Kräsna katter och hur man kan (försöka) charma dem (utbruten från Kattbilder #4)

Ija äter faktiskt det
Hon älskar sina mushköttbullar men bara om det r kyckling.
Rå köttfärs är gott med

Jag har två avarter som inte äter någonting som inte är processat typ. Mini kan på nåder äta torsk om den är kokt. Liten äter ingenting som inte är kattfoder om det inte är sås eller glass.

Men fisk, räkor, kött, skinka, ost etc. Nej tack. Mini vill helst ha torrfoder och Liten sån mat som är blöt och kommer ur en överprissatt påse från affären...

Lukas äter allt. Bokstavligen. Jag ÄLSKAR att ha en katt man kan ge smakbitar. Lukas var lite för smal när han kom men har gått upp typ 1 kg och är nu knubbig. Oups..
 
Jag har två avarter som inte äter någonting som inte är processat typ. Mini kan på nåder äta torsk om den är kokt. Liten äter ingenting som inte är kattfoder om det inte är sås eller glass.

Men fisk, räkor, kött, skinka, ost etc. Nej tack. Mini vill helst ha torrfoder och Liten sån mat som är blöt och kommer ur en överprissatt påse från affären...

Lukas äter allt. Bokstavligen. Jag ÄLSKAR att ha en katt man kan ge smakbitar. Lukas var lite för smal när han kom men har gått upp typ 1 kg och är nu knubbig. Oups..

Hoppas det håller i sig 😂 Det är ju underbart precis som du skriver.
Samtliga mina katter som alla kommit från organisationer och varit hemlösa, har ätit allt från början, men sen smalnat av menyn efter hand.... 😈
 
Hoppas det håller i sig 😂 Det är ju underbart precis som du skriver.
Samtliga mina katter som alla kommit från organisationer och varit hemlösa, har ätit allt från början, men sen smalnat av menyn efter hand.... 😈

Min systers katt var precis likadan. När han först kom hem till henne åt han precis allt. Sedan blev han kräsnare och kräsnare. Nu får ett special artrosfoder som han har i olika skålar över hela lägenheten så han kan småäta, plus Sheba i sås (lyxvarianten) som han får en påse av om dagen.

Men man vet aldrig. Nikita var precis likadan, henne fick jag truga och byta foder och pröva nya blötmatssorter konstant för att hon skulle äta. Hon ansåg att rått kött var oätbart. Det enda hon åt var grillad entrecote, lammstek och butiksgrillad kyckling (med skinnet avtaget även om det var godast enligt henne). Det enda jag visste var att hon åt RC torrisar, vilket hon inte fick.

Megara är inte klok och äter allt. Hon har Labbe i sig någonstans. Trots att de kommer från samma uppfödare
 
@MJLee ja det är tyvärr alltför vanligt att främst innekatter ”snävar åt” sin meny över tid. Ffa om de serveras torrfoder i menyn som grund.
 
@MJLee ja det är tyvärr alltför vanligt att främst innekatter ”snävar åt” sin meny över tid. Ffa om de serveras torrfoder i menyn som grund.

Nikita och jag utkämpade en lång och envis kamp där hon ansåg att torrisar var da shit och jag tyckte hon skulle äta bara blötmat, vi kompromissade till slut och hon fick både och. Megara äter helst blötmat (så hon får bara det) även om hon även kan tänka sig torrfoder. Eftersom det här är bildtråden. Megara har just ätit frukost och skyndade sig sedan till köket där Bosse fick sin.

34677
 
Hoppas det håller i sig 😂 Det är ju underbart precis som du skriver.
Samtliga mina katter som alla kommit från organisationer och varit hemlösa, har ätit allt från början, men sen smalnat av menyn efter hand.... 😈

Jag lever på hoppet! 😂 Han har ju i 2 år nu ätit torrfoder, blötmat och egenjagat. Och vet han tvingat mamma byta blötmatssort ibland då han plötsligt bestämt sig för att inte tycka om.. Men skinka, kyckling och makrill har alltid funkat.

Här är han som en avfallskvarn. Åt till och med rödbetschips. Som inte ens jag åt. 🙈

Det där med torrfoder är konstigt eg, att ändå såpass många katter föredrar det. Min ragdoll är ju sån. Tusen gånger hellre torrfoder än blötmat.

Jag tänkte dock byta ut den lilla våtmat Lukas äter mot mer byteslikt. Typ kycklingvingar. Så får han lite mer stimulans och lite mer cruncha i sig som han är van med. Inte för han klagar nu men ;)
 
Jag lever på hoppet! 😂 Han har ju i 2 år nu ätit torrfoder, blötmat och egenjagat. Och vet han tvingat mamma byta blötmatssort ibland då han plötsligt bestämt sig för att inte tycka om.. Men skinka, kyckling och makrill har alltid funkat.

Här är han som en avfallskvarn. Åt till och med rödbetschips. Som inte ens jag åt. 🙈

Det där med torrfoder är konstigt eg, att ändå såpass många katter föredrar det. Min ragdoll är ju sån. Tusen gånger hellre torrfoder än blötmat.

Jag tänkte dock byta ut den lilla våtmat Lukas äter mot mer byteslikt. Typ kycklingvingar. Så får han lite mer stimulans och lite mer cruncha i sig som han är van med. Inte för han klagar nu men ;)

Tydligen har torrmatstillverkarna någon buljong eller liknande på sina torrisar så de smakar mycket mer. Jag lever på hoppet att de (RC) ska börja sälja buljongtärningar. De köper jag med glädje även om de är dyra!
 
Jag lever på hoppet! 😂 Han har ju i 2 år nu ätit torrfoder, blötmat och egenjagat. Och vet han tvingat mamma byta blötmatssort ibland då han plötsligt bestämt sig för att inte tycka om.. Men skinka, kyckling och makrill har alltid funkat.

Här är han som en avfallskvarn. Åt till och med rödbetschips. Som inte ens jag åt. 🙈

Det där med torrfoder är konstigt eg, att ändå såpass många katter föredrar det. Min ragdoll är ju sån. Tusen gånger hellre torrfoder än blötmat.

Jag tänkte dock byta ut den lilla våtmat Lukas äter mot mer byteslikt. Typ kycklingvingar. Så får han lite mer stimulans och lite mer cruncha i sig som han är van med. Inte för han klagar nu men ;)

Som jag fått det motiverat från källor och hur katter funkar, så avgör hur de gillar mat, till stor del av luktsinnet. Torrfodren har så väldigt mycket tillsatt ang det, så de sållar och prioriterar mycket pga det.

Jag har aldrig erfarit att utekatter som fångar vilt (även om de får torrfoder parallellt) blir kräsna på det sättet som innekatter.

Det är ett intressant och viktigt ämne tycker jag ! Men nu förstör vi bildtråden - ber om ursäkt !

Edit:
@MJLee vi skrev samtidigt om torrfoder .
Nån får gärna flagga till moderator att ämnet bör brytas ut 👍😅
 
Ija har ju alltid fri tillgång till torrfoder
Har provat tamejtusan allt
Rc siames går
Inget annat
Jo hon åt nåt från Ica som hon tyckte om
Men grunden i hennes mat är blötfoder
Det får hon ett par tre påsar om dagen.
Just nu sheba, har provat massor där med av alla de slag av de som ska vara bra och mycket kött mm
Fnyser hon bara åt.
Och så äter hon mush då men bara den gula påsen med kyckling, har den med nöt med men de äter hon inte.
Rå köttfärs går i, skinka från pizza vill hon ha, lax som jag gör i ugnen går också ner.
Skinkan från pizza får hon ytterst sällan trots högljutt tiggande
Dreamiesgodis? Glöm det
En särskild sort av whiskas dental går i.
Och så har jag köpt nåt flytande godis som naturligtvis inte finns här.
 
Jag fortsätter glatt när det nu är utbrutet till egen tråd, bra där @mackan

Men borde de då inte kunna tillsätta samma smakförstärkare i våtmaten lika gärna? Kan man tycka iaf.

Min siameshane åt aldrig våtmat i hela sitt liv. Redan som kattunge vägrade han. Hårdnackat. Torrfoder däremot oavsett sort gick ner. Minns när han dragit ut en tand ändå envist vägrade både våtmat och uppblött pellets och med blod och slem rinnande envisades med att äta torrfoder.. 🙈

Övriga förutom Mini har gärna ätit både blötmat och torrfoder. Mini äter litegrann av blötmat men det ska vara rätt sort och knappt nåt duger. Och hux flux efter några år duger det inte.

Var ju så glad nu jag hittat en hon åt, efter övergett det kort som varit säkra kortet i flera år. Hennes fd ägares kommentar "om ett par veckor slickar hon nog bara av såsen". Så det är inget nytt påfund ens... (men hon äter än, förutom enstaka dagar då det inte duger alls.) Rasslar man med godisburken (som innehåller torrfoder men en annan sort än de får till vardags) däremot..

Apropå inget verkar bantarmat extra smakförstärkt. Lukas har ätit hills veterinary diet m/d. För diabeteskatter och överviktiga katter. Här har jag blandat det med den Eukanuba för steriliserade katter jag ger. Var tvungen blanda i m/d åt Fröknarna med för de var rabiata i det.
 
Ija har ju alltid fri tillgång till torrfoder
Har provat tamejtusan allt
Rc siames går
Inget annat
Jo hon åt nåt från Ica som hon tyckte om
Men grunden i hennes mat är blötfoder
Det får hon ett par tre påsar om dagen.
Just nu sheba, har provat massor där med av alla de slag av de som ska vara bra och mycket kött mm
Fnyser hon bara åt.
Och så äter hon mush då men bara den gula påsen med kyckling, har den med nöt med men de äter hon inte.
Rå köttfärs går i, skinka från pizza vill hon ha, lax som jag gör i ugnen går också ner.
Skinkan från pizza får hon ytterst sällan trots högljutt tiggande
Dreamiesgodis? Glöm det
En särskild sort av whiskas dental går i.
Och så har jag köpt nåt flytande godis som naturligtvis inte finns här.

Har hon slutat äta Eukanuba? Här var det inga problem. Men de får ju plötsligt för sig att nä.

Djuraffären här ger godis när man handlar. Katterna varit galna. Var tvungen fråga vad det var. Det var ett av acanas torrfoder. Köpte en liten påse och hur sur, rädd eller kränkt de än är så de kan bara inte motstå.
Det och nåt foder från ICA (som faktiskt hade okej innehåll för att finnas på Ica) kör jag som godis. Om du inte provat acanan och vill prova kan jag skicka lite.
 
Har hon slutat äta Eukanuba? Här var det inga problem. Men de får ju plötsligt för sig att nä.

Djuraffären här ger godis när man handlar. Katterna varit galna. Var tvungen fråga vad det var. Det var ett av acanas torrfoder. Köpte en liten påse och hur sur, rädd eller kränkt de än är så de kan bara inte motstå.
Det och nåt foder från ICA (som faktiskt hade okej innehåll för att finnas på Ica) kör jag som godis. Om du inte provat acanan och vill prova kan jag skicka lite.
Gör gärna det, har provat nåt av acanas, brit care, allt typ..
Eukanuba vill hon inte ha..
Kan kolla vad jag köpte för nåt på Ica
Min veterinär säger dock att sheba är ok mat ändå.
Jag skulle ju önska att hon åt nåt nyttigare, men inte då...
 
Jag fortsätter glatt när det nu är utbrutet till egen tråd, bra där @mackan

Men borde de då inte kunna tillsätta samma smakförstärkare i våtmaten lika gärna? Kan man tycka iaf.

Min siameshane åt aldrig våtmat i hela sitt liv. Redan som kattunge vägrade han. Hårdnackat. Torrfoder däremot oavsett sort gick ner. Minns när han dragit ut en tand ändå envist vägrade både våtmat och uppblött pellets och med blod och slem rinnande envisades med att äta torrfoder.. 🙈

Övriga förutom Mini har gärna ätit både blötmat och torrfoder. Mini äter litegrann av blötmat men det ska vara rätt sort och knappt nåt duger. Och hux flux efter några år duger det inte.

Var ju så glad nu jag hittat en hon åt, efter övergett det kort som varit säkra kortet i flera år. Hennes fd ägares kommentar "om ett par veckor slickar hon nog bara av såsen". Så det är inget nytt påfund ens... (men hon äter än, förutom enstaka dagar då det inte duger alls.) Rasslar man med godisburken (som innehåller torrfoder men en annan sort än de får till vardags) däremot..

Apropå inget verkar bantarmat extra smakförstärkt. Lukas har ätit hills veterinary diet m/d. För diabeteskatter och överviktiga katter. Här har jag blandat det med den Eukanuba för steriliserade katter jag ger. Var tvungen blanda i m/d åt Fröknarna med för de var rabiata i det.

Jo man kan självklart smakförstärka även blötfoder .
Allergifoder gillas inte av alla katter för där kan man inte tillsätta vadsom ink doftessenser . Samma med torrfoder för andra specialare - inte alla katter äter de så villigt .

När katterna fångar vilt utomhus i kombo så kickar deras normala in. De jagar och då äter de även gärna bytet utifrån det .
 
Senast ändrad:
Jo jag förstår de kan, menade mer att de borde ha smakförstärkare I blötmat med så den blir lika smaklig.

Tror det är mer än jakten med? Haft flera som gärna jagat och dödat men inte ätit. Och så Lukas som la ett förråd av döingar i halmboxen och gick och åt senare 🙈
 
jag har skrivit flera gånger tidigare om Nikita. Hon åt, jag beställde jublande ett stor lager, hon vägrade att äta :meh: tog oss några år innan vi kom överens. Megara är fascinerande och jag har ännu inte vant mig vid en katt som inte bara föredrar blötmat utan kan äta hur mycket som helst. Hon käkar även ramen nudlar, mozzarella (med balsamvinäger och tomater) ris, sötsur wok, ICA köttbullar, chips. Inget av det frivilligt från min sida kan tilläggas.

Jag äter ofta framför datorn och är van vid en katt som sitter och kollar artigt när jag måste hämta något från köket. Sista gången jag gjorde det misstaget hittade jag Megara med nosen i mina snabbmakaroner och chilisås när jag kom tillbaka. Ibland får jag nästan handgripligt hindra henne från att komma åt något riktigt smaskigt - grillad fläskkarré är en favorit hos oss båda.

Vad som är så intressant är att de båda kommer från samma uppfödare och har haft samma uppväxt och ändå blivit så olika. Megara är inte kräsen alls, hon äter verkligen vad som helst, men samtidigt är hon inte besatt av ett slags foder som Nikita var med RC torrisar.
 
Har ju tre katter i varierande ålder. Den äldsta äter allt förutom torrfoder. Hon får från matbordet då hon tigger så förbaskat, rå köttfärs och falukorv är de bästa! Min hankatt lever till stora delar på blötmat olika sorter man måste variera annars slutar han äta, torrfoder har han två sorter han gillar. Den tredje är uppväxt på torrfoder och föredrar de till 95 procent,händer att hon äter lite blötmat ibland. Så de är otroligt bortskämda alla tre ..
 
Här försökte man fjäska och köpte mush. Tänkte herr "jag älskar köttfärs!" skulle uppskatta det.

Man tänker så dumt ibland...

(Fröknarna sa som förväntat att det var helt oätligt)

Nåja. Det gick att trösttugga på en rå kycklingvinge sa köttfärsälskaren. Men inte slår det våtfoder inte. Vilken sort som helst faktiskt.
 
Gör gärna det, har provat nåt av acanas, brit care, allt typ..
Eukanuba vill hon inte ha..
Kan kolla vad jag köpte för nåt på Ica
Min veterinär säger dock att sheba är ok mat ändå.
Jag skulle ju önska att hon åt nåt nyttigare, men inte då...

Skicka din adress i PM. Och hälsa Ija att hennes gamla matte sagt att hon ska sluta köra med sin nya kattslav och att jag avslöjat att hon åt allt i foderväg när hon bodde hos mig och alltså är avslöjad och kan sluta ;P
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 133
Senast: mackan
·
Övr. Katt har en 7 månaders katt som alltid har ätit ALLT, han älskar rått kött, kyckling mm, ända fram tills några dagar sedan, nu äter han bara...
Svar
0
· Visningar
1 054
Senast: tipsy
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
6 918
Senast: kebabbert
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 077
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp