Kött - och mjölkkonsumtion

Så vad jag säger är att orden "mer" och "mindre" "öka" och "minska" utgår ifrån en punkt där livsmedelsverket gissar att "alla" "befolkningen" är. När det gäller kött äter vi nu kött som på 2017 -talet, vi borde äta så som på 50-60-talet.

Okej, jag tror vi menar ungefär samma sak. Matlarm kommer och går, och ofta handlar det såklart om extrema mängder som akrylamiden (som ju finns i all stekt eller grillad mat oavsett kött eller vegetarisk) eller champinjonerna. Jag håller helt med om att allt i måttlig mängd är rimligt. Och ja, köttkonsumtionen har ju ökat sedan 50-60-talen.

Det jag klippt ut i citatet nu håller jag dock inte helt med om. LMV gissar inte, de säger inte generellt öka/minska köttmängden från en given punkt utan de säger ät inte mer än 500 g rött kött/vecka. Oavsett vad genomsnittssvensken äter från en given punkt så är kostrådet en specifik mängd. Till skillnad från exempelvis svampen där de säger att man bör se över sitt intag om man äter mer än 200 g/vecka varje år i en livstid, där ger de inte ens en mängdrekommendation att förhålla sig till. Hade det varit så osäkert med köttet hade kostrådet varit mer svepande. Det ÄR unikt, ping även till @skogaliten som tycker jag cherrypickar. Framför det till LMV isåfall som pekar ut köttet på ett så hemskt sätt till skillnad från alla andra livsmedel.
 
Du ägnar dig åt att hårddra, alltså "cherrypicking" av fakta.

Min mamma fick häromåret tjocktarmscancer. Hon är lite äldre, opererades och är numera helt terställd.
I samband med att hon blev sjuk, så kollades varenda site på nätet av mig och annan familj, det ställdes frågor till överläkare och professorer.

Svaret på "vem får och varför" vad avser cancer i tarmarna verkar vara "vetenskapen vet inte".

Inte jag, Livsmedelsverket gör det, se deras hemsida om kött som jag länkade tidigare. Det går att anmäla dem till JO om du inte är nöjd med dem som statlig myndighet och deras kostråd som de baserar på forskning :up:
 
Okej, jag tror vi menar ungefär samma sak. Matlarm kommer och går, och ofta handlar det såklart om extrema mängder som akrylamiden (som ju finns i all stekt eller grillad mat oavsett kött eller vegetarisk) eller champinjonerna. Jag håller helt med om att allt i måttlig mängd är rimligt. Och ja, köttkonsumtionen har ju ökat sedan 50-60-talen.

Det jag klippt ut i citatet nu håller jag dock inte helt med om. LMV gissar inte, de säger inte generellt öka/minska köttmängden från en given punkt utan de säger ät inte mer än 500 g rött kött/vecka. Oavsett vad genomsnittssvensken äter från en given punkt så är kostrådet en specifik mängd. Till skillnad från exempelvis svampen där de säger att man bör se över sitt intag om man äter mer än 200 g/vecka varje år i en livstid, där ger de inte ens en mängdrekommendation att förhålla sig till. Hade det varit så osäkert med köttet hade kostrådet varit mer svepande. Det ÄR unikt, ping även till @skogaliten som tycker jag cherrypickar. Framför det till LMV isåfall som pekar ut köttet på ett så hemskt sätt till skillnad från alla andra livsmedel.
Mmm det är precis det jag menar, vi menar ungefär samma sak ;) alla i tråden. Därför diskuterar vi i onödan.

Jag vet precis hur det står om 500 gram kött. Men flera gånger i tråden i olika inlägg står inte -minska tills dess att. Utan minska punkt. Det var det jag menade.
 
Det spelar stor roll om matglädjen och målet att alla ska få möjlighet att få i sig tillräckligt med näring får styra istället för politik.

Det finns ingen motsättning där. Varför skulle man sluta komponera näringsriktig och god vegetarisk mat för att det skulle serveras 2 dagar i veckan jämfört med att den serveras några dagar av slumpen?
 
Det finns ingen motsättning där. Varför skulle man sluta komponera näringsriktig och god vegetarisk mat för att det skulle serveras 2 dagar i veckan jämfört med att den serveras några dagar av slumpen?

Därför att man , av politiska skäl, har uteslutit de ännu bättre möjligheterna redan på förhand.

Tänker menyskaparen att här skulle ett par skivor kycklingfilé göra rätten mycket bättre och mer populär, ska det inte finnas ett politiskt pekfinger som säger att det inte får läggas till. Som exempel.

Det ska alltså inte vara ett uttalat mål att alla rätter ensidigt ska inriktas på ett visst kostval en viss dag.
 
Nu pratade ju jag om vanliga livsmedel som allätare gärna äter till frukost, lunch och middag. Har svårt att se att genomsnittssvensken äter för mycket av en särskild insjöfisk till 21 måltider i veckan.. Kött pekas ut av LMV som inget annat vanligt livsmedel gör. Det är ju fakta.
Jag är oändligt trött på att matas med att blandkostare smäller i sig animalier minst tre ggr/dag. Jag tar illa upp av att blandkostare benämns "köttisar" o är innerligt trött på alla frälsta veganer som anser sig vara bättre människor än alla andra.
Fanatiker är unkna, oavsett vilken -ism de tillhör. I min väld liknar jag fanatiker vid sekter á la Jehovas Vittnen.
 
Jag är oändligt trött på att matas med att blandkostare smäller i sig animalier minst tre ggr/dag. Jag tar illa upp av att blandkostare benämns "köttisar" o är innerligt trött på alla frälsta veganer som anser sig vara bättre människor än alla andra.
Fanatiker är unkna, oavsett vilken -ism de tillhör. I min väld liknar jag fanatiker vid sekter á la Jehovas Vittnen.

Jag har aldrig tagit ordet köttisar i varken tal eller skrift. Vad föredrar du att det kallas? Själv äter jag kött och skulle kalla det för allätare :) Du verkar kalla dig själv blandkostare. Menar du att jag är fanatisk eller varför citerar du mitt inlägg i så fall?
 
Därför att man , av politiska skäl, har uteslutit de ännu bättre möjligheterna redan på förhand.

Tänker menyskaparen att här skulle ett par skivor kycklingfilé göra rätten mycket bättre och mer populär, ska det inte finnas ett politiskt pekfinger som säger att det inte får läggas till. Som exempel.

Det ska alltså inte vara ett uttalat mål att alla rätter ensidigt ska inriktas på ett visst kostval en viss dag.

Men det finns ju massa politiska beslut angående skolmaten redan? I Malmö exempelvis att den ska vara ekologisk i så stor utsträckning som möjligt (många förskolor är över 90%) och ha så lite koldioxidavtryck som möjligt. Malmös förskolor prisas för ekologisk och klimatsmart mat:

https://malmo.se/Bo-bygga--miljo/Mi...prisas-for-ekologisk-och-klimatsmart-mat.html

Vad anser du om det?
 
Jag har aldrig tagit ordet köttisar i varken tal eller skrift. Vad föredrar du att det kallas? Själv äter jag kött och skulle kalla det för allätare :) Du verkar kalla dig själv blandkostare. Menar du att jag är fanatisk eller varför citerar du mitt inlägg i så fall?
Allätare är en bra term, använder också termen blandkostare.

Och om det inte är något probem att behöva äta kött 3 ggr per dag, VAD är då problemet med att faktiskt ha 2 helt vegetariska dagar på skollunchen? 2 av väldigt många mål på en vecka? Även fråga till @sjoberga som hade gillat ditt inlägg.
Jag har inga problem med den uppläggningen, beroende på om kockarna klarar av att laga god vegetarisk mat som barnen faktiskt äter.
Själv äter jag mest vegetariskt, fast det beror nog mycket på att jag är väldigt kräsen, bra o gott kött är väldigt dyrt.
 
Idealt vore väl en vegetarisk och en (djur)proteinbaserad rätt varje dag. Risken är väl att det skulle bli skapligt med svinn främst i låg/mellanstadiet då de flesta barn i den åldern oftast inte är så benägna att frivilligt äta sånt som de inte är vana.
 
Allätare är en bra term, använder också termen blandkostare.

Okej, varför citerade du mitt inlägg där jag skrev allätare, och i ditt inlägg skriver du om en massa fanatiska personer som skriver köttisar då? Det var faktiskt lite uncalled for när jag aldrig någonsin använt det ordet :confused:
 
Okej, varför citerade du mitt inlägg där jag skrev allätare, och i ditt inlägg skriver du om en massa fanatiska personer som skriver köttisar då? Det var faktiskt lite uncalled for när jag aldrig någonsin använt det ordet :confused:
Ber om ursäkt om du känner dig trampad på tårna.
 
Allätare är en bra term, använder också termen blandkostare.


Jag har inga problem med den uppläggningen, beroende på om kockarna klarar av att laga god vegetarisk mat som barnen faktiskt äter.
Själv äter jag mest vegetariskt, fast det beror nog mycket på att jag är väldigt kräsen, bra o gott kött är väldigt dyrt.
Jag tror det behövs rejäl uppdatering i kunskaper och kulinarisk skicklighet bland de som tar fram den vegetariska skolmaten....... Just nu består vegoalternativen i min dotters gymnasieskola till 75% av urtråkig falafel, resten är spånskive"biffar" och så EN rätt som ALLA älskar, den med en vegoschnitzel som tydligen är sanslöst god. Och jo, curryn med ris är också god. I övrigt är det mest sorgligt.....
 
Jag tror det behövs rejäl uppdatering i kunskaper och kulinarisk skicklighet bland de som tar fram den vegetariska skolmaten....... Just nu består vegoalternativen i min dotters gymnasieskola till 75% av urtråkig falafel, resten är spånskive"biffar" och så EN rätt som ALLA älskar, den med en vegoschnitzel som tydligen är sanslöst god. Och jo, curryn med ris är också god. I övrigt är det mest sorgligt.....
Har nyligen legat drygt en månad på sjukhus o vegmaten var under all kritik, ungefär som du beskriver, förr om åren fick man bra, för 40 år sedan fick man mest sallad o keso.
Bytte till normalkost -kött, blev betydligt bättre, vegoschnitzeln var godare än den riktiga.
 
Därför att man , av politiska skäl, har uteslutit de ännu bättre möjligheterna redan på förhand.

Tänker menyskaparen att här skulle ett par skivor kycklingfilé göra rätten mycket bättre och mer populär, ska det inte finnas ett politiskt pekfinger som säger att det inte får läggas till. Som exempel.

Det ska alltså inte vara ett uttalat mål att alla rätter ensidigt ska inriktas på ett visst kostval en viss dag.

Då är det väl rimligt att menyskaparen de dagarna väljer rätter som inte förhöjs av kött. Så svårt är det inte.
 
Då är det väl rimligt att menyskaparen de dagarna väljer rätter som inte förhöjs av kött. Så svårt är det inte.

Då är det rimligare att lämna politiken utanför skolköken och låta maten vara till för barnen och deras skolresultat. Så svårt är det inte att hålla pekpinnarna borta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp