Krafft Müsli VS Mustang Müsli

Monsieur de Mai

Trådstartare
Vilket av följande foder skulle ni rekommendera som komplement till en häst som får havre, korn, betfor, sojamjöl, olja och mineraler? Som häst är hon ett varmblodigt travsto på 5 år som är svår att hålla i hull och som behöver bygga muskler.

Krafft Müsli:

Energi 12,5 MJ/kg

Vatten 13,0 %

Råprotein 12,5 %

Smältbart Rp 100 g

Råfett 6,0 %

Växttråd 8,0 %

Kalcium 3 g

Fosfor 4 g

Magnesium 2 g


Mustang 50/50 Oatbalancer:

Energi enl SJV MJ 12,6
Råprotein % 10,5
SMB råprotein g 85
Råfett % 6
Växttråd % 8
Vatten % 12
Koksalt g 9
Kalcium g 5,5
Fosfor g 3,5
Ca/P kvot - 1,6
Magnesium g 3
Koppar mg 35
Vitamin A IE 10 000
Vitamin D3 IE 1 000
Vitamin C mg 400
Vitamin E mg 200
Vitamin K3 mg 0,1
Vitamin B1 mg 10
Vitamin B2 mg 10
Vitamin B6 mg 2
Vitamin B12 mg 0,1
Niacin mg 10
Pantotensyra mg 5
Folinsyra mg 2
Biotin mg 0,2
Zink mg 100
Betain mg
Selen mg 0,4
Aska %
Vitamingaranti 5 mån
Dessutom tillsats av spårämnen, järn, mangan, jod och kobolt.
 
Sv: Krafft Müsli VS Mustang Müsli

För att kunna svara på det skulle det vara bra att ha värdena på ditt grovfoder.
Jag har oxå travare, varav en svårfödd, hans foderstat ligger på ca 700 smbrp och ca120 mj när han är i startkondition, men jag måste för att behålla hans hull ge honom viloperioder på några veckor fler gånger om året.
För att kunna tillgodose hans behov och för att hålla sig inom rek. fodermängdsgivor så är ett bra hö absolut nödvändigt. Förutom hö får han just nu(har inte fått exakta analysen ännu) stöpt hel havre och Mustang musli, tillskott i form av foderjäst, salt, olja och VSL.

Är din häst matglad? Är tändrena kollade på henne? Är hon stressad?
 
Sv: Krafft Müsli VS Mustang Müsli

För att kunna svara på det skulle det vara bra att ha värdena på ditt grovfoder.
Jag har oxå travare, varav en svårfödd, hans foderstat ligger på ca 700 smbrp och ca120 mj när han är i startkondition, men jag måste för att behålla hans hull ge honom viloperioder på några veckor fler gånger om året.
För att kunna tillgodose hans behov och för att hålla sig inom rek. fodermängdsgivor så är ett bra hö absolut nödvändigt. Förutom hö får han just nu(har inte fått exakta analysen ännu) stöpt hel havre och Mustang musli, tillskott i form av foderjäst, salt, olja och VSL.

Är din häst matglad? Är tändrena kollade på henne? Är hon stressad?

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ta någon analys på grovfodret pga många omständigheter :( Hon är väldigt matglad (särskilt i kraftfoder, väljer absolut det före grovfodret) och är inte speciellt stressad av sig. Tänderna har inte jag kollat själv, men enligt förra tränaren så är tänderna kollade regelbundet och där finns inga problem.

Vilken Mustang Müsli har du? Och hur mycket får din häst av de olika fodren?
 
Sv: Krafft Müsli VS Mustang Müsli

Aj då, det var ju inte så bra att du inte har värden på grovfodret, det gör ju det hela mer komplicerat.

Mina pållar har fri tillgång till hö dygnet runt, han proppar i sig mellan 10-15 kilo på ett dygn och därtill får han 2 kg havre, 1 kg mustang musli active och (glömde i förra inlägget) ½ kg mustang active pellets. Han har fri tillgång på mineraler inne (slickbalja).
Detta är dock en provisorisk foderstat då jag inte har de exakta värdena ännu och han är inte i tävlingskondis just nu. Han är oxå väldigt kinkig med kraftfodret så jag kan inte ge honom vad jag vill, ingen mening med att foda med nått som jag tycker verkar bra som han ändå inte vill äta :(
Min filosofi är att de ska äta mycket hö! Det är bra för både huvud och mage!
 
Sv: Krafft Müsli VS Mustang Müsli

Aj då, det var ju inte så bra att du inte har värden på grovfodret, det gör ju det hela mer komplicerat.

Mina pållar har fri tillgång till hö dygnet runt, han proppar i sig mellan 10-15 kilo på ett dygn och därtill får han 2 kg havre, 1 kg mustang musli active och (glömde i förra inlägget) ½ kg mustang active pellets. Han har fri tillgång på mineraler inne (slickbalja).
Detta är dock en provisorisk foderstat då jag inte har de exakta värdena ännu och han är inte i tävlingskondis just nu. Han är oxå väldigt kinkig med kraftfodret så jag kan inte ge honom vad jag vill, ingen mening med att foda med nått som jag tycker verkar bra som han ändå inte vill äta :(
Min filosofi är att de ska äta mycket hö! Det är bra för både huvud och mage!

Okej, tack för svaret! Min häst får ca 2,5 kg kraftfoder i dagsläget men jag ska öka upp detta till 3,5 kg då jag ska lägga till 1 kg havre på lunchen. Nu ska jag bara bestämma mig för om jag ska ta Mustang 50/50 Oatbalancer eller Kraffts müsli :)
 
Sv: Krafft Müsli VS Mustang Müsli

Du är medveten om att värdena du skrivit på oatbalancern inte är korrekta? De värdena du skrivit är de som finns i mustans musli active.

Jag hade valt mustang för att jag helt enklet gillar det märket bättre och min häst tycker det är smakligare. Och om det är inbillning eller ej, jag tycker att det är skillnad på den ångkokta havren, därför stöper jag oxå den vanliga helhavren.
 
Sv: Krafft Müsli VS Mustang Müsli

Du är medveten om att värdena du skrivit på oatbalancern inte är korrekta? De värdena du skrivit är de som finns i mustans musli active.

Jag hade valt mustang för att jag helt enklet gillar det märket bättre och min häst tycker det är smakligare. Och om det är inbillning eller ej, jag tycker att det är skillnad på den ångkokta havren, därför stöper jag oxå den vanliga helhavren.

Oj ja jag såg nu att jag tagit fel värden! Det är ju bättre värden i Müsli Active, men då det är ett färdigfoder så tänkte jag välja 50/50. Men det kanske egentligen inte spelar någon roll? Du tex ger ju havre samtidigt som müsli active...
 
Sv: Krafft Müsli VS Mustang Müsli

Du har ju en häst du vill få upp i hull och muskler och då ska det ju in mer mj och smbrp så det är ju vad du ska leta efter s.a.s. Och eftersom du ändå inte har några värden på höet så är allt lite av en chansning. Jag hade valt activen och ställt in en minerlabalja och hoppats på det bästa!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
665
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
692
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 531
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp