Kräckningar (och diarre) i några dagar Hjälp!!

M

Minhundochjag

Hejsan alla!

Ja, nu börjar jag bli lite orolig.
Allt började i söndagskväll. Han bajsade normalt på f.m och åt normalt men framåt kvällen blev han hängig och började spy. Även bajsa lös. Vi ringde vet som bad oss fasta 24 timmar och sen ge små portioner kyckling, fisk och ris.

På måndagen var det första han gjorde när vi kom ut på morgonen var att bajsa i princip rinnande.

Vi väntade dom 24 timmarna för att sen ge han lite av maten vet. rekomenderat men han ville inte ha något. Jag tänkte att faran inte var så stor då aptiten inte är så stor när man är sjuk ju. Och poängteras ska var att han var lika pigg utomhus som vanligt. Tog iniativ att leka med pinnar själv och tyckte fåglar och kaniner var lika intressant som vanligt.
Drack vatten gjorde han med flera ggr, inga kräckningar den dagen (måndag). Det enda jag oroade mig över var att aptiten som inte fanns där men eftersom hans allmäntillstånd (förutom att han var dämpad inomhus) annars verkade bra så oroa jag mig inte spec. och tänkte att den skulle väl komma igång igår (tisdag f.m).

På tisdagen på f.m fick han då i sig lite kycklig och ris och drack självmant. MEN kräcktes upp det en stund senare igen.
Ringde djursjukhuset som ansåg att eftersom han drack självmant och var hur pigg som helst utomhus så kunde vi avvakta till kvällen och försöka ge han mat igen. Gjort. Och han åt lite kyckling och ris kring 18.00 (när jag matade han). Kollade sen i matskålen och då hade han självmant ätit upp resten av maten i skålen.

Kanske blev det för mkt mat på en gång? (trots att jag egentligen inte tyckte det var så mkt mat)... Trodde faktiskt han var på bättrinsvägen då han åt ca 18-19 på kvällen (tisdag) utan att spy upp det, förrän nu när jag vaknade precis inatt (alltså 05.00 onsdag morgon av att han kräkte upp både vatten och det han ätit innan. Dock kräckte han ingen galla längre (eller det var i varje fall inte gult).

Ge mig tips! Vad kan jag göra mer än att ringa vet. imorgon igen om råd? Egna erfarenheter mottages tacksamt.

Jag TROR att vår morgonpromenad imorgonbitti, att han där kommer vara lika pigg som vanligt. Det är bara inne man märker han ej mår bra. Han är dämpad.

Jag böörjar bli orolig nu.. Och är det bra att bära/lyfta på en hund som kräks...? För nu i morse (05.00) så kräktes han precis efter jag lyft upp han i sängen. Han ska sova hos matte ju;)

Tips tack!

När ska man börja bli orolig?

Som sagt: Han är dämpad inomhus, men hur pigg som helst ute, han dricker vatten självmant...men kräker upp riset och kycklingen. Den sista gången tog det dock nästan tio timmar från det att han åt tills det att han kräcktes upp senaste matintag. Diarrer har ju inte förekommit förrän i början av veckan men det är ju inte så konstigt eftersom han i princip börjat äta igen!

Hjälp! Från orolig matte!
Han är en 9 mån. shetland sheppdog.

Tack på förhand!
 
Sv: Kräckningar (och diarre) i några dagar Hjälp!!

Eftersom det är en ung hund är det extra viktigt att den inte blir uttorkad. Ta tag i nackskinnet och se om "det stannar kvar" i greppet eller om det är lika elastiskt som vanligt och återgår till sin plats. Eftersom din hund verkar kunna behålla vattnet så är det bra men om den börjar bli uttorkad måste den in till veterinären för att få en s k kvaddel eller läggas in med dropp. Det har ju gått några dagar nu så medicin kan behövas sättas in (kräkdämpande och diarrehämmande).

Jag har precis tagit hem min hund (hon är lika gammal som din) efter att hon har legat inne på djursjukhus för de symptom som du beskriver. Hon var som din; pigg och veterinären var förvånad att hon var så bra i allmäntillståndet då hon var uttorkad.

Om det vore min hund skulle jag åka in till djursjukhuset och låta dem titta på hunden. Det är bättre att åka en gång för mycket än en gång för lite. Din hund kan behöva annat dietfoder. Min tålde inte risavkoket och den vita kokta fisken ens i små portioner.
 
Sv: Kräckningar (och diarre) i några dagar Hjälp!!

När man lyfter i skinnet och det stannar kvar uppe tyder det på att hunden är uttorkad. Då måste man omgående ge sig iväg till veterinären. Små hundar blir lättare uttorkade. I så fall behöver de få vätska på annat sätt.

Riset man ger ska kokas länge och med mer vatten än vanligt. Länge = såpass att det blir grötaktigt. Gärna grötris istället för matris om man har det hemma. Man kan ta i en liten gnutta salt och en liten gnutta druvsocker som ger energi. Så kan man ge det tillsammans med lite rå oxfärs, kokt fisk eller kokt kyckling.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 593
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 265
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
661
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
954
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp