Kraffts Energy oil

Zandrah

Trådstartare
Jag ger min häst Energy oil eftersom han har svårt att hålla hull. Det hjälper och är bra, men DYYYRT! Och jag har hört att man lika gärna kan ge hästen vanligt olja, men vilken??
För jag vet att det finns nån sort som man absolut INTE ska ge oxå! Kan va bra att fråga så man inte köper fel,,,,,
 
Även vanlig rapsolja, det som är viktigt är att det inte är så kallad frityrolja för den görs tydligen på dom biprodukter som blir vid annan oljeframställning.
 
Hej!
Vi hade en krafft representant ute hos oss som tyckte att vi skulle ha oljan till våra hästar eftersom hösilaget hade så högt proteinvärde.
Hon berättade vilken sorts olja de använder till Krafft olja men jag kommer inte ihåg vilken det var. Hon sa i alla fall att den går att få tag i vanliga butiker också. Det var dock inte ngn av de vanliga oljorna.
Jag tycker att du kan ringa en krafft representant och fråga vilken sorts olja de använder och sen försöka få tag på den på annat sätt. Majsolja och rapsolja uppnår du antagligen inte samma effekt med som "krafftoljan".
De hade i gjort tester i samarbete med Karlshamns mejerier om vilken sorts olja hästar tar till sig bäst.

Vet inte om du köper den lilla flaskan med olja? Den finns i alla fall i dunk också, (ska vara mer prisvärd och man kan dela med stallkamrater som kanske också behöver)tyvärr har inte så många Granngården butiker den hemma i sortimentet men det är bara att be dem ta hem åt dig.

Hoppas det hjälper dig lite på vägen :)

Mvh Isa
 
Kraffts olja är sojaolja. Men det går lika bra med vanlig matolja. Majsolja brukar vara smakligast.
 
Det går precis lika bra med raps- eller majsolja. Vi brukar köpa i "kina"-affärer, stora dunkar. MYCKET billigare... :)
 
hejhej!

Ok, tack så mycket för era svar! Jag ska genast hitta nån "orient" butik, dom brukar ha mkt sånt i stooora dunkar ja=)
annrs har jag köpt 5liters dunken på odal, och den kostar ung 180 :-....och 5 liter räcker ju inte sååå himla långt..
Hur mkt olja brukar ni ge åt gången??
 
Man kan ge en hel del olja men enligt forskningar har en häst svårt att tillgodogöra sig mer än 1½ dl. Resten passerar utan att tas upp, onödigt.
 
enligt forskningar har en häst svårt att tillgodogöra sig mer än 1½ dl. Resten passerar utan att tas upp

Var har du källan till det? Jag har precis länkat till andra källor där de kommit fram till att 10-15% av foderstatens energi kan bestå av fett. 1½ dl PER FODRING möjligtvis.
 
10-15% på den totala mängden fett kanske,antar att du inte fodara din häst med endast olja?? allt annat foder innehåller också fett.....
 
En fråga som jag hänger på här då;

Jag har hört ngn stans att man inte ska ge rapsolja, är det en myt? Har aldrig vågat köpa det även fast det alltid är extrapris när jag ska köpa ny olja, det blir alltid matolja. Vad är skillnaden? Och vart kan man köpa stora flaskor med majsolja? :confused: Hittar bara 1liters och dem tar slut för fort = dyrt!
 
Jag satt och diskuterade en lång stund med lite fodermänniskor från Krafft på förra Falsterbo. Enligt dem var majsoljan bäst, men det blev så himla dyrt därför använder de sojaolja som är billigare och nästan lika bra. Kunde man undvika så skulle man inte ge hästen rapsolja pga fettsammansättningen, men det vilktigaste var att oljan höll livsmedelskvalitet.
Majsolja kan jag köpa i 3 och 5 liters dunkar i en turkbutik. Den är dyrare, men eftersom jag ger förhållandevis lite bränner det inte så värst i plånboken. Har även märkt att majsoljan inte är lika fryskänslig som andra oljor..
 
Ok, om man nu köper majsolja i en kinabutik i 5 Litersdunk. Vad kostar det ca? Någon som vet?
Likadant vad är Mj och smrp i typ 1 ½ dl olja? Jag vill ju veta det eftersom det då ska vara med i foderstaten. :smirk:
 
I vår "turkaffär" ligger majsoljan på knappt 10 kr/liter. Ca 3,5 MJ och inget protein per dl.
 
Du kan ge vilken olja du vill. Det viktigaste är att du aldrig ger mer än 1 dl år gången. Mer klarar hästen inte av att ta upp per fodergiva. Hästens mage är inte gjord för att ta upp olja.
 
Det är majsolja man ska ge (har jag hört) om man inte har sojaolja som det är i Krafft energy oil. Instämmer med max 1,5 dl olja / fodergiva.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
660
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
27
· Visningar
885
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
730
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
636
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp