Bukefalos 28 år!

Krafft protein?

S

skumpan2000

Har suttit och läst lite i Kraffts foderkatalog och undrar lite över en sak som ni kanske kan svara på.

Pga av proteinfattigt hö så ger jag mitt sto 2kg lusern (8.5 MJ) utöver hennes 11kg hö. Jag har tänkt öka givan med ytterligare 1 kg.

Nu undrar jag, är det någon som har någon erfarenhet av krafft protein (12.0 MJ)? Skulle man kunna lägga till det istället för att öka lusernen, och isåfall, hur mkt?
Eller skulle man tom kunna ta bort lusernen helt?

Tidigare har vi haft så bra hö/silage och då har det räckt med något kg lusern plus 9kg hö och även om hon nu är fint musklad och rund och fin över rumpan så skulle jag ändå vilja ha lite mer fett över revbenen... :smirk:

För övrigt får hon:

1 kg korn
1 1/2 kg havre
5dl betfor (blöt)
mineraler
ca 1dl olja (vågar jag öka mer?)

Sv halvblod, ca 550kg som tränas hårt, är pigg och glad och går i princip trycka i hur mkt mat som helst utan att hon blir het el tjock...

Tacksam för hjälp?
 
Vad är det för analysvärden på ditt hö?
*lättare att svara om man vet*

Visst kan du ge krafft protein i stället för mer lusern, om du bara räknar på det så att du får en bra kvot srp/MJ
 
Men om hästen är smal över revbenen är det inte protein du behöver utan energi.

Är hästen välmusklad över rygg och kors men tunn över revbenen ska du öka energin.

Ge 1-2 kg mer hö.

mvh Jessica
 
Jag får inte i henne mer än 11 kg hö och 3 kg lusernhack! Finns det något annat energiladdat man kan ge?
 
Ge mera havre, det blir säkert billigast. Du kan utan vidare ge 3-4-5 kg havre med den höga grovfodergivan.
Kan höet vara för "klent"?

Krångla inte till det i onödan!
 
Jo, höt är klent men jag har så mkt hö hemma så att det räcker fram till sommarbetet så jag har inte så mkt av välja på tyvärr. Det var svårt att få tag på bra hö här i somras, det mesta skördades väldigt sent!

Tack! Provar att öka havregivan....blir ju så jädrans dyrt att hålla på och "pytsa" med det ena och det andra och man vet ju inte riktigt vad man stoppar i stackarn. Jag är ju lite larvig med att ge för mkt kraftfoder men i och med att jag nu har bytt lusernpelletsen mot lusernhack så kan jag ju gott stoppa i henne något extra kilo havre.... :) Hon får ju som sagt rätt så mkt hö...

Vad tror ni om att öka lite på oljan också?
Stallägaren trodde inte sina ögon när jag kom som ny i somras och petade i min häst mängder med käk och ändå håller hon sig så trimmad som hon är...hon är van vid kallblod som lägger på sig för minsta lilla... :D

Jag märker ju nu när hon går så hårt att det krävs en jäkla massa mer mat... :smirk:
 
Är du säker på att höet är klent vad gäller proteinet?

Hästar som får mycket protein kan reagera med att kräva mer energi, eftersom det krävs energi för att bryta ned proteinet.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 046
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 647
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 351
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 175
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp