Kräsen hund-fårfett

Ah, smart! När jag bytte foder blandade jag och då sorterade hon ut det nya fodret och lämnade varenda kula av det gamla fodret, men kanske ska blanda fler. Svårt det här med foderbyte också, för svårt att ”fasa in” nytt foder när hon bara plockar bort det hon inte gillar.
Det gjorde Humla med ett tag, men nu när jag alltid blandar har det blivit mycket bättre :)
 
Jag har en kräsen hund och jag har (delvis efter tips på detta forumet) insett att jag kan påverka hans matlust inte bara genom vad jag ger för mat utan hur. När jag släppte på prestigen och föreställningen om hur det ska gå till att ge hunden mat och istället började anpassa mig efter hur han faktiskt ville ha det så blev det bättre och mycket lättare för mig.

Min hund vägrar att äta ur skål. Då jag ger färskfoder är jag lite begränsad i hur jag kan servera det men det brukar funka om jag lägger det i lagom stora klickar på en skärbräda. Han kan behöva fundera en stund och vill helst äta ensam så jag ställer fram och håller mig undan.

Tidpunkten är också avgörande. Frukost serveras helst vid nio, och ska stå framme när vi kommer in från promenaden så han kan gå direkt dit och äta. Dagens andra och sista mål önskas ca kl 16. Det känns för tidigt, men hinner han bli det minsta trött så försvinner matlusten så att servera senare är mer osäkert.

Och vissa dagar äter han bara ett mål. Eller ett halvt. Eller inget. Oavsett om jag gör allt rätt. Då gör jag ingen grej av det utan plockar bort och litar på att han överlever det.
 
Vet ju inte säkert. Har du något bra att rekommendera som finns inflika smaker och gärna något som är lite lätt att hantera eftersom det är en liten hund (4,5 kg) som inte ska ha så mycket åt gången eftersom det bara ska smaksätta torrfodret?
Jag ger Rocco Classic, finns i 800 och 400 grams burkar, konserver så de kan förvaras i rumstemperatur. Dock vet jag inte om det är värt det om man bara ska ge för lite smaksättning, då är det nog enklare med lite olja eller liknande, till skillnad för om man tänker sig att byta ut lite av torrfodret. :)
 
Min pappas hund är också dålig på att äta och behöver bli stimulerad till att äta. Dvs han äter med god aptit om han får leta efter maten, springa efter den (om man kastar), eller försöka få ur den ur en aktiveringsleksak eller liknande. Men han har ändå fri tillgång dvs alltid en skål framme och det händer faktiskt emellanåt att han går och plockar lite där. Oftast efter en promenad.
Såklart lite bökigt då det är så mycket enklare om hunden bara äter direkt ur skålen det serveras ur, men det passar inte honom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 557
Senast: Pilot
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
696
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
942
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp