Krafft müsli

Eliseeh

Trådstartare
Mitt sto tappar lätt hull under vintern, så nu ser hon riktigt tunn ut :( Men det brukar alltid lösa sig då pälsen är borta och allt det där! Men nu till nästa vinter vill jag vara förberedd och försöka slippa ha en häst som ser ut som en pinne. (Hon får 13 kg hö och vi har inte tillgång till mera då hon står i kollektivstall där vi har en viss ranson vi får ge, men det är av bra kvalité så tror inte hon behöver lusern)

Just nu äter hon Krafft Groov 125 (+soja), men jag tänkte om Kraffts müsli grön eller röd pluss skulle passa henne? Den röda är mer för högpresterande och den gröna rekommenderas för unghästar eller hästar med föl i magen. Men i övrigt är de ganska lika... Har ni någon erfarenhet av det?

Jag har även funderar på Krafft Muskel, skulle det vara bättre att ge henne det istället för müsli?
 
Sv: Krafft müsli

Krafft föl är det foder som innehåller mest protein och energi som jag fattat det. Jag skulle testat med det och fodrat extra med lucerne. Starta så fort gräset börjar "vissna".
 
Sv: Krafft müsli

Min 08:a som inte är så lätt att hålla i hull fick den röda müslin i höstas. Han höll sig väldigt fin i hullet hela hösten -men man får ju ha med i beräkningen att det kan bli lite i överkant på energin om man nu inte har en så högpresterande häst ;):laugh:
 
Sv: Krafft müsli

Har du möjlighet att köpa mera hö?
Är det lämpliga värden på höet så är det det bästa du kan ge hästen.
Blir förmodligen billigast oxå.
 
Sv: Krafft müsli

Krafft föl är det foder som innehåller mest protein och energi som jag fattat det. Jag skulle testat med det och fodrat extra med lucerne. Starta så fort gräset börjar "vissna".

Jag kollade faktiskt på Krafft föl men skrattade lite åt tanken att ge min dam "fölfoder" även fast man kan ge det år äldre hästar. Men jag skall kolla upp det lite mera :)
 
Sv: Krafft müsli

Har du möjlighet att köpa mera hö?
Är det lämpliga värden på höet så är det det bästa du kan ge hästen.
Blir förmodligen billigast oxå.

Jag har inte frågat stallägaren om det är möjligt... Det är hon som sköter all fodring då stallet gick från kollektiv till helpension. Så det är lite svårt för mig att hålla koll på hur mycket hö hon får, men jag hoppas att det är det som står på hennes foderstat i alla fall! Höet är av helt okej kvalité, vi har haft en höanalys på det, kommer inte ihåg exakta resultatet men man kan säga att det är varken bra eller dåligt, helt normalt men absolut inte dåligt :) Skulle gärna ge henne hö av bästa kvalité men det bli väldigt komplicerat hör ute på ön då det är svårt att hitta någon säljare som inte redan säljer sitt hö till något stall + helpensionen då...
 
Sv: Krafft müsli

Om det är hull som fattas skulle jag satsa på ett foder för högpresterande hästar (mycket energi / kg), under förutsättning att du vet att proteinbehovet är täckt förstås!
 
Sv: Krafft müsli

Vad är bra kvalitét ? Vad innehåller grovfodret ?

Som jag nämnde kommer jag ej ihåg resultatet på vår höanalys men vet att vi diskuterade värdet och att det var helt okej, alltså inget fel på höet och jag har inte möjlighet att köpa något annat heller tyvärr... Bra kvalité för mig är i alla fall ett hö med bra proteinvärden!
 
Sv: Krafft müsli

Då hade jag satsat på lusern + linfröolja eller nån form av färdigfoder som innehåller mycket grovfoder som typ Hippo Alfa Grow. Inte kraftfoder som innehåller en massa stärkelse vilket inte är nyttigt även om de tycker det är väldans gott.
 
Sv: Krafft müsli

Då hade jag satsat på lusern + linfröolja eller nån form av färdigfoder som innehåller mycket grovfoder som typ Hippo Alfa Grow. Inte kraftfoder som innehåller en massa stärkelse vilket inte är nyttigt även om de tycker det är väldans gott.

Låter som en bra idé, alltså jag tänker såhär: stärkelse är ju inte något man äter som människa då man vill gå ner i vikt, borde det inte vara bra för en tunn häst att äta stärkelse för att bli lite "tjock"?
 
Sv: Krafft müsli

Det är jag inte tillräckligt kunnig för att svara på. Jag vet bara att hästar har stora problem med att bryta ned stärkelse och den kan ställa till oreda om den når tarmarna. Lusern är ju ett grovfoder som hästen är gjord för att äta så det plus linfröolja ger hull med mindre trassel för magen.
 
Sv: Krafft müsli

Som jag nämnde kommer jag ej ihåg resultatet på vår höanalys men vet att vi diskuterade värdet och att det var helt okej, alltså inget fel på höet och jag har inte möjlighet att köpa något annat heller tyvärr... Bra kvalité för mig är i alla fall ett hö med bra proteinvärden!

Jag skulle inte säga att müsli är ngt som låter mest logiskt om det är hull du vill åt ? Har du räknat på energi och protein tillsammans med grov fodret ? Finns många bättre fodermedel än just müsli .
 
Sv: Krafft müsli

Jag skulle inte säga att müsli är ngt som låter mest logiskt om det är hull du vill åt ? Har du räknat på energi och protein tillsammans med grov fodret ? Finns många bättre fodermedel än just müsli .

"Energi" har hon så det räcker och finns över ;) Men jo, det är nog hull jag vill åt, ser det bara positivt om hon skulle bli lite fet faktiskt men det lär nog inte hända, inte ens sommarbetet fick henne så tjock fast de fick byta hage då gräset tog slut och fodring på kvällarna.

Nej jag har inte räknat ut någon foderstat åt henne, kanske något man borde göra. Dock är det ganska svårt att hitta hjälp med sådant här på ön, detsamma med olika fodersorter. Du får gärna ge tips :) Helst ur Kraffts serie då det är ungefär deras foder vi har tillgång till här ute!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 513
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 078
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 493
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp