Kräkreflex hela tiden

Grabben99

Trådstartare
Hej. Bara av att tänka på det aktiveras min kräkreflex och jag får kväljningar. Det har aldrig hänt att något kommer upp utan det är endast kväljningar. Det enda som hjälper är att dricka lite vatten och då försvinner det i någon sekund. Men utan att alltid ha vatten varenda sekund kan jag inte göra någonting så länge jag tänker på det för då kväljs jag. Varje gång jag tänker på det känner jag en obehaglig känsla i svalget först och om det blir tillräckligt stark känsla kväljer jag. Det har verkligen vändigt upp och ned på mitt liv och jag kan inte prata framför publik eller knappt kunna vara med på idrotten. Vet att detta har funnits ändå sedan jag var 5 men det var när jag började gymnasiet som det blev ett problem då man ofta håller presentationer och liknande vilket gör att jag ständigt blir påmind att det existerar. Känner ni till någon medicin som kan få bort kväljningar?
 
Hej. Bara av att tänka på det aktiveras min kräkreflex och jag får kväljningar. Det har aldrig hänt att något kommer upp utan det är endast kväljningar. Det enda som hjälper är att dricka lite vatten och då försvinner det i någon sekund. Men utan att alltid ha vatten varenda sekund kan jag inte göra någonting så länge jag tänker på det för då kväljs jag. Varje gång jag tänker på det känner jag en obehaglig känsla i svalget först och om det blir tillräckligt stark känsla kväljer jag. Det har verkligen vändigt upp och ned på mitt liv och jag kan inte prata framför publik eller knappt kunna vara med på idrotten. Vet att detta har funnits ändå sedan jag var 5 men det var när jag började gymnasiet som det blev ett problem då man ofta håller presentationer och liknande vilket gör att jag ständigt blir påmind att det existerar. Känner ni till någon medicin som kan få bort kväljningar?
Andas du genom munnen eller näsan när det händer. Ytligt eller djupt?
Att verkligen tänka på hur man andas i situationer som är jobbiga elmer om det är på väg brukar kunna hjälpa.

Andas genom näsan, tänk på att ta riktigt djupa andetag.

Edit: Medicin mot illamående finns ju, men tror inte det finns något mot själva kväljningar a. Bedövande skölj kan ju hjälpa men då kan man inte prata vettigt ändå.
 
Kanske. Ju mer jag tänker på det desto starkare blir känslan i svalget. Det är nästan alltid i situationer där andra kan se att jag får kväljningar som gör att känslan av att kväljas kommer
 
Jag hade sökt hjälp på VC. Dels för att få det ordentligt utrett medicinskt. Och dels för att få remiss till lämplig instans vidare. När det pågått så länge så tror jag att du behöver professionell hjälp för att bryta den negativa spiralen du hamnat i.
 
Jag hade sökt hjälp på VC. Dels för att få det ordentligt utrett medicinskt. Och dels för att få remiss till lämplig instans vidare. När det pågått så länge så tror jag att du behöver professionell hjälp för att bryta den negativa spiralen du hamnat i.
Ovanstående låter som en bra idé @Grabben99. Det är också de som kan hjälpa dig med eventuell medicin om de kan se att det behövs, för om det finns något lär det vara receptbelagt...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ibland när jag äter har jag väldigt svårt att få i mig maten. När jag tänker på det känner jag en känsla i svalget som att jag ska...
Svar
2
· Visningar
729
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 779
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 679
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp