Krafft Groov och andra färdigfoder

J

Jenni73

Halloj,

Jag snackade nyss med en kompis som är hobbybonde samt har haft en del hästar. han sa att färdigfoder och sådant ofta består av till mycket stor del av halm, sen petar dom i mer eller mindre soja för att få en hög proteinkvot och lite lucern för att få till någon annan kvot.

Jag letade efter en innehållsförteckning på bla kraffts hemsida men hittade bara analysgaranti, när man summerar ihop procent talen så får man bara till ca 50%, vad är dom andra 50% för något?

om dom är ovässentliga så ger jag ju min häst jäkligt dyra ovässentliga grejor :confused:



//Jenni
 
Sv: Krafft Groov och andra färdigfoder

Ja, du kan nog inte räkna med att ett färdigfoder är prisvärt om man kollar på ingrediensernas värde...

SaraXX
 
Sv: Krafft Groov och andra färdigfoder

Färdigfoder är svindyrt!!!

Många färdigfoder har bara en analysgaranti= dom garanterar näringshalten

Men för att uppnå samma analysresultat beroende på årstid o varje enskilds produkt värde så blir innehållsförteckningen olika. I ett parti kanske mer soja t,ex eller mindre av något annat.
( man tror hästen får i sig exakt samma foder men det enda som garanteras är näringshalten)

Vi använde kr**ft för några år sedan och kunde märka att vissa foderpartier va hästarna inte lika glada i. :( :confused: :(

Ett råd
Börja med en höanalys. bygg foderstaten därifrån.................
Vi puttar i våra hästar mycket onödiga saker.
 
Sv: Krafft Groov och andra färdigfoder

Jenni73 skrev:
Halloj,

Jag snackade nyss med en kompis som är hobbybonde samt har haft en del hästar. han sa att färdigfoder och sådant ofta består av till mycket stor del av halm, sen petar dom i mer eller mindre soja för att få en hög proteinkvot och lite lucern för att få till någon annan kvot.

Jag letade efter en innehållsförteckning på bla kraffts hemsida men hittade bara analysgaranti, när man summerar ihop procent talen så får man bara till ca 50%, vad är dom andra 50% för något?

om dom är ovässentliga så ger jag ju min häst jäkligt dyra ovässentliga grejor :confused:



//Jenni
På Kraffts säckar står numera råvaruinnehåll. Det finns tyvärr inte på hemsidan.
Sen vet jag inte var du fått 50% ifrån. Har du räknat ihop vatten + råprotein + råfett + växttråd?
// Linda
 
Sv: Krafft Groov och andra färdigfoder

Färdigfoder är bra OM det är müsli. Pelleterat foder kan vara vad som helst, och det innehåller ofta animaliska ingredienser. :crazy:

Min tränare var och skulle köpe korn en gång, då sa dom att nej, det fanns inget, för det var så mögligt och dåligt så det hade dom haft i pelletsen!! :eek:

Jag använder bara müslifoder från Eggersman. Jag ser vad jag ger mina hästar...
 
Sv: Krafft Groov och andra färdigfoder

Hästarn här får pelleterat färdigfoder. Har aldrig varit problem med det. Du vet vad du får, det finns utförlig innehållsförteckmning, och det är samma sak säck efter säck. Om man fodrar med tex havre kan kvaliteten växla mycket mellan olika säckar och man måste väga hur mycket 1 kg är beroende på vattenhalt. Hästarna tycker om sitt foder och mår bra. Däremot kan man få byta färdigfoder för det ska anpassas till grovfodret. Det gäller att välja rätt foder som kompletterar grovfodret bäst när det gäller energi och protein, ca och P.
 
Sv: Krafft Groov och andra färdigfoder

Centaur skrev:
Pelleterat foder kan vara vad som helst, och det innehåller ofta animaliska ingredienser. :crazy:
INNEHÅLLER OFTA ANIMALISKA INGREDIENSER?????:eek:
Det måste du bevisa och anmäla för det är förbjudet!!!!!
// Linda
 
Sv: Krafft Groov och andra färdigfoder

Sazalamel skrev:
Ett råd
Börja med en höanalys. bygg foderstaten därifrån.................
Vi puttar i våra hästar mycket onödiga saker.

Håller med till fullo! :bow: :bow:

Jag vet många som ger sina hästar svindyra kraftfoderblandningar, men skiter i grovfoderanalys.. Vilken nytta gör då kraftfodret? Vet man inte värdena på grovfodret kan man ju få helt fel balans. Har man ett bra grovfoder behövs ju många gånger inget kraftfoder. OM jag behöver ge mina hästar nåt mer än bara grovfoder så gör jag på följande sätt beroenda på vad som behövs:

Extra protein : I första hand lusern, men behövs det mkt protein ger jag även linfrökaka. Innehåller grovfodret mkt kalcium så väljer jag gärna linfrökaka, som innehåller mer fosfor än kalcium.

Extra energi : I första hand betfor, behövs mkt energi ger jag även olja. Är grovfodret kalciumrikt, ger jag mindre betfor och mer olja.

Tycker att det funkar superbra med dessa fodermedel. Naturligtvis lägger jag till passande mineraler också.
 
Sv: Krafft Groov och andra färdigfoder

Använder bara pelleterat färdigfoder. Då vet jag att energi, protein, vattenmängd etc är samma hela tiden. Om man använder tex havre får man prióvväga för varje ny säck, då vattenmängden kan variera en del. Just för jämnheten, jag vill veta vad hästen får i sig, (finns utförlig innehållsdeklaration på säcken) och för att slippa justera foderstaten ofta väljer jag färdigfoder. Däremot är det inte alls fel att köpa tex havre om man vill ha det och det kanske passar bäst i förhållande till värdena i grovfodret. Lite mera pyssel bara, men man ska välja det foder som kompletterar grovfodret bäst.
 
Sv: Krafft Groov och andra färdigfoder

Herregud.
Två själar samma tanke:rofl:
Håller fullkomligt med. Kunde ha skrivit det själv:)
 
Sv: Krafft Groov och andra färdigfoder

kraffts produkter har bra kvalite och innehåller inget onödigt.
tror inte att någon fodertillverkare håller på med riktigt skräpfoder, för de kan de lägga ner om det kommer ut.
har tidigare jobbat mycket med kraffts sortiment och har då aldrig hört att det skulle haft animaliskt innehåll, inte heller att de skulle ha 50%strö i fodret.

men som Sazalamel skrev, börja med höanalysen och jobba vidare därifrån.
var sedan observant och lyhörd på hur hästen reagerar.
foderlära är som ett pussel, får hästen inte alla bitar kan den inte tillgodogöra sig fodret den fått i sg heller fullt ut.
 
Sv: Krafft Groov och andra färdigfoder

Hihi..vad komiskt ;)

Efter allt studerande av en massa fodermedel och även försök på min egna häst, så tycker jag att dessa fodermedel är de absolut bästa. Ser inget direkt negativt med dessa fodermedel, tvärtom. Hästarna blir verkligen superfina i pälsen, bra i magen och inte upphettade. Sen är det ju naturligtvis från individ till individ. Vissa blir som tokiga av betfor, dåliga i magen av olja osv.. Men det handlar ju också om att ge den mängd hästen fixar.. Min häst fick t ex 2 kg lusern, 1 kg betfor, 0,5 l olja och 0,6 kg linfrökaka utan några som helst "bieffekter"... Mycket stärkelse slipper man ju oxå...
 
Sv: Krafft Groov och andra färdigfoder

Vi fodrar våra med hipp* Det fungerar jätte bra tycker vi. Slippa hålla på att blanda själv för 9 olika hästar. Tycker inte att det blir så mycket billigare med att blanda själv. Om man skall köpa ALLT som hipp* innehåller.
 
Sv: Krafft Groov och andra färdigfoder

Nä, det är sant, så mkt billigare blir det inte att blanda själv och visst är det knöligare, speciellt om man har flera hästar. Eftersom jag inte vill åt allt som finns i t ex Hippo, så tycker jag att det är bättre att blanda själv med de fodermedel jag vill använda. :)
 
Sv: Krafft Groov och andra färdigfoder

Maila Krafft och be om ingrediensförteckning över de foder du vill veta. Jag gjorde det och fick det här svaret, och efter mina rkningar blir det nästan exakt 100%

REHAB
Kli av skalad havre 22
Lusern 17
Korn 16
Vetekli 15
Vete 12
Potatisprotein 4
Melasserad betpressmassa 3
Fruktos 2
Betmelass 2
Sojaolja (av livsmedelskvalite) 2
Koksalt 0,8
Lysin 0,05


Jag ger gärna färdigfoder. Alltid samma näringainnehåll totalt, enkelt att be andra göra iordning foder, enkelt för mig själv osv. Enda nackdelen jag ser är att det just är pellets. Jag skulle gärna fodra med en musli baserad på Rehabs innehåll. Min häst har mycket han inte kan äta pga. fång, och Rehab är inte idealfodret fär fånghästar men han funkar kanon på det. Så det är svårt att hitta nya foder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som fodrar med Krafft Groov eller andra pelleterade färdigfoder, blötlägger ni pelletsen eller ger ni den torr? Sen har jag även...
2
Svar
28
· Visningar
2 716
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 258
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp