Kräsen häst..

Rodluvan

Trådstartare
Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer.

Han behöver egentligen inget foder just nu, men jag måste ge honom något för att få i honom mineraler, örter mm. Ser gärna att det är ett foder utan massa socker och stärkelse (gärna spannmålsfritt alltså) då han har känslig mage. Har haft Pavo Speedibeet nu under sommaren och det har varit smidigt då man inte behövt ge några större mängder eftersom det sväller och blir stor volym på ändå. Dock äter han inte med någon vidare aptit och ibland lämnar han massa kvar eller äter inte alls. Antar att det helt enkelt inte smakar tillräckligt mycket för att dölja smaken av allt annat. Har provat med mosade/rivna äpplen och morötter, äppelcidervinäger mm. Han är en väldigt kräsen herre och det tar alltid tid att vänja in honom vid något nytt. Men måste ju finnas något foder som han gillar mer!

Hört både ris och ros om alla olika foderföretag så är svårt att veta vad som är bra eller dåligt. Jag har kollat på bland annat Primero Total, Linfrökaka, Pavo Care4Life och tre olika sorter från St Hippolyt: Glyx Mash, Equigard och Alpengrün Mash. Något av detta som ni skulle rekommendera till en kräsen häst? Eller har ni något annat alternativ? Helst ska det ju slinka ner trots liten mängd (200-300 gram) eftersom han som sagt inte behöver något utöver betet just nu.

Tacksam för alla tips! :)
 
Mina hästar vägrar speedibeet när de går på bete men när de går på hö så äter de med god aptit. Jag hade alltså haft lite is i magen och fortsatt med speedibeet och sett om hästen kanske äter det igen när hen inte har fullt med gräs i magen. Speedibeet är så överlägset bra att jag inte hade gett upp det i första taget. Ev. kan du prova att ge lite linfrökaka ihop med speedibeeten så kanske din häst tycker att det blir extra gott.
 
Blev lite desperat och köpte hem en säck med vanlig betfor för ja, det blir ju inte så mycket socker om det räcker med ett par nävar. Men nä, pålle vägrade äta det. Han vill nog ha mycket smak på fodret, typ müsli eller mash..

Har dock funderat på linklipellets (vetekli + linfrö + kalk). Någon som har erfarenhet av det? Vet att vissa hästar inte gillar att bara äta linfrö och vetekli ska ju vara smakligt så. Blir ju som en egenblandad mash om man man tillsätter varmt vatten och lite betfor kanske?

Känns så onödigt att lägga pengar på något dyrt foder när jag endast ger för att få ner tillskotten.. St hippolyts foder var ju riktigt dyra så de går bort. Pavos ligger ju bättre i pris och har skrivit till återförsäljaren och frågat om jag skulle kunna få köpa lite provpåsar att testa först.
 
Jag har samma problem som du, betfor är ingen jättehöjdare, bara kli var tämligen ointressant.. Min lösning som fungerat ganska bra i nästan ett år är Kraffts mash sensitive, får han en stund på sig så petar han i sig alltihop. Min får en halvliter per dag, vilket gör att femtonkilossäcken räcker i ca två månader.
 
Har dock funderat på linklipellets (vetekli + linfrö + kalk). Någon som har erfarenhet av det? Vet att vissa hästar inte gillar att bara äta linfrö och vetekli ska ju vara smakligt så. Blir ju som en egenblandad mash om man man tillsätter varmt vatten och lite betfor kanske?.
Jag använder linklipellets till 2 av mina hästar som är svåra att hålla i hull.
Den ena är väldigt kräsen men gillar dessa pellets uppblötta till gröt. Har provat med lucernpellets oxå men de luktade lite så de åt han inte ;)
 
Krafft Mash Sensitive innehåller inte havre i allafall, och är bra för hästar med känslig mage! En häst i stallet har känslig mage, och reagerar inte på det!;) här är lite om det! http://krafft.nu/produkt/krafft-mash-sensitive/

Jag vet mkt väl vad den innehåller eftersom jag aldrig skulle köpa krafft produkter till mina hästar och upprepar/vidhåller att en häst med känslig mage behöver inte extra linfrö och linfröolja. Mash innehåller spannmål även om det inte just är havre. Bara för du vet en känslig häst som funkar på mashen innebär det inte att alla gör det.
 
Jag vet mkt väl vad den innehåller eftersom jag aldrig skulle köpa krafft produkter till mina hästar och upprepar/vidhåller att en häst med känslig mage behöver inte extra linfrö och linfröolja. Mash innehåller spannmål även om det inte just är havre. Bara för du vet en känslig häst som funkar på mashen innebär det inte att alla gör det.

Fast magar kan vara känsliga på väldigt många olika sätt. Jag vet flera hästar med problem med diarréer som blivit mycket bättre/bra när de har fått linfrö/linfrökaka och jag vet hästar med problem med diarréer som blivit sämre av linfrö/linfrökaka. Linfröolja har jag aldrig träffat på någon häst som reagerar negativt på överhuvudtaget. Linfrö intas ofta av människor som har problem med magen av olika slag. Linfrön stabiliserar magen så att säga att det är fel att ge det till en maghäst tycker jag blir märkligt. Däremot skulle jag aldrig ge mash till någon häst men jag är emot alla slags färdigfoder med en massa pryttel i. Bättre att ge rena fodermedel så vet man vad man verkligen ger och kan kombinera ihop det bästa för just den hästen man har.
 
Fast magar kan vara känsliga på väldigt många olika sätt. Jag vet flera hästar med problem med diarréer som blivit mycket bättre/bra när de har fått linfrö/linfrökaka och jag vet hästar med problem med diarréer som blivit sämre av linfrö/linfrökaka. Linfröolja har jag aldrig träffat på någon häst som reagerar negativt på överhuvudtaget. Linfrö intas ofta av människor som har problem med magen av olika slag. Linfrön stabiliserar magen så att säga att det är fel att ge det till en maghäst tycker jag blir märkligt. Däremot skulle jag aldrig ge mash till någon häst men jag är emot alla slags färdigfoder med en massa pryttel i. Bättre att ge rena fodermedel så vet man vad man verkligen ger och kan kombinera ihop det bästa för just den hästen man har.

Du får gärna tycka det är märkligt. Jag tycker det är dåligt att ge en häst som har känslig mage linfrö och linfröolja. Har hästen trög mage så javisst. Det finns bättre saker att ge en häst med diarré än linfrö. Att jämföra hästar och människor är bara konstigt. :confused:
Självklart är det bästa att ge så ren mat som möjligt men dom som har en häst orkar sällan köpa massa olika råvaror och blanda själv när det finns en uppsjö av fodermärken som gör all möjlig slags foderblandningar till en relativt låg kostnad.
 
Jag använder linklipellets till 2 av mina hästar som är svåra att hålla i hull.
Den ena är väldigt kräsen men gillar dessa pellets uppblötta till gröt. Har provat med lucernpellets oxå men de luktade lite så de åt han inte ;)
Men var hittar man linklipellets är då frågan.. Inte sett det på Lantmännen i närheten tyvärr :(
 
Jag vet mkt väl vad den innehåller eftersom jag aldrig skulle köpa krafft produkter till mina hästar och upprepar/vidhåller att en häst med känslig mage behöver inte extra linfrö och linfröolja. Mash innehåller spannmål även om det inte just är havre. Bara för du vet en känslig häst som funkar på mashen innebär det inte att alla gör det.
Sry då...
 
Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer.

Han behöver egentligen inget foder just nu, men jag måste ge honom något för att få i honom mineraler, örter mm. Ser gärna att det är ett foder utan massa socker och stärkelse (gärna spannmålsfritt alltså) då han har känslig mage. Har haft Pavo Speedibeet nu under sommaren och det har varit smidigt då man inte behövt ge några större mängder eftersom det sväller och blir stor volym på ändå. Dock äter han inte med någon vidare aptit och ibland lämnar han massa kvar eller äter inte alls. Antar att det helt enkelt inte smakar tillräckligt mycket för att dölja smaken av allt annat. Har provat med mosade/rivna äpplen och morötter, äppelcidervinäger mm. Han är en väldigt kräsen herre och det tar alltid tid att vänja in honom vid något nytt. Men måste ju finnas något foder som han gillar mer!

Hört både ris och ros om alla olika foderföretag så är svårt att veta vad som är bra eller dåligt. Jag har kollat på bland annat Primero Total, Linfrökaka, Pavo Care4Life och tre olika sorter från St Hippolyt: Glyx Mash, Equigard och Alpengrün Mash. Något av detta som ni skulle rekommendera till en kräsen häst? Eller har ni något annat alternativ? Helst ska det ju slinka ner trots liten mängd (200-300 gram) eftersom han som sagt inte behöver något utöver betet just nu.

Tacksam för alla tips! :)
Testa Pavos Care4Life, det gillade min kräsna ponny. Finns att köpa i små säckar, så du behöver inte köpa 15kg direkt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
915
Senast: Fetaost
·
Hästvård Vad har ni för tips på produkter med probiotika till kräsen häst? Behöver ge förebyggande i samband med medicinering. Fick ex tips på...
Svar
7
· Visningar
1 034
Senast: Anna Lilja
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 788
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 029
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp