Kött - och mjölkkonsumtion

Singoalla

Trådstartare
Jag såg precis en film från Djurrättsalliansen som handlar om hur kalvar tas ifrån sina mammor, med budskapet att vi inte ska dricka mjölk. Som med allt så krävs väl olika perspektiv för att man ska kunna bilda sig en uppfattning och som storstadsbo kan jag uppleva att jag har dålig koll på produktionen bakom mjölk, kött och ägg utöver vad som visas i olika dokumentärer och TV-program. Jag äter mycket vegetariskt och veganskt, och köper jag kött så brukar jag handla svenskt och ekologiskt. Ekologiska mejeriprodukter och ägg från frigående höns. Men nu känner jag att jag vill få bättre koll på det här.

Hur ser djurhållningen ut egentligen i svensk produktion? Inte i jämförelse med andra länder då, för det anser jag egentligen är ganska irrelevant. Det jag vill veta är om svensk produktion av ovanstående varor är någonting man vill stödja.
För och nackdelar med kött, mjölk och äggproduktion?
Finns det svenska varor man ska undvika att köpa?
Hur konsumerar en ansvarsfull konsument enligt er?

Jag vet att det här är ett känsligt område för en del så jag önskar att vi kan hålla oss till saklig diskussion och högt till tak :) Jag är intresserad av etiskt perspektiv och miljöperspektiv.
 
Jag har åkt runt på en hel del gårdar i samband med min första universitetsutbildning och undviker efter det så långt det är möjligt att köpa griskött som inte är från utegrisar och kyckling/ägg annat än från mindre hobbybesättningar. Att höns är "utehöns" eller äggen ekologiska säger oftast inte mer än att det finns dörrar ut i hönsstallarna. Men i en jättehall så innebär det att bara ett fåtal av hönsen någonsin faktiskt går ut, resten rör sig aldrig i området kring dörren och är därför inomhus hela sitt liv ändå.

Mjölk dricker jag inte men det är enbart för att jag inte tycker om det. Nötdjur inom både mjölk och speciellt köttproduktion har det generellt ganska bra inom både konventionell och ekologisk djurhållning även om jag ännu hellre äter viltkött. Har aldrig fungerat på att bli vegetarian för djurens skull även om jag äter en hel del grönsaksbaserad vegetarisk kost för att jag tycker att det är gott. Miljömässigt tänker jag att jag helst vill äta närproducerat och att jag gärna vet var maten kommer ifrån. Har tagit jägarexamen och skulle gärna ha egna höns i framtiden men då finns en överhängande risk att jag bara kommer kunna förmå mig att äta upp dom som är elaka.
 
Jag såg precis en film från Djurrättsalliansen som handlar om hur kalvar tas ifrån sina mammor, med budskapet att vi inte ska dricka mjölk. Som med allt så krävs väl olika perspektiv för att man ska kunna bilda sig en uppfattning och som storstadsbo kan jag uppleva att jag har dålig koll på produktionen bakom mjölk, kött och ägg utöver vad som visas i olika dokumentärer och TV-program. Jag äter mycket vegetariskt och veganskt, och köper jag kött så brukar jag handla svenskt och ekologiskt. Ekologiska mejeriprodukter och ägg från frigående höns. Men nu känner jag att jag vill få bättre koll på det här.

Hur ser djurhållningen ut egentligen i svensk produktion? Inte i jämförelse med andra länder då, för det anser jag egentligen är ganska irrelevant. Det jag vill veta är om svensk produktion av ovanstående varor är någonting man vill stödja.
För och nackdelar med kött, mjölk och äggproduktion?
Finns det svenska varor man ska undvika att köpa?
Hur konsumerar en ansvarsfull konsument enligt er?

Jag vet att det här är ett känsligt område för en del så jag önskar att vi kan hålla oss till saklig diskussion och högt till tak :) Jag är intresserad av etiskt perspektiv och miljöperspektiv.

Är det inte också intressant att diskutera vegetabiliska livsmedels påverkan gällande etik och miljö?

Att exkludera kött och andra animalier för att sedan slentrianmässigt stoppa i sig vad skit som helst, bara det är vegetabilier känns lite malplacerat.

Svensk nötköttsproduktion tycker jag oftast är superbra. Gris och kyckling lämnar oftast en hel del att önska, men det finns bra alternativ där också.

När det gäller veganskt protein finns det många miljöfällor och produktionsetiska.
 
55546859-715C-4008-B00B-D2BA564EDAE5.gif
 
Jag köper kött, mjöl och ägg från gårdar jag känner till.
Min butik säljer östgötamat, det står på varifrån produkterna kommer och jag kan köpa från de gårdar som jag vet har bra djurhållning.
Köper ekologiska ägg från ett hönseri i närheten, de har en stor håll och stora "hagar" hönsen är alltid ute och sprätter :)
 
Är det inte också intressant att diskutera vegetabiliska livsmedels påverkan gällande etik och miljö?

Att exkludera kött och andra animalier för att sedan slentrianmässigt stoppa i sig vad skit som helst, bara det är vegetabilier känns lite malplacerat.

Det är absolut intressant, men just i denna tråd så är det just animaliska livsmedel som jag vill få bättre kunskap om.
 
Jaadu. Jag har inte någon extremt bra koll då jag bara besökt en mjölkgård regelbundet men kalvarna delas ju tidigt. De får sen gå i flock med andra kalvar. Jag är ju inte jättenöjd med det då jag varit i kontakt med så många andra djur där det är kärlek mellan avkomma och förälder. Sämre koll på känslorna mellan korna dock men antagit att det finns där med. De jag träffat på har jag dock fått bild av har ett rätt sjysst liv trots detta. Egentligen hade jag hellre valt att köpa mjölk direkt från en gård så jag kan bekanta mig med gård, bonde och djur. En nackdel jag kan se sådär utöver att dela djuren tidigt är att många kalvar går till köttproduktion. Önskemål för egen del hade varit hemslakt i så fall för att minska stress men det är nog ganska sällsynt.

Köttproduktionen har jag lite svårt för dock. Uppfödningen är väl en sak men jag ogillar det där med att transportera iväg djuren och typisk löpande band-slakt. Det röda köttet vi äter (något undantag pga någon gång om året sugen på parmaskinka eller liknande samt maken köper t.ex köttbullar ibland när han inte orkar laga mat) är från skogen alternativt gårdar vi besökt och har koll på hur slakten går till, oftast har jag varit med vid slakt på aktuella gården, och vi sparar för att köttet ska räcka till nästa säsong för jakt/slakt osv. Nu äter vi dock mest vegetariskt av olika anledningar. Kött kanske någon gång i månaden om ens det. Dock köper vi reko-kyckling ytterst sällan. Dels för att jag anser att det känns mer ok och vi saknar kontakter med fågel. Hade inte ätit fågel på ett antal år innan jag såg den. Dessutom för att jag gärna ser att företaget växer och slår ut den vanliga kyckling-slakten. Att folk kanske öppnar ögonen. Jag tycker inte att den ser ut som något jag kan stå bakom. Hur jag än tänker och önskar vet jag ju med mig att folk inte kommer sluta äta kyckling och om folk väljer de mindre tråkiga varianterna av döda djur tänker jag att vi åtminstone kommit en liten bit i mindre dålig riktning.

Ägg har jag hittat hos en person som har frigående höns utomhus, dvs inga staket eller nåt. De ser himla nöjda ut när man träffar på dem då de rör sig i en naturlig och stimulerande miljö (tomt med lite skog, buskar etc). Dyrare (3:-/ägg) men så värt!

Spontant känner jag lite så att jag inte har något större problem med slakt av djur men jag hade helst velat ha det gjort på gården där de bor för att inte behöva stressen kring transport osv. Ett oväntat skott i pannan hade ju inte ens jag själv brytt mig om för jag hade ju sannolikt inte hunnit reagera innan jag varit död. Trist för familj/släkt kanske men det bekymret har man ju med alla tamdjur såsom hästar vid flytt, tjurar som byter flock osv.
 
Sämre koll på känslorna mellan korna dock men antagit att det finns där med.
Bandet mellan ko och kalv är väldigt starkt, och min erfarenhet är att korna sörjer betydligt mer om de får ha kalven hos sig först (som i KRAV-produktion) än om den tas direkt.

Själv har jag valt att skaffa hushållsko som får gå med sin kalv och handmjölkas för husbehov, för jag tycker att mjölkindustrin är problematisk (även om det finns gott om BRA gårdar också!)
 
Djurrättsalliansens informationsfilmer är extremt vinklade och ofta väldigt långt från verkligheten.
Jaadu. Jag har inte någon extremt bra koll då jag bara besökt en mjölkgård regelbundet men kalvarna delas ju tidigt. De får sen gå i flock med andra kalvar. Jag är ju inte jättenöjd med det då jag varit i kontakt med så många andra djur där det är kärlek mellan avkomma och förälder. Sämre koll på känslorna mellan korna dock men antagit att det finns där med.
Det man ska lägga på minnet är att kor av naturen är "lämnare", alltså att de lägger sin kalv på en plats och går därifrån. Om man jämför med det väldigt starka bandet mellan sto och föl så förstår jag om man blir upprörd, men kor fungerar inte alls så. Det är naturligt för en ko att lämna sin kalv.
(vet att jag sett nån bra film om det, återkommer om jag hittar den)

Edit:
 
Senast ändrad:
Djurrättsalliansens informationsfilmer är extremt vinklade och ofta väldigt långt från verkligheten.

Det man ska lägga på minnet är att kor av naturen är "lämnare", alltså att de lägger sin kalv på en plats och går därifrån. Om man jämför med det väldigt starka bandet mellan sto och föl så förstår jag om man blir upprörd, men kor fungerar inte alls så. Det är naturligt för en ko att lämna sin kalv.
(vet att jag sett nån bra film om det, återkommer om jag hittar den)

Javisst är det naturligt för kon att lämna sin kalv, men inte första tiden och inte utan att komma tillbaka till den...
 
Vi köper kött, mjölk, ägg och kyckling från gårdar i närheten som vi vet är bra. Griskött är oftast svårare att få tag i, så det köper/äter vi sällan. Just nu kommer grisköttet från glada utegrisar uppfödda hos mina föräldrar :) Där får de gå ute och böka samt äter bara matrester. Ibland blir det att vi köper bacon i affären, men aldrig om det inte finns svenskt! Nötköttet försöker vi också köpa från mina föräldrar eller från en lokal köttaffär som endast har ekologiskt kött. Vi jagar så det blir väldigt mycket viltkött här, i princip köper vi aldrig färs utan klarar oss med den viltfärs vi tar hand om. Ägg köper vi av grannen där hönsen går ute alt. från ett litet hönseri i närheten. Kyckling går ibland att få tag i närproducerad, övrig tid så undviker vi att äta det. Mjölk & grädde kommer från något av de närmsta mejerierna, övriga mejeriprodukter är svenska och ekologiska.

Jag är uppväxt på en mjölkgård och riktigt bortskämd med bra kött, dessutom tycker jag att vi behöver vara rädda om de svenska lantbrukarna som håller våra landskap öppna så vi äter kött flera gånger i veckan - men aldrig annat än svenskt!
 
Bandet mellan ko och kalv är väldigt starkt, och min erfarenhet är att korna sörjer betydligt mer om de får ha kalven hos sig först (som i KRAV-produktion) än om den tas direkt.

Själv har jag valt att skaffa hushållsko som får gå med sin kalv och handmjölkas för husbehov, för jag tycker att mjölkindustrin är problematisk (även om det finns gott om BRA gårdar också!)

Tänkte precis fråga om det inte vore möjligt att mjölka korna även om de får ha kalvarna kvar. Det vore det ultimata från mitt synssätt. Tycker inte om att de varesig skiljs direkt eller får vara ihop någon vecka och sedan skiljas...
 
Jag är uppväxt på en mjölkgård och riktigt bortskämd med bra kött, dessutom tycker jag att vi behöver vara rädda om de svenska lantbrukarna som håller våra landskap öppna så vi äter kött flera gånger i veckan - men aldrig annat än svenskt!

Jag har hört om det där med öppna landskap en del, kan du berätta mer om det? Jag känner att jag har lite dålig koll på vad konsekvenserna av utebliven köttproduktion skulle bli.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp