Kräsen katt...

jarakamandan

Trådstartare
Fick hem mina två "på-prov"-katter i söndags. Det är en kompis kompis katter som hon tyvärr inte kan ha kvar längre, så vi tänkte testa om de ville bo här.

De har acklimatiserat sig väldigt bra och verkar trivas utmärkt. Vi trivs även utmärkt med dem. Utom på en punkt. Unge Herr Katt vill inte äta... Han är en smula kräsen och ingenting som bjuds passar. Detta visste jag i och för sig, men det känns som att det är värre än vad jag trodde.

I söndags blev han erbjuden köttfärs när jag lagade köttbullar. "Nej tack!"
I går tog jag undan lite kyckling och kokade. "Nej tack!" Sedan testade jag med lite makrill i tomatsås "Nej tack!"
Idag har han fått lite tonfisk. "Inte intresserad!".

Jag orkar inte ha en katt som BARA äter räkor och leverpastej! För övrigt känns det väl kanske inte riktigt som att hans näringsbehov täcks av den kosten heller.

Så, hur länge kan jag vänta ut honom? Kommer han äta den "vanliga" maten (det finns även torrisar och vanligt blötfoder att välja på, ska gå och köpa en annan sort idag och se om den funkar) eller är det lika bra att jag ger upp?

Den andra katten nöjer sig med torrfoder och blötmat. Förra ägaren skickade med det de brukar äta, men jag har funderingar på att byta, eftersom det bara är "ICA-foder".

Nu blev det lite långt, men jag börjar känna mig lite uppgiven... Haft hur många katter som helst genom åren, dock bara utekatter, och aldrig haft liknande problem förut. Katten jag har hemma hos mamma och pappa skulle få slaget om han blev erbjuden sån "lyxmat" som den här herren ratar... Tänk att få äta tonfisk eller makrill varje dag!

Har ni några tips?

/Anna
 
Sv: Kräsen katt...

Han måste ju ha ätit något hos förra ägarna, det är väl bara att fråga dem? Prova med några olika kattmatsorter men jag skulle aldrig fjäskat med räkor osv, det håller ju inte i längden. Någon gång blir han väl hungrig..

malu
 
Sv: Kräsen katt...

Jodå, han åt räkor och leverpastej och kokt torsk och ibland rå färs. Men jag har ingen lust med en "räk-katt"... Enligt gamla ägaren fick jag inte "svälta" honom mer än 24 timmar (lätt att säga, han har ju inte varit det minsta intresserad av något jag har bjudit på...) men på den tiden blir han uppenbarligen inte såpass hungrig att det duger med tonfisk...

Får se om den nya blötmaten går ner i kväll...
 
Sv: Kräsen katt...

Min katt äter i princip inget annat än torrfoder. Köttfärs går fetbort. Nån gång har han ätit lite oxstek :angel: men kyckling mm struntar han i så jag orkar inte bry mig längre, det blir torrfoder.

I början åt han blötmat men sista gångerna slickade han bara i sig kletet sen låg bitarna kvar och luktade illa.

Däremot äter han frukt, päron är favoriten, äpple och melon går också bra. Häromdagen hade jag skurit några skivor melon till mig själv och när jag vände ryggen till snodde han en skiva... :crazy:

Och så äter han kattgräs.
 
Sv: Kräsen katt...

Låter elakt men låt han bli hungrig. Tror inte det finns något djur som svälter ihjäl självmant om det finns mat att tillgå.
 
Sv: Kräsen katt...

Nä, precis så tänker jag också... Jag är rätt hård :cool: Men hans förra ägare däremot är av den blödiga typen, så tyvärr har han bara fått det han har velat äta...

Torrfodret står ju framme hela tiden och jag ger den andra blötmat en gång om dagen, så det finns ju att äta om det skulle bli kris... Man blir lite trött på honom när han hänger efter så fort man går ut i köket, men inte vill äta maten!
 
Sv: Kräsen katt...

När min katt är första gången hos någon hon inte varit hos tidigare tar det 3-4 dagar innan hon börjar äta.

Ha maten framme så kommer katten att äta till slut. Som någon skrev innan, friska djur svälter inte ihjäl om det finns mat.
 
Sv: Kräsen katt...

man får nog vara hård i detta fallet. Det gynnar inte katten direkt att äta räkor och leverpastej. Det lär ju inte vara så bra mat att leva på direkt :smirk:
 
Sv: Kräsen katt...

Jag försöker vara hård... Eller ganska hård iaf. Jag var på djuraffären förut idag för att köpa kattsand och frågade där om de hade några tips på vad jag skulle göra. För det första tyckte hon ju inte heller att jag skulle ge räkor och leverpastej...

Däremot så sa hon att det inte är så bra att "svälta" katter så länge eftersom de bara utvinner energi ur protein och därför börjar ta på de inre organen. Hon skickade med en hel kasse med olika foderprover och resultatet: han äter inte något! Men, det kanske kan bero på miljöombytet också... Ska hålla ut ett par dagar till.

Man tycker ju att han skulle äta foder för extremt kräsna katter, men inte då... Det var både olika torr- och mjukfoder, men han nosade bara på det och sen gick han... Vi har i alla fall bestämt oss för att han inte kan stanna om han inte äter, för vi tänker inte ha en katt som inte äter "riktig" kattmat.

Man kan ju hoppas att det är miljöombytet som gör att han inte äter, men samtidigt är han på oss hela tiden när vi är i köket och jamar efter mat. Det verkar som att han VILL ha mat, men inte det vi ger :(

Känner mig lite dum, för jag är i vanliga fall rätt "hård" när det gäller såna här saker, men nu börjar jag tröttna... Jag vill inte ha en katt som blir dålig för att han inte har fått mat (fast det har han ju, han har bara inte ätit den :smirk: )
 
Sv: Kräsen katt...

Du kan inte svälta katten (tjejen på djuraffären har rätt och följden av den ständiga proteinkatabolismen är att katten börjar bryta ner strukturellt protein och den kan även få fettlever) men du kan låta katten bli hungrig. Ge katten lite att äta (av sådant den faktiskt äter) men bara lite, att gå hungrig skadar inte katten och hungern i sig kan motivera katten att äta.

Om jag vore du skulle jag fokusera på två typer av foder: ett torrfoder och en typ av burkmat. Torrfoder kan du ha ståendes framme hela tiden (väg maten innan du ställer fram den och väg den sedan varje kväll så att du har koll på om katten äter av den eller inte, katten kan ju äta av det men så lite att du inte kan se det med blotta ökat) och burkmat kan du erbjuda några gånger om dagen.

Håll även koll på kattens vikt så att den inte går ner mycket i vikt. Får du inte igång ätandet på egen hand får du kontakta veterinär. Du kan behöva tvångsmata katten, men du bör göra det i samråd med en veterinär i sådana fall.
 
Sv: Kräsen katt...

Det är ju lite svårt att ha koll när det är två katter varav den ena äter av maten. Med glädje. Man vet ju aldrig vilken katt det är som har ätit...

Han är ju i alla fall fortfarande pigg och glad och leker som en galning med sin svarta råtta... Han är rätt rolig för han apporterar och vill att man ska kasta igen... Fast ibland glömmer han sig och börjar gosa istället...

Vi har testat att ge det han har fått hemma, men hittills har inget funkat. Tinade just lite nötfärs, men intresset var lågt... Men han slickade iaf på den! Nästa steg är att koka lite torsk som han tydligen brukar äta. Jag tänker inte ge honom räkor! Om han iaf bara äter lite så blir jag glad...

Problemet är ju att han tydligen aldrig har ätit vare sig torrfoder eller burkmat...
 
Sv: Kräsen katt...

Prova att locka katten till att äta maten genom att blanda i en del av sådant han äter. Räkor är ingen höjdare men gillar han leverpastej kan du blanda i leverpastej i tex. burkmat. Burkmat är ju mer likt leverpastej i konsistens och det är lättare att blanda pastejen med så kanske vänjer sig katten lättast vid burkmat först och när han väl äter det så löper han ju ingen risk för att drabbas av näringsbrist iaf och så kan du krångla på med torrfoder senare.
 
Sv: Kräsen katt...

Det är inte så att katten inte vill ha kall mat? Hörde om en katta som ville ha sin burkmat micrad :D Vår katt åt sällan maten när den var kylskåpskall heller och du verkar ju helt klart ha fått en ganska kräsen typ.

malu
 
Sv: Kräsen katt...

hills AD mat är väldigt smaklig är för katter med känslig mage kostar lite extra men det är värt ett försök,finns endast hos vet
 
Sv: Kräsen katt...

Ska testa det. Igår kväll försökte jag lura i honom torrisar genom att baka in dom i leverpastej, men den lätte gick han inte på... Och det borde jag ju räknat ut hur lätt det skulle va att bara slicka av pastejen...

Ny dag, nya tag...
 
Sv: Kräsen katt...

Tack för alla tips, de har testats... Nu kanske ni inte tycker att jag har väntat tillräckligt, men så här är iaf läget:

Katten äter inte kattmat, han äter fisk... Alltså får han fisk...
Pratade med en uppfödare idag och bad om råd. Hon hade haft en likadan katt och efter att ha pratat med veterinär så fick den leva på kokt fisk blandat med ris, eftersom det var vad den åt. Det var inte heller något inlärt beteende, eller att katten var bortskämd, utan den hade aldrig, som sina kullsyskon, gått över till vanlig mat efter att den slutade dia... Har uppfattat det som att det är samma med den här katten (men jag ville ändå testa att få honom att äta vanlig kattmat.)

Hennes katt hade alltså fått kokt fisk blandat med lite ris (mest för vitaminerna) laktosfri mjölk och vitamintillskott. Och hon levde gott på det.
Veterinären hade också sagt att det inte går att svälta ut en katt på samma sätt som en hund.

Så är alltså läget. Och nu har katten ätit. Så nu ska vi bara bestämma oss för om vi orkar ha en katt som ska ha matlåda ;) Han är ju så hemskt söt, så han får nog va kvar. Får väl göra storkok och ha i frysen. Eller så får vi skaffa oss lätta katter som äter kattmat...
 
Sv: Kräsen katt...

Vad glad jag är att mina katter är små matvrak som äter ALLT man ger dem. De fick smaka lite julskinka häromdagen, enligt min man så åt den ena katten upp sin bit väldigt fort, den andra katten som brukar ta lite längre tid på sig att äta morrade för att få ha sin skinka i fred.

Lite senare gick min man ut i köket för att hämta något i kylskåpet, då kom katterna farande så att mattorna flög - snacka om att snabbt lära sig var godsakerna finns.
 
Sv: Kräsen katt...

Går katten lös ute så den fångar egen mat eller är det en innekatt? Är det en innekatt är det väldigt noga att du kollar upp hur du ska sätta samman en bra kost. Några bra multivitamintillskott för katt finns tyvärr inte i Sverige så man får pytsa ihop det på egen hand (kalcium är jätteviktigt och äter katten mycket fisk är E-vitamin väldigt viktigt att ge).

Blandade du leverpastejen ordentligt med burkmaten? Blandar man bra ska katten inte kunna äta bara pastej. Man kan börja med 75% pastej och 25% burkmat, äter katten det kan man minska till 50-50, funkar det kan man gå ner till 25% pastej och 75% burkmat osv.
 
Sv: Kräsen katt...

När jag blandade pastejen med burkmat så var den inte det minsta intressant. Han ville inte ha pastejen över huvud taget när den låg i samma skål som burkmaten...

Jag ska prata med veterinär också, men det kändes väldigt lugnande att prata med personen jag pratade med idag. Vad jag har förstått det som så har förra ägaren redan varit hos veterinären med katten angående ätandet, så jag skulle tro att hon också har fått ordinationen att han helt enkelt ska äta det han äter. Ska kolla upp det också. Just nu känns det bara väldigt skönt att ha en katt som har ätit...
 

Liknande trådar

Katthälsa Min lillkatt är kräsen. Hon äter inte som hon ska. Jag vet inte riktigt hur mycket hon får i sig, men tror det ligger på runt hälften av...
2
Svar
38
· Visningar
2 544
Senast: KesoNeso
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 838
Senast: Sol
·
Övr. Katt Sambon och jag har börjat titta lite på att skaffa en sibirisk katt, då vi båda är allergiska och då jag egentligen inte är någon stor...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
15 980
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 022
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp