Bukefalos 28 år!

Krafs i lådan

E

Eskil

Nu är det så att våran ena katt inte krafsar i lådan ordentligt. Eller, nog krafsar han som tusan alltid men aldrig i pelletsen. Vi har nu en låda med tak och lucka och han krafsar på luckan och på väggarna, men aldrig i pelletsen, vi har även haft en vanlig låda och vi har provat med sand men ändå krafsar han på väggar och så.

Pojkvännen hade sett en dokumentär eller var det nu var om att katter som hade för lite sand i lådan när dom var små krafsade ofta på kanten för att dom trodde det skulle komma mer sand. Kan det stämma eller är det bara påhitt?

Iallafall, han mår ju inte dåligt av att inte krafsa över men jag undrade bara om det finns fler kissar därute som gör samma sak! ^^
 
Sv: Krafs i lådan

kan ju alltid pröva att byta strö :)

Vår förra kátt krafsade aldrig efter att ha kissat, däremot före. När det var nummer två krafsade han lite bara.
 
Sv: Krafs i lådan

Vi har bytt strö 3 gånger och det är egentligen bara pellets som fungerar, för våran andra katt har lite problem med ögonen så det får inte damma :)

Ibland lyckas han krafsa över lite och då brukar vi berömma honom, även om jag inte vet om det hjälper men ^^
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krafs i lådan

men egentligen, vad spelar det för roll om katten krafsar eller inte?
Vi hade tidy cats, dammade inte öht.
 
Sv: Krafs i lådan

Egentligen ingenting, undrade mest om det var fler som avrit med om detta (:
 
Sv: Krafs i lådan

En av mina katter gör likadant.
Vad han gör i de täckta lådorna har jag ingen aning om men i den stora plastbacken brukar han krafsa ordentligt i alla fyra hörnen, ser ut som nån form av religiös rit. Jag har ingen aning om varför han gör så. Kanske för att torka av tassarna om han råkat bli smutsig.
 
Sv: Krafs i lådan

Egentligen ingenting, undrade mest om det var fler som avrit med om detta (:



hej har samma sak, fast jag ser det inte som ett problem, krafsar inte den ena, så går den andre och gör det=)) den kattsand som jag tycker är mkt bra är eldorados klumbildande supersmå sandkorn:D
Mina ena krafsar så mkt att nästan hela sanden hamnar utanför :D
den andre krafsar på väggen inuti, vet inte om hon ska gräva till kina eller något:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krafs i lådan

Haha! Ja våran andra går och krafsar över när den ickekrafsande kissen varit på lådan. Och ja, samma här, den andra katten krafsar om sjutton, riktigt gräver i lådan, just därför vi köpte en låda med tak och lucka för innan låg hälften på golvet! :D
 
Sv: Krafs i lådan

Angående vad det spelar för roll om de krafsar över eller ej så är det ju det att odören från lådan stinker desto mer om katten varit och gjort Nr 2.
En av våra första kisar stod alltid på 2 ben i lådan,med ett tredje ben upp mot väggen i badrummet.
Givetvis var det väggen hon krafsade på sen,med en eller två tassar.:confused:
Eller så slet hon infernaliskt i kanten på lådan och satte den på sniskan.
Vi hade henne från liten kattunge och gott om grus i lå¨dan och syskonen gjorde inte likadant.
Sen hade vi Sammy,modell pedant redan som kattunge...
Redan som kattunge skulle han hjälpa till att städa lådan:p.
När någon annan katt (oftast unge) var på nr 2 började han täcka över långt innan de var klara:D.
Att han inte blev nerskiten var väl ett mirakel.
Vet egentligen inte om han var pedant eller äckelmagad och inte tålde odören,kanske båda.
Men han lärde sina små kompisar att städa iaf!
Hur de beter sej på lådan tror jag beror på flera olika saker.
Tex om de öht lärt sej gå på låda,hur den hållts ren (tvättas med diskmedel 1 ggr/vecka),vilken sorts grus den föredrar,tillräcklig mängd i lådan,låda som är stor nog.
En del katter vill ha en låda att kissa i och en till nr 2.
Har man 2 våningar så vill de gärna ha en på varje våning,antar att de inte går förrän de "måste".
Sen kan de ju blivit påhoppade och inte vill gå på lådan när någon ser.
De katterna väljer ofta att gå bakom soffor,under sängar,i hörn etc.
Man skulle säkert kunna skriva flera böcker om katters toavanor!:laugh:
 
Sv: Krafs i lådan

Skrattade lite när du beskrev katt nr 2!
Där vi hämtade kisse som inte får til ldet med krafs i pelletsen var det väldigt äckligt i lådan och ungefär ett par gruskorn i lådan med två kissefamiljer som delade låda, ca 10 kattbäbisar och två mammor. Vet inte om det kanske kommer därifrån att det inte var så trevligt i deras låda sen att dom hade bara en låda på 10 bäbisar när dom började bli så stora att lådan började användas. Kattmammorna var ju mestadels ute och gjorde sin behov.

Men ja, han mår ju inte dåligt av det och så fort vi märken han gör nummer 2 (ca 2-3 min krafsande på vägg och lucka) så tar vi bort det på en gång så att lådan får vara fräsch. Vi kollar lådan flrea gånger per dag så att den är så fräsch som möjligt.
:)
 
Sv: Krafs i lådan

Låter helt klart som om kisen hade sina toavanor med sej från "uppfödaren".
Låter mer än äckligt och riktigt snålt att inte fixa med grus i lådorna.:eek:
Tom tidningspapper hade varit bättre.:idea:
Med lite tur kanske han ändrar sej med tiden!:)
Under tiden har han ju matte och husse som sköter markservicen åt honom!;)
Känner så väl igen det!:D
 
Sv: Krafs i lådan

äsch. Min gamla katt gick alltid ut med framtassarna och krafsade utanför ^^
 
Sv: Krafs i lådan

Vår lilla terrorist härhemma gör samma sak. Hon har låda med lock och hon kan stå och krafsa hur länge som helst. Nu har hon även uppgraderat till att krafsa på golvet UTANFÖR lådan. Där är ingen sand, bara golv.

Helst på natten när hon har tråkigt, då kan hon krafsa hur länge som helst. Det är dock inte alltid som hon krafsar, bara ibland. Helst som sagt på morgon, kväll och natt. På helgerna när vi är hemma på dagen så krafsar hon inte särskilt mycket om hon går i lådan på dagen.

När hon bajsat så far hon ut ur lådan och jamar jättehögt och galopperar runt lägenheten ett antal varv. Hon går alltid på lådan och bajsar mellan 22 och 23. ^^ Men hon får ju alltid rent direkt efteråt när hon berättar det så noga. ;)
 
Sv: Krafs i lådan

Haha ja ibland händer det att det blir krafs utanför lådan. Men jag tycker mest kisse är söt när han har sina egenheter för sig :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Övr. Katt Jag har en kastrerad honkatt som blir 14 år i sommar. Ialla år har hon gått på lådan och har aldrig kissat eller bajsat utanför. Hon har...
Svar
3
· Visningar
1 738
Senast: Fideli
·
Övr. Katt Jag har För två veckor sedan blivit med katt :love: Och, Det här med kattsand, jag blir inte riktigt klok! Pappa fixade sand till lådan...
2
Svar
23
· Visningar
6 000
Senast: sofia77
·
Katthälsa Tänkte ventilera lite om det problem vi haft med att katterna kissar inne senaste veckan. Det började med att Aslan råkade kissa på...
Svar
8
· Visningar
1 664
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp