KRAFFT Lusern

M

moondance

Jag har några frågor angående KRAFFT´s Lusern & jag hoppas att någon vänlig själ kan ge mej svaren på dom. ;) Kan man byta Lusern Hackad Strå rakt av mot Lusern Pellets??? För innehållet är väl samma, det är väl bara 'formen' som skiljer sej??? Ni som blötlägger erat Lusern Pellets, hur länge låter ni det stå??? Använder ni varmt eller kallt vatten då??? Blötlägger ni det för sej själv eller tillsammans med något annat foder, vad för foder isåfall???

Tacksam för svar!!! :bow: :)
 
Sv: KRAFFT Lusern

vet ej hur det är med att byta till hackat strå, men det andra kan jag svara på. JAg ger mina hästar lusernpellets (Krafft) på kvällen och jag lägger det i blöt kvällen innan i kallt vatten och så står det i vår sadel/foderkammaren över natten som håller ca +5-7 grader. Blötlägger det för sig självt och blandar i mineraler precis innan jag ska fodra.
 
Sv: KRAFFT Lusern

Okej. Tack!! :)

Så då lägger du Lusern Pelletsen i blöt ca 1 dygn innan du ger det???
 
Sv: KRAFFT Lusern

Vad jag förstår så är det bara konsistensen o hack och pellets som är olika. Näringsvärdet/kilo är det samma (obs ! Inte per liter)

Ibland har jag varit tvungen att ge pellets i brist på hack, och enligt min erfarenhet sväller pelletsen mycket och relativt fort. Jag har blötlagt innan mockning och ridning = fit for fight till kvällsmålet.
 
Sv: KRAFFT Lusern

Tack tack!!! :)

Så har jag också förstått det, att det bara är konsistensen & Hack och Pellets som är olika & att näringsvärdet/kilo är det samma.

Här har dom slut på Hacket nu & det kommer inte in en ny leverans förrens på måndag (jag tog mitt sista Hack idag & kan därför inte vänta), därför har jag Pellets eller Mix att välja på & då verkar det bäst att ge Pellets, så det är samma näringsmässigt, med Mixen blir det HELT fel ju.

Så då har du lagt det i blöt i några timmar (3-4?)??? Har det svält tillräckligt då???
 
Sv: KRAFFT Lusern

Två timmar räcker med all säkerhet för att lucernet ska svälla. Kom bara ihåg att sätta tillräckligt mycket vatten - det sväller som sagt MYCKET.
 
Sv: KRAFFT Lusern

Okej, vad bra att det sväller såå snabbt!!! :) Tack för svaret, då vet jag. ;)
 
Sv: KRAFFT Lusern

ja jag blötlägger i ca ett dygn, det funkar säkert kortare tid oxå men jag vill inte chansa då det sväller väldigt mkt!
 
Sv: KRAFFT Lusern

Jag fodrar mina hästar med lusernpellets och jag har aldrig lagt dom i blöt. I över 10 år har jag fodrat med torra pellets. Rätt eller fel, det har aldrig varit några problem.
 
Sv: KRAFFT Lusern

Läste precis på kraffts hemsida att några timmars blötläggning räcker gott och väl.
 
Sv: KRAFFT Lusern

Jag blötlägger i ljummet vatten tillsammans med betfor. Minst två timmar brukar det få stå, men när jag varit och kollat redan efter en timme så såg (och kändes) det färdigt ut...

0,5 l betfor + 0,5 l lusern pellets + 3 l vatten.
 
Sv: KRAFFT Lusern

kenneth skrev:
Jag fodrar mina hästar med lusernpellets och jag har aldrig lagt dom i blöt. I över 10 år har jag fodrat med torra pellets. Rätt eller fel, det har aldrig varit några problem.

Jag har också alltid gett "torr" lusernpellets tills jag såg stallkompisen blötlägga sina och då insåg hur mycket det sväller. De sväller ju bra mycket mer än till exempel blötlaggd Krafft Grund. Provade dessutom att tugga på några lusernpellets och det blev jätteäckligt i munnen - torrt och eländigt. Samma sak här - Krafft Grund löstes upp lättare.

Du har fodrat dina hästar med torr lusernpellets i 10 år och det funkar bra för dig. Var och en gör hur de vill, men om du ger stora givor lusernpellets vid varje fodringstillfälle skulle i alla fall jag rekommendera dig att blötlägga dem. Och som andra har skrivit, det räcker med en relativt kort stund.

Hälsn. Jempa (som fodrar med LUSERN HACKAD STRÅ)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 137
Foder & Strö hej, jag har en fråga om foder. jag har en D-ponny och funderar om jag ska ge henne betfor eller lusern i vinter. vad jag har förstått...
Svar
6
· Visningar
3 208
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 979
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 955
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp