Bukefalos 28 år!

KRAFFT Mash?

sandrafors

Trådstartare
Ser att Krafft lanserar Mash sensitive.
Från Krafft:
Mash Sensitive passar för återhämtning efter prestation eller för att få en känslig hästmage i form. Den är också lämplig att ge äldre hästar som kan ha tandproblem eller för kolikkänsliga hästar. Den kan även få igång aptiten hos en häst som äter dåligt eller en som har svårt att hålla hull.

Råvaror: Vetekli, korn (flingor), linfrö, äppelpressmassa, majs (flingor), korn, vete (poppad), melass, jäst, morot, linfröolja, koksalt

Varför ger ni mash? Har kraffts mash några fördelar eller nackdelar jämfört med andra märkens mash?

Min tanke är att ge efter hårda prestationer och tävling. Min häst tappar kroppsmassa efter tävling (trav), ger betfor efter träning och tävling som det är nu och annars havre, kraffts spc sensitive samt krafft groov 60. (fritt hö/bete)
Tror ni att det har positiva egenskaper efter hårt arbete? Eller bara dyrt och onödigt att ge det som färdigfoder och är likvärdigt med havre, betfor och salt som återhämtningsfoder?
 
Jag ger avelshingsten mash, mest för att han gillar det och han får i sig mer vätska och energi efter betäckningarna. Han är 19 år och behöver lite extra av allt numer har jag märkt.

Men jag gör min egen. Fattar inte varför jag ska betala extra o få med skit som "äppelpressmassa" och annat onödigt. Det är så enkelt att göra det själv och då får man med precis det man vill ha och behöver.

Jag blandar vetekli, stöpta linfrön, lite betfor, salt, fosfor och en skvätt potatisprotein i min mash, på med rejält med hett vatten och låt svalna till ljummen gröt.
Jag vill inte ha för mycket spannmål, socker och stärkelse i.
 
Tog mig tillfället att göra en liten jämförelse mellan Pavo Slobber Mash och Kraffts Mash, kan ha missat något. Jag använder Pavos varje dag till min vite herre som inte dricker ordentligt. Verkligen en lifesaver.

skarmavbild_2014-06-03_kl_153552_538dcfc42a6b224a7b1615e1.png
 
Mina hästar får lite St hippolyts mash varje dag. Jag är jättenöjd och dom älskar det. Dom har blivit jättefina allihop.
 
Min får just nu krafft mashen och älskar den. Jag vill gärna ge mash för magens skull och har till tidigare hästar blandat själv men pålle tycker att alla hemmablandningar smakar pekka (det här är hästen som knappt tycker att ren havre går att äta...) så han har tidigare ätit Pavos men jag kan köpa Kraffts mash på Börjes när jag handlar allt annat foder och han äter glatt ;)
 
Jag ger Kraffts mash som typ godis efter ridning. Gav Pavos förut men nu har min återförsäljare slutat med Pavo därför har jag bytt.
Jag är för slö för att göra egen mash :p
Ett tag testade jag Mustangs men det ville hästen inte äta. Mycket märkligt då hästen äter ALLT.

Krafft och Pavo luktar typ lika och hästen gillar det lika mycket.
 
Vad kostar en påse på Bö...s?
249 kr kostar den på Granng*rden :) Var o kollade på B*rjes för ett tag sedan och kan inte komma ihåg att den är billigare där. Tyvärr, så har jag erfarenheten att B*rjes är dyrare på foder än lokala ridsportsbutiken och Granng*rden.

(PS. På Granng*rden är det 10% rabatt nu på MASH :) )
 
249 kr kostar den på Granng*rden :) Var o kollade på B*rjes för ett tag sedan och kan inte komma ihåg att den är billigare där. Tyvärr, så har jag erfarenheten att B*rjes är dyrare på foder än lokala ridsportsbutiken och Granng*rden.

(PS. På Granng*rden är det 10% rabatt nu på MASH :) )
På min lokala butik kostar de 219, så antar att de är ett bra pris då.
 
Jag har gett min mash sensitive efter träningar. Men pratade med dom på krafft och dom föreslog att man antingen kan ge tre dagar i veckan av en mängd eller ge en mindre mängd varje dag.

Min har väldiga problem med magen alltid och efter mash så blir det mycket bättre. Så jag funderar på att låta henne äta det varje dag men att då blanda i något mer. Tror ni man kan blanda med betfor eller ska jag ta något annat?
 
Jag har gett min mash sensitive efter träningar. Men pratade med dom på krafft och dom föreslog att man antingen kan ge tre dagar i veckan av en mängd eller ge en mindre mängd varje dag.

Min har väldiga problem med magen alltid och efter mash så blir det mycket bättre. Så jag funderar på att låta henne äta det varje dag men att då blanda i något mer. Tror ni man kan blanda med betfor eller ska jag ta något annat?

Just nu får min 0,5 kg 3 dagar i veckan. Men vet sedan innan att han brukar bli dålig i magen när det är blött i hagen o bara hösilage att äta som grovfoder... så kommer då ge mash varje dag, fall det behövs! :)

Min älskar mashen. Står och "hoppar jämnfota" när han märker att jag blandar den :)
 
@Jfrelin åh jag är så dålig på kg. Vi har en skopa från krafft. Vet inte om det är i liter eller kg men hon får en sån med betfor och em med korn de morgon och kväll. Hon äter väldigt mycket.

Så det blir dyrt att ge mash varje dag i sådan mängd
 
@Itzyditzy fast en hel liter är 0,5 kg mash. Iallafall på min våg. Om du ger 0,5 kg varje dag betyder det att du skulle göra av med en påse mash, om du har krafft eller pavos, i månaden.
Förstår jag dig rätt om du ger henne 1 skopa betfor 2 ggr om dagen? Det låter som väldigt mycket betfor. Kanske helt i onödan dessutom. Förutsätter att du har uträknad foderstat och det finns det ju energikällor som är snabbare och billigare än betfor, havre t.ex.
 
@Itzyditzy fast en hel liter är 0,5 kg mash. Iallafall på min våg. Om du ger 0,5 kg varje dag betyder det att du skulle göra av med en påse mash, om du har krafft eller pavos, i månaden.
Förstår jag dig rätt om du ger henne 1 skopa betfor 2 ggr om dagen? Det låter som väldigt mycket betfor. Kanske helt i onödan dessutom. Förutsätter att du har uträknad foderstat och det finns det ju energikällor som är snabbare och billigare än betfor, havre t.ex.
Fast är det blöt betfor ett mått är det inte så mkt.
 
@Itzyditzy fast en hel liter är 0,5 kg mash. Iallafall på min våg. Om du ger 0,5 kg varje dag betyder det att du skulle göra av med en påse mash, om du har krafft eller pavos, i månaden.
Förstår jag dig rätt om du ger henne 1 skopa betfor 2 ggr om dagen? Det låter som väldigt mycket betfor. Kanske helt i onödan dessutom. Förutsätter att du har uträknad foderstat och det finns det ju energikällor som är snabbare och billigare än betfor, havre t.ex.

Ja då är det nog så vi har det också. Mäter upp torr betfor.

Men då kanske jag kan ge en halv skopa mash i taget och kanske prova med en halv havre? Hon är seg i ridning men har mycker nerver så har inte vågat ge havre.
 
Kan tipsa om den eminenta produkten Linklipellets. Vetekli och krossat linfrö ihoppelleterat. Räddade min häst som fick en sån där härlig silagemage med fasta bollar och rinnande "bajsvatten".
Ger det blötlagt tillsammans med betfor och kallpressad linfröolja. (Samt potatisprotein för att ytterligare komplettera grovfodret) Ligger på straxt över 100g i smrp. Billigare än mash och man slipper massa extra "skit". Luktar som nybakt bröd när man blötlägger och hästen älskar det.
Sen jag började ge det har magen hålilt sig i topptrim, pälsen är superblank OCH hennes mugg som jag kämpat med i två år har försvunnit. (Slump eller ej, jag väljer att tro att muggen hålls i schack när magen kom i balans)

Tillägg: ger 1 kg om dagen uppdelat på tre mål. Kostar runt 245 kr för en 25kg-säck.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 166
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 293
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Om vi tar majs som ex. Värmebehandlat, ändras stärkelsenivån? Eller blir den bara lättare för hästen att bryta ner? Och VARFÖR finns...
Svar
2
· Visningar
1 249
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Behöver lite hjälp med tips om vad jag kan ge min Donna för något. Hon har extremt mycket nerver, allt som hörs men inte syns är...
Svar
17
· Visningar
2 624
Senast: Iliaca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp