KRAFT - HIPPO, proteinskillnad

M

merman

Fick från en vännina i går höra att hon hört(det blir rörigt detta :smirk:) från en anställd på granngårdar att kraft har en annan proteinsammansättning än hippo. Det hade någ att göra med framställningen av fodret och att kraft var bättre än hippo. Tydligen hade vissa hästar reagerat på hippo med proteinknölar.
Vill någon hjälpa mej att reda ut detta :bow:

merman
 
Vad jag tror du/din vän menade var att proteinkällan är olika i krafft och hippo. Det finns ju en rad olika källor från protein, och vissa hästar reagerar på vissa men inte andra. Det är alltså inte proteinmängden i sig, utan VARIFRÅN proteinet kommer som är avgörande.

Huruvida detta stämmer eller ej vet jag inte, men det är ju "bara" att kolla innehållet i krafft resp hippo och jämföra?
 
Ingen aning, men kan mycket väl stämma. I alla fall har Krafft Protein en bas av potatisprotein som är skonsamt för hästen att äta.

Det enda fodret från Hippo med högre protein är vad jag vet Alfa, det är väl lusernbaserat?
 
Nu ringde jag till Hippo och frågade dem.

Enligt henne jag pratade med så används i de flesta färdigfoder ungefär samma spannmål och även sättet att producera pellets på trodde inte hon skilde sig åt - det går ju inte att göra pellets på så många skilda sätt. Varken kraft eller hippo deklarerar ju vilka spannmål som ingår med detta måste man tydligen börja göra fom 1 nov i år så då får vi veta.
Att hävda att hästar fått proteinknölar menade hon nog mera berodde på hästägares bristande kunskap dvs. ingen analys på hö kombinerat med mycket kraftfoder.

Verkar troligt eller hur?

merman
 
Nej, inte logiskt =) Hästar får INTE proteinknölar pga överskott av protein, utan på att de inte TÅL någon av ingredienserna i fodret i den giva det får.

Så det borde knappast bero på att hästen fick för mycket protein, utan att hästen reagerade "allergiskt" på någon beståndsdel i fodret.
 
Antagligen en av anledningarna till att man ska börja med tydligare innehållsförteckning, eller hur?

Bra tycker jag att få veta vad man ger exakt.

Tack för informationen om proteinknölar, varje dag ger nya lärdomar.

merman
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 617
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 910
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 920
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp