Kräsen med maten - husmorstips sökes!

billiethegolden

Trådstartare
Jag har en golden-schäferblandras. Hon är 1 år gammal och har alltid varit väldigt kräsen med maten. Den senaste månaden har vi helt gått över till färskt foder som funkar bra, men även fast hon äter med ganska bra aptit nu så tycker jag inte att hon lägger på sig tillräckligt med hull. Hon skulle nog må bra att lägga på sig ca 1-2 kg. Hon är fullt frisk annars och enligt veterinären bara en riktigt kräsen donna.

Nu till min fråga - vad har ni för husmorstips på riktigt kalorikrik mat/snacks som jag kan använda som komplement för att få henne att lägga på sig lite mer?

Tacksam för alla tips!
Skärmavbild 2021-08-24 kl. 21.45.09.png
 
Funkr verkligen inte på alla men...
Jag hade en schäferblandning som verkligen var alldeles för mager när han kom till mig som 2-åring. Han fick fri tillgång. Jag hade en stor bytta torrfoder som stod framme jämt. Han gick och små-åt när han ville ha. Det passade hnom och han blev fin i hullet.

Nuvarande pappis äter dåligt och det beror sannolikt på en krånglig mage (ev katarr). Jag leker i honom mat. Busar med maten och får honom att leka eller fånga mat.

Tinar jag kött från frysen häller jag alltid köttsaften över hundens torrfoder. Det hjälper också. Det känns som utmaningen är att "hålla igång" ätandet. Börjar han matvägra är det kört ett bra tag framöver.
 
Jag har också en som är kräsen med maten. Gör sökövningar av torrfoder blandat med frolic. Det tycker hon är kul. Då går det ner. Sen ger jag lite från handen när vi är ute och går. På så sätt får jag i henne någon dl extra varje dag.
Blandar i eller smetar ut en sked leverpastej över torrfodret ibland också.
 
Brukar inte hjälpa att göra en cirkus kring maten utan att helt enkelt ha maten framme och låta hunden äta när den är hungrig många kräsna hundar vill äta på natten ev hälla vatten över maten för mer smak.
Har du provat med färskfoder?
 
Jag har en golden-schäferblandras. Hon är 1 år gammal och har alltid varit väldigt kräsen med maten. Den senaste månaden har vi helt gått över till färskt foder som funkar bra, men även fast hon äter med ganska bra aptit nu så tycker jag inte att hon lägger på sig tillräckligt med hull. Hon skulle nog må bra att lägga på sig ca 1-2 kg. Hon är fullt frisk annars och enligt veterinären bara en riktigt kräsen donna.

Nu till min fråga - vad har ni för husmorstips på riktigt kalorikrik mat/snacks som jag kan använda som komplement för att få henne att lägga på sig lite mer?

Tacksam för alla tips! Visa bifogad fil 75905
Mycket vanligt att unghundar har dålig aptit och är lite smala skulle inte oroa mig så mycket att ha en överviktig hund är betydligt värre.
 
Blir aptiten bättre om hunden får jobba för att komma åt maten, ex. stoppa in den i en kong eller liknande?

När jag hade en kräsen hund så funkade det bäst att utfodra efter träning, då åt han alltid. Inte bara promenad utan rejäl spår, lydnadsträning eller liknande. Han var oerhört kräsen de första åren men sen blev aptiten bättre, särskilt efter kastreringen vid 5 år ålder (pga. prostata problem) då var han alltid hungrig.
 
1-2 kg på en golden är inte speciellt mycket. När hundarna fortfarande växer och utvecklas är det inte ovanligt att de är smala och gängliga i perioder, på såna hundar är det inte lönt att jaga idealvikt förrän de har vuxit färdigt. Det viktigaste är att de äter och får i sig tillräckligt med näring, vitaminer och mineraler. Om hunden inte får i sig tillräckligt med mat under en lång period kan man behöva överväga att byta till ett kraftigare foder så att hunden får i sig mer näring på mindre mängd mat. I övrigt så är det viktigaste att hunden är pigg, fin i pälsen, inte verkar sjuk eller slö och att den inte blir regelrätt mager, att vara lite åt det tunna hållet är okej, men börjar den se ut som ett benrangel så får man vidta åtgärder. Du skriver att hunden äter med ganska god aptit nu, fortsätt som du gör med detta fodret som hunden verkar gilla och stirra inte så mycket på vågen.
 
Håller med om fri tillgång till kräsna hundar men man får såklart hålla uppsikt så att det inte blir för mycket. Jag har ungefärlig koll på hur mycket min hund äter genom att släta ut maten i skålen så att jag ser hur stor grop det blir samt att jag har koll på ungefär hur mycket jag fyllt i.
 
Har just nu en fröken kräsen, det har sakta gått att få i henne mer genom att vänja henne vid att fylla magsäcken. Mycket motion och stimulans har nog också bidragit. När hon kinkar får hon en korv Magnussons Nöt i torrfodret. Då slinker både korven och torrisarna ner.

Det är skitsvårt med matkinkare, det gäller att hitta motivationen för just den individen. Från början räckte det med att vi höll henne sällskap och att hon fick äta direkt från marken.
 
Till katter som kan vara notoriskt kräsna brukar det funka bra att strö öljästpulver över maten eller hälla över lite tonfiskspad (du kan blanda ut en burk tonfisk med rätt mycket vatten och fortfarande få mycket lukt och smak). Sedan tänker jag att 1-2 kg underhull på den typen av hund inte är så mycket. Med golden och golden-blandningar brukar man snarare ha motsatt problem.
 
En av våra blev alldeles för tunn när jag fodrade färskfoder enligt anvisningar, han fick äta dubbel dos för att hålla sig fin!

De jag haft som varit lite petiga har jag daltat lite medan och lagt på lite extragrejer så det ska vara extra gott, kan dock blidrygt i längden.
 
Intressant, det är kanske därför jag inte märker någon skillnad på hennes hull även fast hon ätit färskfodret med god aptit de senaste 4 veckorna. Så mer än anvisningarna på paketet kan vara en väg framåt, tack för inspel!
 
Min hund behöver kolhydrater för att hålla vikten. Brukar göra havregrynsgröt och blanda i hans mat.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 123
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 838
Senast: kolblakkur
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp