Kött - och mjölkkonsumtion

@Badger
Cancerfonden skriver faktiskt här på sin sida att man helt ska undvika charkuterier -inte minska. Och att man ska välja fågel eller fisk istället för rött kött om man nu just vill äta animaliskt protein. https://www.cancerfonden.se/livsstil/matvanor

Texten finns bland annat i rutan "Smarta val som kan minska risken för cancer".
Det är nitritet i korven och skinkan som ökar risken. Inte tillräckligt dock för att livsmedelsverket inte ska tycka att det är bra att den finns där, pga risken för botulism.
 
Är det viktigare för dig att eleverna äter 1 hamburgare med en 50-g färsbiff (det är inte särskilt mycket.. det är en halv vanlig nötfärsbiff) och inte blir mätta, istället för 2-3 burgare med totalt 100 g halloumi och blir mätta?
Om jag skulle äta 100 g halloumi skulle det vara vid kraftig svält. Varför tar du för givet att alla äter sådan vidrigt äcklig mat så de blir mätta?
 
Klart ingen ska behöva gå hungrig. Oftast kan de äta salladsbar, knäcke och ev fil och flingor om inget annat duger. Häpp, även det vegetariskt! :D

Fil är ju animaliskt till ursprung.
Liksom haloumi som du föreslår i något annat inlägg.
Handlade inte den här tråden egentligen om att avstå från animalisk föda?
 
Vilka är målkonflikterna enligt dig? Vem får hantera målkonflikterna enligt dig om det inte ska ske på politisk nivå?

Är det viktigare för dig att eleverna äter 1 hamburgare med en 50-g färsbiff (det är inte särskilt mycket.. det är en halv vanlig nötfärsbiff) och inte blir mätta, istället för 2-3 burgare med totalt 100 g halloumi och blir mätta? Du verkar förutsätta att alla elever hatar vegetarisk mat, så är det inte :up: Klart man kan tvinga dem komplettera med "rotfruktssallad" till sin hamburgare med en halv nötfärsbiff, men det går ju inte i linje med det fria valet.

Bortval av råvaror, det är ju många råvaror som väljs bort varje dag. Vilka enskilda råvaror är okej att politiskt välja bort? Skaldjur exempelvis, det vill jag ha till lunch varje dag. Är det okej att välja bort råvaror för att de inte är nyttiga att äta till varje måltid?

En viss andel av eleverna kommer inte att äta halloumi, en annan andel ratar färsbiffen. Så låt oss bjuda på båda varianterna så maximerar vi möjligheterna till en god skoldag för så många som möjligt. Jag tycker att det är synd att utesluta användandet av stora grupper av råvaror redan innan man ens designat sin meny för dagen.

Istället för att bestämma "idag ska vi INTE ha skaldjur" så bestämmer man vilka alternativ man SKA ha istället. Man går inte in i designen med "idag ska vi INTE ha kött eller fisk" utan man går in i det med att man ska erbjuda tre bra alternativ som passar så många som möjligt.
 
Fil är ju animaliskt till ursprung.
Liksom haloumi som du föreslår i något annat inlägg.
Handlade inte den här tråden egentligen om att avstå från animalisk föda?

Den handlar om kött trodde jag. Jag argumenterar inte för att alla ska bli veganer, jag argumenterar för att rött kött inte måste ätas varje dag. Har du inte alls läst mina inlägg i den här tråden?
 
Senast ändrad:
Den handlar om kött trodde jag. Jag argumenterar inte för att alla ska bli veganer, jag argumenterar för att rött kött inte måste ätas varje dag. Har du inte alls läst mina inlägg i den här tråden?

Och jag argumenterar inte för att rött kött ska serveras dagligen. Animalier är så mycket mer, kyckling, annan fågel, fisk, skaldjur, sniglar , musslor, kanin, buljonger.
 
Den handlar om kött trodde jag. Jag argumenterar inte för att alla ska bli veganer, jag argumenterar för att rött kött inte måste ätas varje dag. Har du inte alls läst mina inlägg i den här tråden?

Ja, jag har läst dina inlägg och håller inte med dig. Sedan har det blivit ett fokus på rött kött, men tråden handlade ju om det rimliga i att använda djur till mat, utifrån Djurens Rätts film. Där det egentligen verkade handla om mjölkindustrin (invändningen var att det var synd om kor och kalvar som separeras och mjölken nyttjas till människoföda).

Så rött kött känns som ett av de där hopplösa sidospåren där det fastnat.
Jag tror inte att det är någon i den här tråden som arbumenterar för att rött kött måste ätas dagligen, så jag tror inte det är någon som egentligen argumenterar emot dig.
Har du läst de andra inläggen?
 
Ja, jag har läst dina inlägg och håller inte med dig. Sedan har det blivit ett fokus på rött kött, men tråden handlade ju om det rimliga i att använda djur till mat, utifrån Djurens Rätts film. Där det egentligen verkade handla om mjölkindustrin (invändningen var att det var synd om kor och kalvar som separeras och mjölken nyttjas till människoföda).

Så rött kött känns som ett av de där hopplösa sidospåren där det fastnat.
Jag tror inte att det är någon i den här tråden som arbumenterar för att rött kött måste ätas dagligen, så jag tror inte det är någon som egentligen argumenterar emot dig.
Har du läst de andra inläggen?

Jodå. @sjoberga argumenterar för att ett rött kött-alternativ ska finnas till varje lunch i skolan. På max 50 g per portion då för att inte överskrida veckogränsen för att öka risken för vissa cancersorter. Så barnen får endast äta en kötthamburgare med en 50 g biff och ska sedan komplettera med rotfruktssallad. Missade du verkligen de inläggen? Jag kan citera ett gäng i så fall, hojta bara till. I VALFRIHETENS och näringsriktighetens namn ska det finnas ett sådant alternativ till varje lunch, annars presterar barnen dåligt i skolan då de äter 0 till lunch (också ett sjoberga-citat) och det är ett tvång.

Att tråden tagit en annan vändning de senaste 10 sidorna än ursprungsfrågan är inget konstigt, anmäl till moderator eller starta ny sidotråd om du vill det :up:
 
Jodå. @sjoberga argumenterar för att ett rött kött-alternativ ska finnas till varje lunch i skolan. På max 50 g per portion då för att inte överskrida veckogränsen för att öka risken för vissa cancersorter. Så barnen får endast äta en kötthamburgare med en 50 g biff och ska sedan komplettera med rotfruktssallad. Missade du verkligen de inläggen? Jag kan citera ett gäng i så fall, hojta bara till. I VALFRIHETENS och näringsriktighetens namn ska det finnas ett sådant alternativ till varje lunch, annars presterar barnen dåligt i skolan då de äter 0 till lunch (också ett sjoberga-citat) och det är ett tvång.

Att tråden tagit en annan vändning de senaste 10 sidorna än ursprungsfrågan är inget konstigt, anmäl till moderator eller starta ny sidotråd om du vill det :up:

Sista stycket är bara oförskämt.

Angående första stycket: jag anser att @sjoberga här fastnat i ett fånigt resonemang/tjatande.
Jag håller med i sak om att det vore väl utmärkt om det funnes tre bra alternativ att välja på som skolmat, men jag inser att det inte är riktigt rimligt att förvänta sig.
Så jag tycker nog att det bästa vore blandad kost, där även animaliska produkter ingår men där det finns vettiga alternativ för dem som har födoämnesintoleranser.

Att lägga någon form av specialkost som grundregel för skolmaten tycker jag verkar konstigt, oavsett vilken specialkost vi pratar om.
 
Sista stycket är bara oförskämt.

Angående första stycket: jag anser att @sjoberga här fastnat i ett fånigt resonemang/tjatande.
Jag håller med i sak om att det vore väl utmärkt om det funnes tre bra alternativ att välja på som skolmat, men jag inser att det inte är riktigt rimligt att förvänta sig.
Så jag tycker nog att det bästa vore blandad kost, där även animaliska produkter ingår men där det finns vettiga alternativ för dem som har födoämnesintoleranser.

Att lägga någon form av specialkost som grundregel för skolmaten tycker jag verkar konstigt, oavsett vilken specialkost vi pratar om.
Absolut. Men - och nu spekulerar jag lite - om "trenden" med en ny syn på mat och hur våra dagliga mattallrikar ser ut, fortsätter, så tror jag att vegetarisk mat (även vegansk) inte kommer att räknas som "specialkost" utan som något lika alldagligt och självklart som blandkost med animalier inblandade. Jag har den känslan. Just nu är trenden med veganskt och vegetariskt jättestor (jag lägger kanske extra märke till det då det är en del av min vardag) och lite av det är säkert mode och just trend. Det är väldigt inne just nu. Men jag tror tankesättet är här för att stanna och därmed också synen på vegetariskt/vegansk som något helt vanligt, självklart och inte speciellt alls. Dessutom innebär trenden att fantastisk vegetarisk och vegansk mat finns att tillgå - det är inte spånskive-biffar med några salladsblad och en gurkbit längre. Och det gör att det inte är någon uppoffring att avstå från animaliska matvaror.

(Det enda jag själv saknar är nog lax....... Den är oersättlig, tyvärr. Och så surströmming, men den åt jag kanske en gång om året högst så det är ingen större tragedi :-) )
 
Sista stycket är bara oförskämt.

Angående första stycket: jag anser att @sjoberga här fastnat i ett fånigt resonemang/tjatande.
Jag håller med i sak om att det vore väl utmärkt om det funnes tre bra alternativ att välja på som skolmat, men jag inser att det inte är riktigt rimligt att förvänta sig.
Så jag tycker nog att det bästa vore blandad kost, där även animaliska produkter ingår men där det finns vettiga alternativ för dem som har födoämnesintoleranser.

Att lägga någon form av specialkost som grundregel för skolmaten tycker jag verkar konstigt, oavsett vilken specialkost vi pratar om.

Ingen pratar om specialkost som grundregel för all skolmat? Jag argumenterar för att införa exempelvis 2 dagar i veckan där skolmaten är vegetarisk. Alltså där animalier kan ingå i form av ost, smör, ägg, mjölk, grädde, CF eller liknande, men inget kött varken rött eller fågel. Jag har också presenterat typ 7 orsaker till varför jag tycker det är vettigt och rimligt att inte servera kött till varenda skollunch, där två av orsakerna är för att det är miljövänligt/klimatsmart och för att det är nyttigt (enligt kostråd från statlig myndighet) att dra ner på andelen rött kött gentemot vad genomsnittssvensken äter idag. Det är de två argumenten som @sjoberga tycker är politiska och därför inte borde "vinna" över barns valfrihet att kunna få äta kött varenda skollunch om de vill.
 
Jag känner mig ganska klar i tråden och nu är det midsommar och jag tänker inte hänga på Buke så jag säger tack och hej och lämnar tråden nu :)
 
Jodå. @sjoberga argumenterar för att ett rött kött-alternativ ska finnas till varje lunch i skolan. På max 50 g per portion då för att inte överskrida veckogränsen för att öka risken för vissa cancersorter. Så barnen får endast äta en kötthamburgare med en 50 g biff och ska sedan komplettera med rotfruktssallad. Missade du verkligen de inläggen? Jag kan citera ett gäng i så fall, hojta bara till. I VALFRIHETENS och näringsriktighetens namn ska det finnas ett sådant alternativ till varje lunch, annars presterar barnen dåligt i skolan då de äter 0 till lunch (också ett sjoberga-citat) och det är ett tvång.

Att tråden tagit en annan vändning de senaste 10 sidorna än ursprungsfrågan är inget konstigt, anmäl till moderator eller starta ny sidotråd om du vill det :up:

Nej, det har jag aldrig gjort.
 
Sista stycket är bara oförskämt.

Angående första stycket: jag anser att @sjoberga här fastnat i ett fånigt resonemang/tjatande.
Jag håller med i sak om att det vore väl utmärkt om det funnes tre bra alternativ att välja på som skolmat, men jag inser att det inte är riktigt rimligt att förvänta sig.
Så jag tycker nog att det bästa vore blandad kost, där även animaliska produkter ingår men där det finns vettiga alternativ för dem som har födoämnesintoleranser.

Att lägga någon form av specialkost som grundregel för skolmaten tycker jag verkar konstigt, oavsett vilken specialkost vi pratar om.

Det märkliga är att trots mitt tjatande/upprepande så har @VLMF inte förstått alls, utan drar helt andra slutsatser om vad jag framför. Det är frustrerande och jag har full förståelse att andra uppfattar det som tjat, för så komplicerat har jag inte uttryckt mig.

(De 3 alternativen kommer ifrån hur skolmaten är organiserad här i Linköpings Kommun.)
 
HÄR @sjoberga skriver du att minst ett av alternativen till varje skollunch ska innehålla kött, som svar på ett av milosaris inlägg. Inte animaliskt protein, utan KÖTT. Det går faktiskt inte att missuppfatta eller förklara sig ur.



Och RIDÅ, det var mitt sista inlägg i tråden, lovar :D

Eftersom jag aldrig pratat om rött kött som krav, jag har pratat om att vegetariskt är ett begränsande urval av råvaror.

Minst ett av alternativen (av 3) bör de allra flesta dagar innehålla fler råvarutyper än vad som gör att rätten kan kallas vegetarisk. Simple as that.

Det är faktiskt du som rör ihop begreppen hela tiden, och hela tiden definierar rött kött = allt som inte är vegetariskt, vilket såklart inte är sant. Jag har aldrig ens antytt att det är det jag menar.

Trevlig midsommar.
 
Absolut. Men - och nu spekulerar jag lite - om "trenden" med en ny syn på mat och hur våra dagliga mattallrikar ser ut, fortsätter, så tror jag att vegetarisk mat (även vegansk) inte kommer att räknas som "specialkost" utan som något lika alldagligt och självklart som blandkost med animalier inblandade. Jag har den känslan. Just nu är trenden med veganskt och vegetariskt jättestor (jag lägger kanske extra märke till det då det är en del av min vardag) och lite av det är säkert mode och just trend. Det är väldigt inne just nu. Men jag tror tankesättet är här för att stanna och därmed också synen på vegetariskt/vegansk som något helt vanligt, självklart och inte speciellt alls. Dessutom innebär trenden att fantastisk vegetarisk och vegansk mat finns att tillgå - det är inte spånskive-biffar med några salladsblad och en gurkbit längre. Och det gör att det inte är någon uppoffring att avstå från animaliska matvaror.

(Det enda jag själv saknar är nog lax....... Den är oersättlig, tyvärr. Och så surströmming, men den åt jag kanske en gång om året högst så det är ingen större tragedi :-) )

Det kan säkert tänkas bli så på sikt att det blir allt vanligare.
Som med allt annat: det är ju olika i olika sociala sammanhang. Bland de personer jag träffar regelbundet är det få som väljer icke-animliskt alternativ och de har inte blivit fler de senaste 20-25 åren (men det kan ju vara jag som lever bland förstockade människor ;) )
Jag tänker helt enkelt att det bästa är att man försöker ha respekt för varandra på så sätt att även de som företräder en majoritet, får respekt för sina val.
 
Det kan säkert tänkas bli så på sikt att det blir allt vanligare.
Som med allt annat: det är ju olika i olika sociala sammanhang. Bland de personer jag träffar regelbundet är det få som väljer icke-animliskt alternativ och de har inte blivit fler de senaste 20-25 åren (men det kan ju vara jag som lever bland förstockade människor ;) )
Jag tänker helt enkelt att det bästa är att man försöker ha respekt för varandra på så sätt att även de som företräder en majoritet, får respekt för sina val.

Just det där har jag också tänkt på de senaste veckorna (mycket mtp denna tråden). Nu umgås ju jag med extremt mycket bönder, men om man bortser från dem och ser till resten av mitt vardagsliv så är det ganska mycket "vanligt folk". Många tjänstemän på myndigheter som länsstyrelsen, Trafikverket osv (nu pratar jag jobb). Det är sällan eller aldrig nån som väljer bort kött?

Senast i förrgår var jag på en stor dragning med några hundra dylika människor på länets största konferensanläggning och jag försökte verkligen studera vad folk åt. Jag såg inte en enda som åt veg (det serverades kyckling).

Visst ökar andelen vegetarianer och veganer, men jag tror lite som jag tror om elbilarna - det kommer inte bli en markant förändring inom överskådlig tid. Och vad gäller kött är jag ganska säker på att man kommer ha en annan åsikt om dess miljöpåverkan inom en ganska snar framtid (det säger t ex även bossen för fossilfritt Sverige Svante Axelsson).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp