KRAFFTs vara eller icke vara

J

joneya

Har hört lite olika angående Kraffts, så jag tänkte fråga er här vad ni VET om det, snarare än vad någon bara "hört".

Jag har hört att det innehåller en massa skadligt damm, och själv tycker jag att Krafft är betydligt dammigare än det pelleterade fodret Edel. Men om det dammet är skadligt eller inte har jag ingen aning om.

Så för och nackdelar om Krafft tack!

M.v.h. från Joneya
 
Jag kör med Krafft Groov till min häst och jag är då nöjd. Men jag blötlägger det alltid, tycker inte om pellets egentligen. Men han funkar bäst på grooven.
 
krafft är jättebra...det är inget fel alls på deras foder!
De har även en massa annat kompletteringsfoder och lucernmix(hackat stråfoder, inte pelleterat) som är bra till vissa hästar!
 
Intressant. Jag fodrade en kort period med Edel och tyckte det var otroligt mycket damm, för pelletserna gick sönder. Kraffts har jag aldrig upplevt som dammiga.

Men det var rätt länge sen, det kanske ändrat sig (Edels alltså).
 
Alla hästar jag ridit/rider har i perioder eller mer eller mindre hela sina liv ätit Krafft och de är friska och krya. Så det kan inte vara så himla dåligt.

Och inte tycker jag att det dammar mer än något annat?
 
Mina hästar har alltid ätit krafft grund och de mår alldeles urmärkt. Däremot så vet jag många hästar som är "allergiska" mot bindningsmedlet i pelleterat foder. Likaså finns det säkert en hel del hästar som inte tuggar sin mat ordentligt utan sväljer stora bitar som sedan sväller i magen på dem.
Har aldrig själv fodrat med Edel men jag vet andra som gör det och min uppfattning är att Edel dammar samt både ser ut och luktar som grismat....
:rofl:
//Malin
 
Tycker verkligen inte att Krafft är dammigt! Och jag använder både Groov, Protein o Lucern pellets. Alla är fina med hela pelleter, frisk lukt med. Mycket nöjd!
 
Upplever inte att krafft dammar, har bara bra erfarenhet av deras produkter. Däremot så tycker jag det är att föredra att lägga det i blöt, vattna det vid utfodring eller ge betfor till. Tycker jag i oförsig ofta man bör göra med de flesta kraftfoder..
 
Om Krafft hade dammat så hade inte min hosthäst kunnat äta det.. Dock får hon alltid en skvätt vatten på sin mat. Enda gången jag blöter krafften är om jag ska blanda ner nåt "päckligt" i den, som idag. Svällde 2 dl pellets, jäklar vad det svällde också, och sen hade jag på psylliumfröna. Pålla smaskade glatt upp grötsörjan. :crazy: ;)

Helt totalt dammfritt är väl inget foder.. Men de smulor som kan bli från Krafft(o säkert andra pellets med..) är ju heller inte damm, utan små smulor av pelletsen som skumpat runt i säcken. ;)
 
Jag har inget emot kraffts produkter förutom då att de är dyra!!
Sen tycker jag om mindre pellets istället för de stora som krafft har. (hippos är små)
 
Jag gillar inte krafft, har aldrig gjort och kommer nog alrig och göra det heller.
Gamla pållan fick krafft en period, HON tyckte att det var väldigt gott :d. Dammigt har jag inte upplevt det, men jag vet inte hur det är nu eftersom det var drygt 2 år sen jag kollade en säck sist ;).

Vad jag däremot vet (nej, inte bara hört ;) ) är att många stora stall har haft problem. Egna analyser (som skickades iväg såklart, när de märkte att hästarna inte presterade som de skulle/som vanligt - det gjordes flera stycken, ska även tilläggas) visade att det fanns mögelsporer så det stänkte om det... :crazy: :crazy: Det tog tid och det bråkades en hel del, men till sist gav Krafft sig och ändrade om rejält i sina rutiner. Tillägger att detta är ett Stort stall (även uppfödning) som får hem stora mängder på en gång, om samma sak händer när det gäller små partier vågar jag inte svara på.

Den som vill veta mer får skicka PM.
 
Var det inte mkt tjaffs om det en tag och så var det dels från de som hade Krafft i silo hemma och sen de som fick Krafft i silo från foderbilen? Och så visade det sig att det var mögel i silona pga de inte gjordes rent mellan gångerna?

Det är iaf ngt som ligger i bakhuvudet!
 
Min pålle har ätit krafft i ett par år nu och jag tycker att det funkar bra! Han fick först Groov och nu äter han Grund. Ingen av mina säckar har varit dammiga! Jag stoppar i hela säcken i tunnan för att det känns fräschare, det blir inga gamla rester i nya maten...

M.
 
Åter igen, min häst skulle ha reagerat ordentligt på om det var en massa mögelsporer i fodret..! Det var mögelsporer i ett hö vi börjat fodra med förra hösten, det var förra stallets hö.. Hon började då hosta lite, och när analysen kom visade det ju vad det var för foder stallet egentligen köpt in. Jag bytte då till egenköpt hö, och hon slutade hosta.

Min häst har käkat krafftpellets i iaf 7-8-9 år, och hon mår prima. :) Fast jag ska börja med Hippos pellets nu istället, så hon kommer bara få k.proteinpelletsen.
 
...och återigen, jag pratar om de stora leveranserna - de små vet jag som sagt inte hur det är med ;).
 
Ja, min häst fick av de stora leveranserna innan jag tog över henne, vilket är 1 år och snart 8 månader sedan. Innan dess var det stora silos hon fick från. :smirk:
 
Krafft innehåller ett överskott på något protein (minns inte vilket) som gör det svårt för hästen att tillgodogöra sig (men herregud, hur skriver man DET ordet??? Särskriving???) vissa ämnen. Pellets har ju ofta den effekten, men i Krafft-fallet är det alltså överskott på ett speciellt protein. Krafft är inget jag någonsin rekommenderar i första hand, men allt är ärt att provas!
Det här med mögelsporerna är såvitt jag vet överblåst sedan ett tag tillbaka, då Krafft valde att göra något åt det, men det HAR varit ett problem för dem!
 
Det finns massor av olika sorters mögel, och det skulle, teoretiskt sett, kunna vara så att din häst inte reagerade på det eventuella mögel som fanns i Krafft-fodret.
 
Men om man inte rengör silon kan man ju knappast lasta leverantören för det. Då spelar det ingen roll vad man stoppar i, det kommer ändå ut mögel.
Det är ett problem man har ibland inom lantbruket oxå, det är jätteviktigt att man rengör silon med jämna mellanrum.

Men... jag har bara bra erfarenheter av KRAFFTs produkter oavsett säck eller bulk. :d (Förutom priset...)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
677
Senast: Anna-Bella
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 527
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 603
Senast: Fazeem
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp