Krävande hund

fryckan

Trådstartare
En liten fundering här på kvällskvisten om vad du tycker kännetecknar en hund du kallar för krävande? :D
 
Hmm..jag tänker nog en krävande hund som antingen att den är krävande pga rasen (typ brukshund som kräver mycket tid och engagemang) eller en hund med exempelvis problembeteenden som därför kräver mycket arbete. :)
 
Rent generellt brukar det landa i att jag ser en hund som krävande om den behöver mer än vad jag kan ge den :p

Om någon i tex en rasväljartråd skriver att de vill ha en "inte allt för krävande hund" så vill jag veta vad de tänker erbjuda hunden, jag börjar inte med att tipsa om massor av icke-krävande raser. Vad som är för mycket är ju så otroligt olika mellan olika människor.
 
Rent generellt brukar det landa i att jag ser en hund som krävande om den behöver mer än vad jag kan ge den :p

Om någon i tex en rasväljartråd skriver att de vill ha en "inte allt för krävande hund" så vill jag veta vad de tänker erbjuda hunden, jag börjar inte med att tipsa om massor av icke-krävande raser. Vad som är för mycket är ju så otroligt olika mellan olika människor.
Så tänker jag också. En person kan tycka en schäfer är mer krävande än en afghan. Pga att den kräver mer mentalstimulans, medan schäferägaren kan tycka all pälsvård på en afghan är mer krävande än att träna schäfern. :grin::D

De hundar som jag ser som krävande är ofta de som är ouppfostrade. Alltså någon annans hund som inte lyssnar, hoppar m.m. de är i mina ögon krävande att träffa för de mattar ut mig :angel:;)
 
En liten fundering här på kvällskvisten om vad du tycker kännetecknar en hund du kallar för krävande? :D
En krävande hundindivid är för mig en hund som inte kan tänka själv eller hitta på något själv, som ständigt väntar på att jag ska hitta på något eller säga vad den ska göra. En hund som inte slappnar av utan ständigt förföljer en med förväntansfullt flåsande tunga liksom ;)

Det är min första tanke, en hunds personlighet liksom. Sen finns det ju raser som kräver mer eller mindre av olika saker såsom pälsvård, aktivitet etc.
 
En krävande ras är i mitt tycke en ras som är svår att fostra och som inte är särskilt förlåtande mot misstag i uppfostran eller mot okunskap hos ägarna. Vad jag menar är raser där fel uppfostran pga bristande kunskap kan göra hunden svår att hantera i vardagen eller i värsta fall farlig.

Krävande raser i min mening är ex ovtjarka samt andra självständiga och dominanta herdehundar.

Sen finns det raser som är tidskrävande och behöver mycket stimulans och arbete för att må bra. Dit räknar jag bruksraserna.
 
En krävande ras är i mina ögon kort och gott en hund som kräver mycket motion och träning och inte är nöjd med att kunna bara hänga med på det man själv gör ett par dagar :)
 
En krävande ras är i mitt tycke en ras som är svår att fostra och som inte är särskilt förlåtande mot misstag i uppfostran eller mot okunskap hos ägarna. Vad jag menar är raser där fel uppfostran pga bristande kunskap kan göra hunden svår att hantera i vardagen eller i värsta fall farlig.

Krävande raser i min mening är ex ovtjarka samt andra självständiga och dominanta herdehundar.

Sen finns det raser som är tidskrävande och behöver mycket stimulans och arbete för att må bra. Dit räknar jag bruksraserna.
Oj vad olila man kan tycka för mig Har "krävande " ingenting att göra med hur hunden är mentalt. Jag tycker både en husky och en schäfer är krävande raser. Otvjarka skulle jag inte kalla krävande alls dom är ju bara ( i sin trädgård, mark), om än inte en hund för alla.
 
I generella termer tänker jag krävande = en hund (ras) med specifika ”krav” för att må bra. I aktivitetssammanhang skulle det då handla om raser som behöver aktivering av specifik sort, ofta någon målinriktad träning och inte ”vad som helst” som aktivering.
 
Det beror ju på vem man är och vila intressen man har. Min hund skulle vara krävande för någon som bara vill gå lugna promenader och att hunden sen ligger lugnt inne efter det. För den som vill träna och aktivera sin hund både fysiskt och mentalt de flesta dagarna är han en enkel hund.

För mig skulle en krävande hund vara en som inte passar för de aktiviteter jag vill göra då jag inte skulle kunna få den nöjd med de aktiviteterna. Även en hund som om inte kan koppla av. Som inte går att ha lös. Som inte funkar med andra människor eller barn. Som är svårmotiverad på träningsplanen.
 
För mig är det alla hundar som inte är rena sällskapshundar.
Sant hundar som är brötiga, skälliga, alldeles för glada, flamsiga osv. Fast de blir mer mentalt krävande 😅

Jag är egentligen kattmänniska med en sur sällskapshund 😁
 
Jag tänker nog framförallt på hundar som kräver en hel del aktivitet samt rätt styrning I vardag som krävande I första hand. Som tex brukshundar, vissa jakthundar, draghundar osv.

Sen finns det ju hundar som har krävande pälsvård, kräver en viss miljö osv för att fungera men ja., då är det mer specifikt.
 
För mig är en krävande hund en hund som skulle må dåligt om jag blev sjuk i en vecka. Dvs en hund som kräver aktivering varje dag utan pardon.

Även ”problemhundar” som kräver en massa anpassningar för att må bra skulle kunna anses vara krävande.
 
Jag tror det beror på vem du frågar.
För en person som bara tänker sig promenader och sällskap så är en hund som behöver mer än det krävande, för en person som vill träna och tävla med sin hund så är en hund med lågt driv och dåligt fokus krävande då man måste jobba på ett annat sätt för att lyckas i träningen än om man har det gratis från början. En smart hund kan vara väldigt krävande om den drar egna slutsatser och lessnar fort, en hund man måste nöta in varje moment på i ett halvår kan också vara väldigt krävande för en otålig förare. Huruvida en hund är krävande eller ej beror nog mest på kunskapen, viljan och anpassningsförmågan hos ägaren även om man såklart kan ha otur att få en hund som helt enkelt är född med grava mentala problem så tror jag det oftast är felhantering och okunskap när en hund är krävande och framförallt att hunden inte motsvarar ägarens förväntningar.
 
Jag tror det beror på vem du frågar.
För en person som bara tänker sig promenader och sällskap så är en hund som behöver mer än det krävande, för en person som vill träna och tävla med sin hund så är en hund med lågt driv och dåligt fokus krävande då man måste jobba på ett annat sätt för att lyckas i träningen än om man har det gratis från början. En smart hund kan vara väldigt krävande om den drar egna slutsatser och lessnar fort, en hund man måste nöta in varje moment på i ett halvår kan också vara väldigt krävande för en otålig förare. Huruvida en hund är krävande eller ej beror nog mest på kunskapen, viljan och anpassningsförmågan hos ägaren även om man såklart kan ha otur att få en hund som helt enkelt är född med grava mentala problem så tror jag det oftast är felhantering och okunskap när en hund är krävande och framförallt att hunden inte motsvarar ägarens förväntningar.
Jag tänkte också skriva ett svar.... men det här är ju facit 😃
Mycket bra skrivet👌🏼
 
Jag tror det beror på vem du frågar.
För en person som bara tänker sig promenader och sällskap så är en hund som behöver mer än det krävande, för en person som vill träna och tävla med sin hund så är en hund med lågt driv och dåligt fokus krävande då man måste jobba på ett annat sätt för att lyckas i träningen än om man har det gratis från början. En smart hund kan vara väldigt krävande om den drar egna slutsatser och lessnar fort, en hund man måste nöta in varje moment på i ett halvår kan också vara väldigt krävande för en otålig förare. Huruvida en hund är krävande eller ej beror nog mest på kunskapen, viljan och anpassningsförmågan hos ägaren även om man såklart kan ha otur att få en hund som helt enkelt är född med grava mentala problem så tror jag det oftast är felhantering och okunskap när en hund är krävande och framförallt att hunden inte motsvarar ägarens förväntningar.

Lite intressant hur olika man egentligen tolkar begrepp. Jag tänker ju att en hund som inte passar med en inte nödvändigtvis är krävande. Utan att den helt enkelt inte passar. Och sen tänker jag att en krävande hund helt enkelt är en hund som kräver mer tid, kunskap och engagemang. Och att en lätt hund fungerar i de flesta miljöer och med dom flesta människor även med mindre kunskap :D

För att även om man har kunskap och tid så kräver det ju helt klart mer av än att tex ha en bruksavlad schäfer än en löwchen eller labbe :D
 
Lite intressant hur olika man egentligen tolkar begrepp. Jag tänker ju att en hund som inte passar med en inte nödvändigtvis är krävande. Utan att den helt enkelt inte passar. Och sen tänker jag att en krävande hund helt enkelt är en hund som kräver mer tid, kunskap och engagemang. Och att en lätt hund fungerar i de flesta miljöer och med dom flesta människor även med mindre kunskap :D

För att även om man har kunskap och tid så kräver det ju helt klart mer av än att tex ha en bruksavlad schäfer än en löwchen eller labbe :D
Jag tänker likadant. En hund som saknar will to please och där med kräver mer tålamod/engagemang i t.ex lydnadsträning gör inte att jag ser rasen som krävande, utan snarare kanske olämplig för ändamålet.

Att en ägare själv är aktiv och älskar att träna hund dagligen gör inte en brukshund mindre krävande, för rasen har fortfarande krav på en specifik typ av aktivering för att må bra. Att det är ”enkelt” för specifika personer innebär för mig bara att rasen passar dessa.
 
Jag tänker likadant. En hund som saknar will to please och där med kräver mer tålamod/engagemang i t.ex lydnadsträning gör inte att jag ser rasen som krävande, utan snarare kanske olämplig för ändamålet.

Att en ägare själv är aktiv och älskar att träna hund dagligen gör inte en brukshund mindre krävande, för rasen har fortfarande krav på en specifik typ av aktivering för att må bra. Att det är ”enkelt” för specifika personer innebär för mig bara att rasen passar dessa.

Precis. De är ju inte sällan heller mer krävande I vardagen. Det händer mer, det händer snabbare, det händer mer fel om de hanteras fel osv.

Jag menar, min löwchen kunde jag bokstavligt talat lämna till vem som. Schäfern däremot? Nope. Med tydliga instruktioner och med någon som följer dom samt kan hantera hund iaf lite. Och då är hon ändå en ganska lättsam schäfer skulle jag säga.
 
@linnsan och @Hedinn jag själv har egentligen inte nån egen uppfattning om begreppet krävande. De gånger jag stöter på det är när ägare påstår att deras hund är så krävande fast det nog mer som jag skrev att hunden inte motsvarar förväntningarna. Jag vet nån rutinerad hundförare som helt sonika lämnat tillbaka valp då denne vill ha en viss typ av hund (så lik den som den haft innan) och valpen visade sig inte uppfylla kraven och jag vet folk som kämpar på med sina allt för " krävande" hundar fast de mest ville ha en soffpotatis. Personer som har väldigt tränings omotiverade hundar kallar också dessa krävande.
Jag har egentligen bara skrivit att det beror på vem du frågar vad du får för svar.
Jag vidhåller fortfarande att de flesta som benämner sina hundar som krävande har inte fått en hund som passar deras förväntningar.
Själv har jag inte direkt nån uppfattning om vad jag skulle tycka var en krävande hund, troligen en hund vars behov jag inte har möjlighet att tillfredsställa.
 
@linnsan och @Hedinn jag själv har egentligen inte nån egen uppfattning om begreppet krävande. De gånger jag stöter på det är när ägare påstår att deras hund är så krävande fast det nog mer som jag skrev att hunden inte motsvarar förväntningarna. Jag vet nån rutinerad hundförare som helt sonika lämnat tillbaka valp då denne vill ha en viss typ av hund (så lik den som den haft innan) och valpen visade sig inte uppfylla kraven och jag vet folk som kämpar på med sina allt för " krävande" hundar fast de mest ville ha en soffpotatis. Personer som har väldigt tränings omotiverade hundar kallar också dessa krävande.
Jag har egentligen bara skrivit att det beror på vem du frågar vad du får för svar.
Jag vidhåller fortfarande att de flesta som benämner sina hundar som krävande har inte fått en hund som passar deras förväntningar.
Själv har jag inte direkt nån uppfattning om vad jag skulle tycka var en krävande hund, troligen en hund vars behov jag inte har möjlighet att tillfredsställa.
Jag var nog aldrig ute efter att säga emot dig, jag höll bara med @linnsan i hennes definition och har i övrigt svarat utifrån hur jag ser på en krävande hund (ras). :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 074
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 167
Senast: hollypolly
·
Tjatter Hej! Vi är ju på ett diskussionsforum så jag undrar vad ni tycker kännetecknar en bra diskussion, både i person och på nätet. Är det...
Svar
2
· Visningar
252
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp