Krafft Grund ersätta havre

Sophia_

Trådstartare
Mitt sto på 18 år får idag:
7,5 kg hö (går dessutom i gräshage)
0,5 kg Krafft Grund
1 kg havre
0,75 kg kornkross
2,5 dl pelleterad betfor
mineraler, vitaminer, olja

Funderar på att byta ut större delen av havren mot Krafft Grund. Frågan är om man kan dra ned 1 kg hvare och ersätta det rakt av med 1 kg Krafft - eller om man behöver ge mer/mindre Krafft i förhållande till havre?
Till saken hör att hon har svårt att lägga till sig mer hull och fryser dessutom väldigt lätt när det är kallt ute. Så jag vill inte att hon får för lite energi så att hon inte kan hålla värmen, men samtidigt blir hon vädligt pigg av havregivan.
Någon som kan ge ngt tips?

Sophia :banana:
 
Jag hade haft Krafft Grund till min vbl-märr. Denna behöver man inte blanda med olika ingredienser, eftersom den har redan allt i.. Om din häst ska ha havre, ta Groov. :)

-----------
hem.passagen.se/aspbarkfoder
 
Jag skulle nog också ge hästen kraft grov.
Fördelen är att man inte behöver tillsätta en massa .
Du har ju gett grund och kan säkerligen utesluta det andra
och gå dirrekt över på grov eller grund.
Grund ger lite mer energi groven är det mer proteiner i.
Man behöver heller inte vänja hästen om man vill byta från det ena till det andra.
Själv har jag haft hälften/hälften.
 
Hur är det med vitaminer o mineraler då, behövs det tillsättas?

Eftersom att hon är ganska känslig med foder och lätt faller ur vill jag inte mixtra för mkt med det.
 
Det som är bra med krafts foder är att man inta behöver tillsätta något varken mineraler eller vitaminer.Lite betfor omdu vill för smakens skull och så blir det ju inte så torrt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 025
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 431
Senast: ufot
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 344
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp