Kräva ersättning för försvunnet bagage från flygbolaget

iNHALE

Trådstartare
Den 1 juli försenades mitt flygbagage. Lite drygt en vecka senare anlände det med bud till min hemadress, men endast en av två väskor (den saknade väskan var fastsatt på den andra väskan med kraftig blixtlås runt om, IKEAs resväska). Extraväskan var borta och hade på något sätt slitits av eller bara kopplats bort från den primära väskan, den saknade därmed en egen tagg såklart. Jag lämnade samma dag in en anmälan om detta till flygbolaget. Det var den 7 juli. Den 12 juli hade jag fortfarande inte hört ett pip från bolaget och ringde därför upp dem. De bad om ursäkt och bad mig skicka in en ny anmälan med bilder på den återstående väskan och eventuella skador på den vilket jag gjorde samma dag. Den 17 juli hade jag fortfarande inte hört något och ringde igen. Återigen bads det om ursäkt och det meddelandes att ärendet skulle eskaleras till deras back-office. BO är i runda slängar en mer avancerad form av kundtjänst för svårare ärenden. Nu har det gått 3 vardagar och en helg utan återkoppling igen.
Hur länge ska man egentligen behöva vänta på sånahär ärenden? Någon som blivit av med bagage och vet hur lång tid det är normalt att det tar? Det handlar inte om att hitta den saknade väskan utan att kompensation ska utdelas. Har själv jobbat med både front-office och back-office och återkoppling till kunden var A och O oavsett om man kommit någonstans i ärendet eller om det bara var för att säga att man fortfarande jobbade på det. Det är TAP Air Portugal och de har inget svenskt kontor tyvärr.
Om detta inte leder någonvart, vart vänder jag mig då? Det handlar inte om värdet på väskan eller dess innehåll utan detta är en principsak.
Hur lång tid är det rimligt att man låter detta ta innan man ringer sitt eget försäkringsbolag och meddelar att flygbolaget inte tänker samarbeta och inte "vill" betala ut ersättning eller på annat sätt kompensera, genom att skita i att återkoppla.
Om det inte händer något nästa vecka så har bokstavligen hela min semester gått åt till att jaga dom jävla f******a.
 
Jag blev av med en väska en gång och då gick det fort. När det stod klart att de inte kunde spåra väskan, fick jag fylla i ett formulär och sen fick jag ett schablonbelopp som ersättning in på kontot rätt fort. Med mina mått mätt var beloppet högt, helt klart byggt på vad en välklädd affärsresenär kan antas ha i sin väska.

Jag flög inte charter. Misstänker att charterbolagen är sämre när det gäller sånt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp