Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Äter även din häst som mår bättre nu lucern?Tycker att det skulle vara konstigt om bägge två var allergiska mot lucern.
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Gå in och kika på kraffts hemsida, under varje foder står innehållsdeklarationern i fallande ordning. Brukar börja med ca 20% och sluta på 1-2% för att ha lite koll.

Den hästen avlivades för många år sedan. Han mådde dock bra av D&Hs Leisure (stavn?) mix, vetekli och soja.

Nästa ponny som också var kroniskt sjuk reagerade negativt på lucern mfl sorter, han åt melassfri betfor och soja.

D&Hs Kwick Beet är suveränt för hullet och känsliga hästar. Du har ju soja, linfrökaka, vetekli, solrosfrö som du kan ge till det.

Nuvarande ponny står på Krafft protein och lite melassfri lucern och olja, han behöver mycket malla i maten men jag vill inte ge så stor mängd kraft så detta passade honom bäst.
 
Senast ändrad:
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Ngn som vet om det är havre i kraft grund?

Ja, det är havre i kraft grund.

Har du möjlighet att ställa hästen på fri tillgång på hö? Det är ju i alla fall en bra början om du har bra värden på höet. Jag ger mina hästar kornkross och betfor utöver hö (just nu bara betfor dock).

:)
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Ja han äter lucern och mår fint,men det är nog inte så att dom inte tål lucern från början,utan att dom antagligen har fått i sig ngn giftig växt eller liknande i höet dom fick och den ena därefter hämtade sig (han är ganska gammal och får mycket lucern eftersom han inte längre kan äta lika mycket hö=han fick inte lika mycket i sig:confused:)medans mitt sto kanske har utvecklat en överkänslighet i tarmen eller likn just pga detta..
Kanske ska ta bort grunden oxå då..Hon får fri tillgång på hö redan,det är av mellan bra kvalité. Inte jättebra skörd i år,men väldigt fräsht och fint.
Nu får hon som sagt Betfor,vetekli,kornkross,grund,lucern stråhackad,linfrö olja,krossat linfrö (lite),multivitamin. Får ta bort lucernet helt ett tag och testa,men jag är så orolig över hennes vikt..soja kanske..får ta bort grunden oxå,men då måste jag nog köpa mineraler.får räkna ut det..
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Hur mycket krossat linfrö? Har du gett det länge? Min gamleman fick det då jag inte hade hela linfrö och hans ben svullnade ordentligt efter några dagar. Försvann sedan jag tagit bort linfröna. Kanske en tillfällighet men krossade linfrö släpper ut cyankalium. Jag fick för mig att det kunde ha inverkan men det är ju inte säkert. Bara ett hugskott.
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

Jo det har jag hört,jag började ge henne det förra veckan,ca två msk om dagen,hon hade ödemen långt innan (tyvärr) Linfröoljan har hon fått längre,men den började jag oxå ge efter hon fått ödemen..Jag lägger linfröna i blöt först innan jag ger det.Ska man skålla dom?
 
Sv: Krafft Groov+överkänslig mot lucern??

1/2 kg pellets vid det utfodringstillfället. (edel champ)

Tack. Nu fick jag kött på benen i mitt förhandlande:angel:
Aktuell häst äter 0.3 kg vid samma utfodringstillfälle, men det föregås inte av hötuggande utan ges helt ensamt. Ägaren vill inte blöta bla för att "den har ju alltid ätit torrt och inget har hänt så den klarar sig". (Väldigt bra argument förövrigt..."jag har inte haft AIDS så jag kan aldrig få det":grin:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp