det och i somras fick min älskling somna in... Det ville helt enkelt aldrig bli bra, trots massa vila och vetbesök och olika behandlingar :(

Men det kanske är allvarligare än det din häst har? Jag vet inte..
Jag har heller inte hört en enda lycklig solskenshistoria förren nu då, så lite lite lite mera hopp finns ju. Jag tycker tyvärr annars det låter som min har, eller om det kan vara värre än sammanväxningar och förtjockat ringband. Dock så har inte hans senor tagit skada av det än. Vilket ju är åt det positiva hållet.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 190
Senast: Efwa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 515
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 642
Senast: maddie202
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 312
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Patellaluxation på renrasig katt
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp