Kraffts Gastro Mash, er upplevelse av den?

Morces

Trådstartare
Som rubriken lyder. Vad har ni för upplevelse med den? Den är ju relativt ny.

Jag har den till min pojke nu och testar eftersom han har ffv. Måste säga att jag tycker att den hjälper helt okej. Är en viss skillnad från första dagen till några dagar senare.

Jag är ju dock nyfiken och undrar om nån mer har testat den och vad er upplevelse var/är? :)
 

Bifogade filer

  • performance-low-starch-gastromash-500x768-int.jpg
    performance-low-starch-gastromash-500x768-int.jpg
    40,2 KB · Visningar: 59
Som rubriken lyder. Vad har ni för upplevelse med den? Den är ju relativt ny.

Jag har den till min pojke nu och testar eftersom han har ffv. Måste säga att jag tycker att den hjälper helt okej. Är en viss skillnad från första dagen till några dagar senare.

Jag är ju dock nyfiken och undrar om nån mer har testat den och vad er upplevelse var/är? :)
Ger den till ponny som haft problem med magsår. Han älskar sin mash och verkar må bra på den. Mot fri fekal vätska har det inte hjälpt ny denna årstiden dock. Ger iofs inte så stor giva men...
Fortsätter med den oavsett eftersom han rycker det är gott och blir fin i pälsen med den!
 
Min ena blir lite ostadig i magen vid årstidsväxlingar, och jag vill ha ett smidigt/gott skrammel till mineralerna.

Jättenöjd med denna faktiskt!

"Lusern, Vetekli, Pressad betmassa, Grönmjöl, Havrekli, Rödalg (AcidBuf) 10%, Linfrö (värmebehandlad) 4%, Vegetabilisk rapsolja, Natriumklorid"
 
Jag är också nöjd. Hans FFV syns knappt längre. Å jag har gett denna i snart en vecka. Men vi får se om det håller i sig. 🙌
 
En stallkompis kör på detta till sin magsårshäst innan motion för att buffra magsyran och jag provade att ge igår med massa, massa vatten då hästen druckit dålig (under behandling för magsår) - hon tyckte det var VÄLDIGT smakligt så kommer själv köpa en säck så fort det finns i lager i min GG butik.

Det har gjorts lite studier på marina kalciumbindande alger och det verkar lovade för hästar med magsårsproblematik 😊
 
En stallkompis kör på detta till sin magsårshäst innan motion för att buffra magsyran och jag provade att ge igår med massa, massa vatten då hästen druckit dålig (under behandling för magsår) - hon tyckte det var VÄLDIGT smakligt så kommer själv köpa en säck så fort det finns i lager i min GG butik.

Det har gjorts lite studier på marina kalciumbindande alger och det verkar lovade för hästar med magsårsproblematik 😊
Det funkar dunder på min med magproblem som ffv. Har testat allt som finns och detta är det enda som gett resultat.
 
Det funkar dunder på min med magproblem som ffv. Har testat allt som finns och detta är det enda som gett resultat.

Men alltså WOW. Min har ända sen jag köpte henne alltid haft lite FFV oberoende av vad hon åt. Inte så mycket så att det blivit ett "problem" men ändå har jag behövt skura boxväggarna regelbundet för de blev äckliga. Efter några dagar med GastroMash- poff! borta! O_o Nu får hon ju förvisso också Gastrogard, men tvivlar på att det är den som är orsaken.
 
Senast ändrad:
Men alltså WOW. Min har ända sen jag köpte henne alltid haft lite FFV oberoende av vad hon åt. Inte så mycket så att det blivit ett "problem" men ändå har jag behövt skura boxväggarna regelbundet för de blev äckliga. Efter några dagar med GastroMash- poff! borta! O_o Nu får hon ju förvisso också Gastrogard, men tvivlar på att det är den som är orsaken.
Man undrar vad det är som gör att det funkar så bra! 🙈 Nu är min lite lite rinnig igen men nu går han också med näsan i leran så ska köra lite loppfrö kur också i samband med gastro mashen.
 
Man undrar vad det är som gör att det funkar så bra! 🙈 Nu är min lite lite rinnig igen men nu går han också med näsan i leran så ska köra lite loppfrö kur också i samband med gastro mashen.

Måste nästan vara Acid Bufen, då hon tidigare ätit andra foder från Kraffts low starch serie som också innehåller Levucell, så den är det då inte, iaf inte ensam.
 
Jag letar ständigt efter nya foder att lura i hästarna mineralerna. ;) Om man följer instruktionen med tre gånger så mycket vatten som müsli, hur blir den i konsistensen då? Grötig, mer åt vällinghållet eller vattnig?
 
Jag letar ständigt efter nya foder att lura i hästarna mineralerna. ;) Om man följer instruktionen med tre gånger så mycket vatten som müsli, hur blir den i konsistensen då? Grötig, mer åt vällinghållet eller vattnig?

Hmm lös gröt typ, om man inte låter den svälla några timmar för då blir den lite fastare gröt.
 
Min ena har lite ffv. Skulle kanske prova denna då? Ger ni varje dag eller några ggr i veckan?
Jag ger varje dag, men bara halv dos mot rek (mina behöver inte extra kalorier så att säga).

Haft väldigt stabila magar denna höst. Min stora har inte FFV men han brukar bli lös i magen varje säsongsbyte.
 
Jag ger varje dag ca 3 dl till ponnyn. Men tänker prova höja dosen nu istället för att lägga på annat foder nu när gräset är borta hos oss. Det är ju ett "fullfoder" näringsmässigt.
Blandar till en lös soppa som han dricker upp. Helst ljummen tycker ponnyn och äter vad som helst som blandas i detta!
 
Följdfråga... Blandar ni i varmt eller kallt vatten? Jag tycker det låter jobbigt att behöva vänta 30 min på att det sväller, men det kan såklart vara en vanesak. Samtidigt tycker jag det är svårt att avgöra hur varmt vatten som är 70 grader. Kan det kanske funka att blanda kokande vatten med kallt vatten (typ 50/50) och sen hälla över fodret?

Kikat lite på sammansättningen och den skulle verkligen hjälpa mig i år när vi har vansinnigt lågt kalcium i fodret. Just nu går det åt en hel del foderkalk...
 
Följdfråga... Blandar ni i varmt eller kallt vatten? Jag tycker det låter jobbigt att behöva vänta 30 min på att det sväller, men det kan såklart vara en vanesak. Samtidigt tycker jag det är svårt att avgöra hur varmt vatten som är 70 grader. Kan det kanske funka att blanda kokande vatten med kallt vatten (typ 50/50) och sen hälla över fodret?

Kikat lite på sammansättningen och den skulle verkligen hjälpa mig i år när vi har vansinnigt lågt kalcium i fodret. Just nu går det åt en hel del foderkalk...
Kallt vatten, två timmar innan
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 114
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 530
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Hazel
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
623
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp