Kräsen katt

Wille

Trådstartare
Min lillkatt är kräsen. Hon äter inte som hon ska. Jag vet inte riktigt hur mycket hon får i sig, men tror det ligger på runt hälften av vad hon borde äta. Jag har provat olika torrfoder, som ändå verkar vara det hon helst vill ha, men inget duger riktigt. Blötfoder är generellt sett rätt äckligt enligt henne, men enligt hennes förra ägare åt hon Latz. Jag har bjudit henne på det, hon äter en del men inte hela portionen på 80 gram, vilket ju är en rätt liten portion. Idag bjöd jag på Bozita med räkor för att Latz var slut och hon vill inte ha. Torrfodret jag köpte sist var ingen hit heller.

Jag har slut på idéer, mer än att försöka prova ytterligare sorter med torrfoder. Vad tusan ska man mer kunna göra? Katten verkar i övrigt må bra och är pigg.
 
Här har vi två kräsna katter 😅 Värst är hankatten han äter bara vissa sorts blötmat som latz tex. Bozita tittar han knappt åt och maju är ännu värre. Honkatten äter Mush kyckling det är henne favorit, lite torrfoder kan hon stoppa i sig men inga mängder. Det äter bozita torrfoder för känslig mage då hon haft gastrit. Annars så det verkar glada pigga och har alltid fått Ok stämpel i rumpan av veterinären. Kan liksom inte tvinga dem att äta saker det inte vill.
 
Jag skulle ju helst vilja ha mat stående framme hela tiden till lillkatten, men då är risken att mitt stora fluff äter mer än hon ska. Storfluffet har övervikt. Ingen katastrof enligt vet men hon ska inte gå upp mer. Nu när jag går hemma kan jag prova att servera mat många gånger på en dag till lillkatt, men det kommer inte att funka sen när jag börjar jobba. Men då kanske jag å andra sidan får råd med en sån där svindyr matskål som bara öppnar för rätt katt. Befarar dock att lillkatt inte kommer använda en sådan matskål.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte hålla med om att 80 gram är en liten portion. Min katt äter Mjau där en påse är 85 gram och kan bli ganska däst om han sätter i sig en hel sån i ett svep. Då är det alltså en ganska stor och väldigt aktiv utekattshane på 5 kg det rör sig om. En liten hona som inte är ute och springer massor varje dag bör rimligen inte behöva lika stora mängder.

Att mixtra med olika sorter för att försöka locka katten att äta kan ha motsatt effekt, så jag hade möjligen minskat portionsmängden per gång för att se om det gör någon skillnad, men i övrigt fortsatt med samma foder. Om katten mår bra och inte tydligt går ner i vikt så tror jag inte att det är något att oroa sig för.
 
Jag kan inte hålla med om att 80 gram är en liten portion. Min katt äter Mjau där en påse är 85 gram och kan bli ganska däst om han sätter i sig en hel sån i ett svep. Då är det alltså en ganska stor och väldigt aktiv utekattshane på 5 kg det rör sig om. En liten hona som inte är ute och springer massor varje dag bör rimligen inte behöva lika stora mängder.

Att mixtra med olika sorter för att försöka locka katten att äta kan ha motsatt effekt, så jag hade möjligen minskat portionsmängden per gång för att se om det gör någon skillnad, men i övrigt fortsatt med samma foder. Om katten mår bra och inte tydligt går ner i vikt så tror jag inte att det är något att oroa sig för.
Lillkatt väger omkring 5 kilo och är aktiv både inne och ute. (Andra katten väger runt 6 kilo.)

Jag vet tyvärr inte mer exakt vad hon väger i dagsläget, men har försökt känna på henne. Tycker det är svårt att hullbedöma katter.

Jag försöker utfodra enligt de tabeller som står på förpackningarna och utfodrar 3 gånger per dag. Kollar jag på Bozita så ska en 6-kiloskatt ha 370 gram per dag och 4-kiloskatt ska ha 280 gram per dag. Vad en 5-kiloskatt ska ha står inte, men det blir då någonstans mellan 93 och 123 gram per portion. Tittar jag på Latz så ska en vuxen steriliserad katt ha tre påsar om dagen. Det får min 5-kiloskatt inte i sig. Detsamma gäller vilket torrfoder jag än serverat. Hon får inte i sig rekommenderad dagsranson.
 
Bättre lite tunn än fet.
Så länge hon äter är pigg och när bra hade jag inte gjort något.
Prada äter kanske 1/2 dl torrfoder om dagen, dör hellre än äter blötmat eller någon annan typ av mat. Det ska vara Royal Canin Persian torrisar.
Hon är en väldigt liten katt, tunn som ett streck men inte mager enligt veterinär. Mår prima, är pigg och aktiv så jag låter henne vara.
Våra har fri tillgång på mat 😊

Vad som står på påsen får man ta med en rejäl nypa salt.
Hunden äter portionpåsar med blötmat, ger jag den mängd de rekommenderar hade han varit smällfet om han ens lyckats få i sig allt 😅
 
Innan jag hade lärt mig bättre och gav mat enligt vad som står på påsen så blev min katt smällfet. Nu får hon strax över hälften av vad påsen säger att hon "borde" ha.

Du kan inte säga att katten inte äter det hon ska utifrån de tabellerna. Är hon mager eller tappar vikt? Om inte så äter hon väl det som hon behöver äta...
 
5 kg är väl inte låg vikt för en katt? Tror min vägde 4 kg (okänd blandras).
Är väl ingen som sagt att det är en låg vikt. Men det beror ju på hur katten är byggd om det är en låg vikt eller inte. Mina båda katter är olika byggda och ska rimligen inte väga lika heller. Det som är låg vikt på den ena kan vara en bra vikt på den andra.
 
Lillkatt väger omkring 5 kilo och är aktiv både inne och ute. (Andra katten väger runt 6 kilo.)

Jag vet tyvärr inte mer exakt vad hon väger i dagsläget, men har försökt känna på henne. Tycker det är svårt att hullbedöma katter.

Jag försöker utfodra enligt de tabeller som står på förpackningarna och utfodrar 3 gånger per dag. Kollar jag på Bozita så ska en 6-kiloskatt ha 370 gram per dag och 4-kiloskatt ska ha 280 gram per dag. Vad en 5-kiloskatt ska ha står inte, men det blir då någonstans mellan 93 och 123 gram per portion. Tittar jag på Latz så ska en vuxen steriliserad katt ha tre påsar om dagen. Det får min 5-kiloskatt inte i sig. Detsamma gäller vilket torrfoder jag än serverat. Hon får inte i sig rekommenderad dagsranson.
Det låter som Jätteportioner tycker jag om det rör sig om blötmat! Jag tror min lilleman ligger på runt 150-200g rått per dag kanske, men jag räknar egentligen inte och han är ju fortfarande yngling och får äta så mycket han vill i princip. Han väger uppskattningsvis runt tre kilo. Jag räknar inte med att det blir mer än så när han "landar i växten" så att säga.

Så länge du inte känner att hon är tunn skulle jag inte oroa mig, dina kissar får ju dessutom ha smörgåsbord ute i trädgården. :)
 
Idag har lillkatt ätit några gram blötfoder på morgonen och knappt något efter det. Jag är bekymrad.
 
Idag har lillkatt ätit några gram blötfoder på morgonen och knappt något efter det. Jag är bekymrad.
Har du varit hos veterinären och kollat så det inte finns några underliggande sjukdomar som spökar.

Min katt äter oxså dåligt, han blir dock 21 år nu i vår så jag vet inte om det har med åldern att göra. Han får det han pekar på typ, grillad kyckling brukar vara en höjdare, eller kokt torsk, alternativt klippt kokt skinka.

Jag skulle prova mig fram och inte bara stirra mig blind på kattmat.

Räkor kan jag ta till när han ätit dåligt några dagar, det är dock inte bra för katter pga av salthalten, så jag brukar lägga dem i blöt över natten vilket tydligen skall dra ur saltet ur räkan.
Kom på råköttfärs oxså, det brukar funka på min gamle katt.
 
Har du varit hos veterinären och kollat så det inte finns några underliggande sjukdomar som spökar.

Min katt äter oxså dåligt, han blir dock 21 år nu i vår så jag vet inte om det har med åldern att göra. Han får det han pekar på typ, grillad kyckling brukar vara en höjdare, eller kokt torsk, alternativt klippt kokt skinka.

Jag skulle prova mig fram och inte bara stirra mig blind på kattmat.

Räkor kan jag ta till när han ätit dåligt några dagar, det är dock inte bra för katter pga av salthalten, så jag brukar lägga dem i blöt över natten vilket tydligen skall dra ur saltet ur räkan.
Kom på råköttfärs oxså, det brukar funka på min gamle katt.
Nej, jag har inte varit till veterinären.

Jag får ta och väga henne samt fråga förra ägaren om hon haft dålig aptit även där. Sen får jag ta det därifrån.
 
Idag har lillkatt ätit några gram blötfoder på morgonen och knappt något efter det. Jag är bekymrad.

Äter hon torrfoder?

Prövat mousse?
Kantarell äter Gourmet gold, enda blötmat som duger åt honom.
De andra tvärvägrar allt, Paisleykatten åt allt som liten, sen gick det över 🙄
 
Äter hon torrfoder?

Prövat mousse?
Kantarell äter Gourmet gold, enda blötmat som duger åt honom.
De andra tvärvägrar allt, Paisleykatten åt allt som liten, sen gick det över 🙄
För tillfället är hon inte sugen på torrfoder. Köpte en sort sist som hon inte gillar. Det är annars torrfoder som hon föredrar framför blötfoder. Men hon äter dåligt även om det är en bättre sorts torrfoder.

Vad är mousse?
 
Jag har en som äter väldigt lite i taget, men ofta istället. Blötmat är han inte intresserad av utan torrfoder ska det vara.
Han äter typ 4-5 tuggor, kanske 10 när han är riktigt hungrig.
Men han är lagom smal och pigg och glad så det är inget som bekymrar mig, utan han är bara sån i maten.
 
Jag har en som äter väldigt lite i taget, men ofta istället. Blötmat är han inte intresserad av utan torrfoder ska det vara.
Han äter typ 4-5 tuggor, kanske 10 när han är riktigt hungrig.
Men han är lagom smal och pigg och glad så det är inget som bekymrar mig, utan han är bara sån i maten.
Jag skulle gärna ha mat stående framme hela tiden till lillkatt, men då kommer stora katten och äter hennes mat. Så det funkar inte.
 
För tillfället är hon inte sugen på torrfoder. Köpte en sort sist som hon inte gillar. Det är annars torrfoder som hon föredrar framför blötfoder. Men hon äter dåligt även om det är en bättre sorts torrfoder.

Vad är mousse?

Mat i mousseform 😊

Hon kanske är den typen av katt som behöver fri tillgång?
Prada äter max 5 bitar i taget men ofta.
Det skulle aldrig fungera att ge henne mat några gånger per dag, då svälter hon ihjäl 😅
 
Jag skulle gärna ha mat stående framme hela tiden till lillkatt, men då kommer stora katten och äter hennes mat. Så det funkar inte.

Tyvärr har jag också det problemet….. Den andra är alldeles för tjock. De är ganska unga så än så länge har jag inte begränsat så mycket, men nu närmar de sig året så jag måste göra något snart.
Mina går ut och in som de vill när vi är hemma så då har jag haft mat framme när den smala är inne och ställt undan när tjockisen kommer in, men det är ingen bra lösning för man är ju inte alltid hemma.
Så kommer du på nån bra lösning får du gärna skriva det här :p
 
Denna får Kantarell 😊
Bitar i sås och annat snusk kan hunden äta.
IMG_20220402_172052.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 629
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
908
Senast: escodobe
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp