KRAFFT MINERAL VIT- någon som använder??

O

Opi

Äntligen ett mineralfoder med mer Fosfor än Kalcium. Med de usla proteinvärdena i höet så måste jag ge mycket lusern, vilket ger mycket Kalcium. Och fosforen släpar efter då min häst inte skall ha någon kraft (havre, korn, vetekli). Någon som använder denna mineral? Verkar vara ovanlig, då inte ens Grangården har den inne. Någon som vet var den säljs i närheten av Göteborg?
 
Jag använde det förra året, fick efter mycket tjatande foderförsäljaren att ta hem en säck. Dock var datumet kort så jag fick den för halva priset och det var bra då det bara fanns i stooor säck.
 
Jag köpte den på Granngården, dock i Västerås. Där hade dom flera säckar hemma, dock inte på hink. Datumet var helt ok! Dom måste ju kunna ta hem det, eftersom det fanns i en annan butik... Jag använder den för att få mer fosfor, använder lusern jag med!
 
Vad fick du för datum? Ringde till Granngården och 25 kg kostar 295 :-
En sådan säck räcker mer än ett år för min häst
 
Har använt den nu i över ett år och skall använda den detta år också då jag har kalciumrikt hö men fosfor fattigt, personalen brukar stå lite frågande när man frågar efter den men de beställer den så har man säcken på en vecka. Kanon att det kommit en mineral med högre halt fosfor än kalcium så att man kan lyckas balansera foderstater när man har hö med HÖG ca/p- kvot :bow:
 
Om du redan har täckt kalciumbehovet med lucernet så tycker jag du ska fodra med ren fosfor istället för miner vit som innehåller både kalcium, fosfor och magnesium. Eclipse Biofarmab har en produkt som heter fosforbalans. 156 kr för 2 kg som räcker länge! 1 dosmått(10 g) innehåller 2,5 g fosfor.

Bara ett litet tips. :smirk: Fosforbalansen säljs förresten på Granngården den med.

Jag bor i V-ås, och som Happy redan skrivit så finns miner vit inne här. Men bara i säck, när fler köper miner vit så kommer de nog ändra till hinkform och pellets, men det är väl inte lika populärt än tror jag.

En till grej- glöm inte att vitaminerna i mineralerna bara håller i 12 månader. Så även om ni har kvar mineraler efter ett år så bör ni kassera säcken, om ni nu bryr er om vitaminerna. :D
 
Du har möjligtvis inte någon aning om hur mycket fosfor Biomag innehåller??? Har fått förslag på foderstat från Alexandra, enligt det behöver pållan ha miner vit, Biomag och ev. Fosforbalans, var osäker på om det räckte med enbart Biomag. Har dåliga värden på fosfor och magnesium i mitt hö. Jag kanske kan skippa Miner vit och enbart använda Fosforbalans och Biomag :idea:
 
Jo men tänk för det vet jag! :cool: Ringde och pratade med dem förut när jag tänkt ge magnesiumtillskottet.

1 dosmått Biomag innehåller 0,5 g fosfor och 3,3 g magnesium. :)
 
Datumet på mineralfoder är inget större problem, mineraler o spårämnen försvinner inte. Vitaminhalten däremot sjunker hela tiden men inte så att vitaminerna har försvunnit när datumet gått ut, däremot är vitaminhalten tilltagen så att fodret fortvarande skall hålla den garanterade halten vid sista förbrukningsdatumet därefter sjunker halten så småningom under värdet som står på säcken.
PL
 
Tänke vilken tur man har :D. Då behöver jag antagligen komplettera med fosforbalans även om jag ger Biomag och Miner vit. Behöver ge Lucern strå pgr av dåliga proteinvärden. Dessutom så var det dåliga värden på fosfor och Magnesium.

Vi är 3 st som köpt hö från samma bonde, så vi några som har samma problem... Vi köpte hö från samma både förra året också, tog analys då också, men inte på mineraldelen. En av pållarna har under våren och sommaren haft jätteproblem med tappskor och hennes hovis säger att hästen fått väldigt mycket sämre kvalité på sina hovar. Tjejen har haft samma hovis i flera år, så han märker tydlig skillnad.

Kan det vara så att det är bristen på Fosfor och magnsium som skapat detta problem?? Vi antar i alla falla det var lite taskiga värden även förra året på mineralerna.

Hon har fått rådet att lägga till biotin (av hovis), men det kanske är bättre att hon pytsar i hästen fosfor eller kisel, eller??
 
Men räcker det inte med biomag o fosfortillskott? Varför miner vit OCKSÅ? :confused: Då kanske du kan ge enbart miner vit eller?

Jo kan mkt väl varit mineralerna och balansen därimellan. Biotinbrist är inte speciellt vanligt, så jag skulle nog vänta med det några månader för att se om hovarna blir bättre av nya foderstaten. Vattenbad för hovarna är förresten också bra. :smirk:
 
Enligt ett foderförslag från Alexandra behövdes Miner vit också. Se min tråd "Behöver hjälp" under foder. Där finns värderna på mitt hö.
 
Nej det behövs ju inte, kalciumet var ju redan täckt på långa vägar vad jag ser. Du får ge ca 2-3 mått fosforbalans dock kan jag tänka mig, och 1 mått magnesium, men OBS OBS OBS, jag har inte räknat efter mer än snabbt i huvudet. Fråga Alex istället!
 
Hi hi, det är jag som är snurrig :D. Jag tittade på ditt förslag för foderstaten i lätt arbete. När jag kollade lite noggrannare fanns inte Mineral Vit med. MEN det var med i foderstaten för vila plus fosforbalans, och då fick jag för mig att pållan behövde även vid arbete.

Hur som helst. Jag pratade med dem på Granngården i lördags när jag ändå var där i ett annat ärende, det var inga problem att ta hem Fosforbalans och Biomag. Så det är inga problem för mig att ge det till pållan.

Kan även meddela att min pålla verkligen älskar Lucern hackat strå :D, kompisens häst tycker väl att det lite sådär...

I morgon ska jag tillbaka till ATG-kliniken för att kolla pållans hovleds- och kotledsinflammation. Då får vi se om det blir behandling igen eller om vi kan börja med lite skritt.
 
Jag tänkte väl =) Jag hade bestämt för mig att det inte var några mineraler i det förslaget men började undra om jag varit virrig och skrivit dit det ändå. =)
 
Jag tror att den är till mars 2004, köpte den i maj.. Synd att det bara finns säckar... :(
 
Det vet jag. Därför blev jag glad för att de drog ner på priset. Miner Vit innehåller ju inga vitaminer utan endast mineraler och då det bara finns i 25kg säck och jag behövde max 3 kg så var det trevligt att inte behöva betala fullt pris :)
 
Miner VIT innehåller visste mineraler. Lika mkt som miner blå. Vitamin A, D3 och E. Du kanske tänkte på miner GRÖN, den har inga vitaminer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har precis börjat plugga på och lära mig räkna på mineraler, har börjat med makromineraler. Jag vet att vi inte ska diskutera...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 669
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Tja, som rubriken säger: finns det några liknande mineralblandningar hos andra tillverkare? Är ute efter något med så låg...
Svar
8
· Visningar
1 848
Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 468
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp