kraft musli, blå, röd osv

Gullan86

Trådstartare
alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET NYA!!!"


nu gör jag en ny tråd om detta eftersom kraft lanserar det som nåt nytt.

Kraft musli färdigfoder anpassat efter hästens behov och ålder, arbete m.m.

jag har då en liten fråga.

när börjar föl att äta kraftfoder? och när kan man räkna med att de inte får i sig mesta delen av mjölken?

har ett föl på snart 5 månader, funderar på om han och hans mamma inte ska få kraft musli grön, tror det är lättare för fölet att äta det än pellets? vad tror ni? för nu får de kraft grund blå:crazy: och mamman e ju trots allt digivande och fölet växer och så går mamman på lektioner 4 gånger/vecka 2 lektiner/tillfälle.

de borde väl behöva mer eller?
just nu får de kraft grund blå 1 liter var fjärde dag och det enda fölet får i sig är när han snor lite ur hinken typ nån dl.

hur hade ni gjort?

det är så att det finns tyvärr ingen analys på höet eftersom de har fri tillgång och balarna varierar mellan olika ängar,
det är väldigt torrt hösilage, men jag undrar om fölet verkligen får i sig så mkt av det ännu när han e så liten.

han skall flyttas när han är runt 8-9månader men innan det måste han ju ha lärt sig äta kraftfoder ordentligt.

på det nya stället finns det förhoppningsvis analys tills nästa vinter men i maj(då han är 8-9månader) så kommer det ju troligen vara bete han skall gå på.

vad ger ni era unghästar för kraftfoder under betet hur vet man vad de får i sig?
kan man ge kraft musli grön då? men man vet ju inte alls hur mkt man skall och bör ge?

det är en islandshäst kan ju tilläggas.


sen har jag en häst till:D
en tjokis tyvärr utan analys på höet.
islandshäst.
126mkh

han får 6kg hö/dag 3 gånger/dag och det är mkt grönt köpt från kobonde.
(skall analysera till nästa år)
sen får han 0,5kg lusern och mineraler(vitafor)

ingenting mer:crazy: och är jättetjock dock är det inte alls mkt fett utan han är mest bukig "neråt" magen lixom hänger lite.
förut stod den ut mkt på sidorna med men efter att jag började med lusernet och gav 3 istället för 2 gånger/dag av höet så har han blivit bättre på det iaf.

vad tror ni nu om att byta ut lusernet + mineralerna mot KRAFT MUSLI BLÅ?
får han i sig alla mineraler och allt utan att dö av fettma? för va jag fått för mig kan man inte ge mkt av det utan att de blir just tjocka:crazy:

någon som vet om kraft musli(det nya) innehåller korn och havre?
korn blir de ju tjocka av iaf.

vad tycker nu om kraft musli det nya nån som använder sig av det???
får han i sig alla mineraler
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Vilken sort du ska välja är omöjligt att säga eftersom det inte finns analys på grovfodret.

Vad gäller hullet på den andra hästen så får den troligen i sig mer mj än vad den gör av med, öka smrp på den o sänk mj.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

okej, hur skall jag öka smrp och sänka mj?

hur kan man analysera grovfoder på sommaren då?hur vet man vad de behöver då?

har någon någon aning om i vilken ålder ett föl börjar äta kraftfoder och grovfoder?

kan man räkna ut foderstat till föl?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

alltstå nu får fölet kraft GRUND och stoet med som är digivande.

jag har ju att välja mellan att låta det vara som det är och hoppas fölet får i sig det den ska. eftersom ingen analys finns.

eller så kan jag ju be dem ge stoet och fölet kraft musli grön istället som ÄR anpassat till digivande ston och föl.

de kan väl lika gärna få det istället för kraft grund blå som är till vuxna hästar i lätt arbete???
de borde väl endå få i sig bättre saker med kraft musli grön eller?

snälla hoppas nån kan svara på alla mina frågor.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Jag har aldrig sett de nya müslisorterna. Finns inte på "min" Granngården.
Att byta till grön från grund låter ju bra men kanske inte behövs beroende på grovfodret. Ser stoet o fölet ut att behöva mer protein?
Därimot tycker jag inte det låter som en bra ide att byta till ett proteinfattigare foder till din ridhäst. Snarare tvärt om.
// Linda
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Jag har aldrig sett de nya müslisorterna. Finns inte på "min" Granngården.
Att byta till grön från grund låter ju bra men kanske inte behövs beroende på grovfodret. Ser stoet o fölet ut att behöva mer protein?
Därimot tycker jag inte det låter som en bra ide att byta till ett proteinfattigare foder till din ridhäst. Snarare tvärt om.
// Linda

jag har hellr inte sett det men de är kanske så nya änslänge, men undra om folk börjat testa dem och sett om de är bra?

jag tycker de verkar bra eftersom det skall vara färdigfoder att man inte behöver mineraler m.m.
men jag undrar om det är som med hippi musli att om man ger under en viss giva så måste man komplettera med mineraler vad tror du?

jo men alltså jag tycker att nu när det inte finns någon analys på höet då är det väl endå bättre att ge kraft musli grön som skall vara till digivande ston och växande föl med alla viktiga vitaminer såsom niacin som INTE finns i kraft grund.
istället för att ge kraft grund då som är till färdigvuxna hästar det innehåller knappt några vitaminer o mineraler som är jättevikiga till växande o digivande ju.

men jag funderade på det, alltså tar fölet vad den behöver av mamman eller påverkas mjölken av vad mamman äter så det är brist på vissa saker i mjölken till fölet?

nej mamman o föl e ju inte sådär jättefeta precis, fölet verkar bättre än mamman.
stoet är inte bukig, hon har vad jag kände inte några revben som sticker ut men hon är mkt muskelfattig.
fölet hade massa tjock päls svårt att känna men de ligger väl båda på gränsen lixom att de är lagom men lätt kan komma under lagomsträcket de e ju inte precis överviktiga.

men om mamman nu t.o.m går lektiner + skall ge di till ett föl måste väl endå rätt mkt behövas?.

jag tänker som så med att jag vet inte riktigt, gillar inte pellets känns som de lätt får foderstrupsförstoppning om man inte blöter och det sliter mer på tänderna och de måste ju vara svårt för fölet att äta det, lättare med musli väl, skall man blöta lite på muslin med?.
fölet har dessutom bara framtänder vad jag såg.
så han äter väl inte allt för mkt av grovfodret ännu???

när börjar de sluta ha di som största mål så att säga?

hur skall vi vänja in dem vid det nya kraftfodet om vi börjar med det skall vi blanda ihop lite i början o succesivt öka med muslin under kanske 3 veckor eller???

jag vill ju gärna att han skall äta det kraftfoder jag vill ge sen INNAN han flyttar inte så kul o behöva vänja vid nytt kraftfoder såfort han blir avvand heller.

men vad tror du, skall man ge nåt kraftfoder sen när det blir bete?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Du får samma svar som du fått i dina flera tidigare förfrågningar i samma fråga, vilket kraftfoder som kan komma att behövas beror helt och hållet på vilka värden grovfodret har. Utan vetskap om detta står man sig ganska slätt, speciellt om man ska utfodra ett digivande sto.
Då får allt bli en ren gissning, det är omöjligt att veta vad hästen får i sig. Så rapar jag samma svar igen, vid osäkerhet av vad grovofder har för värden, är lucern det bättre att välja speciellt som islandshästar är främst grovofderomvandlare och kraftfoder bör ges mera sparsamt av samma orsak.

En rekommendation, låna eller köp böcker om hästens utfodring nu när du har ett digivande sto att försörja också. Det är viktigt att hon får i sig sina behov, eftersom det annars även slår på fölet också.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Ett föl har högre proteinbehov än en vuxen häst. Jag skulle inte rekommendera Krafft Grund till en fölunge, eftersom det innehåller lite smrp o relativt högt med mj (80g smrp o 11mj.) Om man vill fortsätta med Krafft o ha oanalyserat hö hade jag nog föredragit Krafft 125 (smrp125g o 10mj)till en fölis för att höja proteinet. Allra helst ser jag dock att man har ett bra grovfoder med hög kvot, föl o unghästar behöver i regel en kvot på minst 8 om jag inet minns helt fel.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

okej tack för svar.

anser du att kraft 125 är bättre än kraft musli grön???

jag gillar inte riktigt att ge pellets därför jag drar mig för att ge det.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Kraffts müssli grön innehåller 135g smrp o 11mj/kg så det är något högre i både smrp o mj än groov 125 bägge har ju en kvot på runt 12,2-12,5 så det är nog hugget som stucket vilket du väljer
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

okej tack så hemskt mycket för svaret.

jag tror jag kommer välja musli eftersom det verkar mest lätttuggat?

man behöver inte blötlägga musli i samma omfattning som pellets väl?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Du får samma svar som du fått i dina flera tidigare förfrågningar i samma fråga, vilket kraftfoder som kan komma att behövas beror helt och hållet på vilka värden grovfodret har. Utan vetskap om detta står man sig ganska slätt, speciellt om man ska utfodra ett digivande sto.
Då får allt bli en ren gissning, det är omöjligt att veta vad hästen får i sig. Så rapar jag samma svar igen, vid osäkerhet av vad grovofder har för värden, är lucern det bättre att välja speciellt som islandshästar är främst grovofderomvandlare och kraftfoder bör ges mera sparsamt av samma orsak.

En rekommendation, låna eller köp böcker om hästens utfodring nu när du har ett digivande sto att försörja också. Det är viktigt att hon får i sig sina behov, eftersom det annars även slår på fölet också.


alltså eftersom jag inte har någon analys och kan inte få en till fölet förrän han flyttar så måste jag ju göra det bästa av situationen eller hur:)

och då känner jag att ge honom kraft grund eller kraft musli grön, det kan man ju med sunda förnuftet förstå egentligen vilket som är bäst.

jag äger tyvärr inte stoet och har ingen möjlighet att styra över stoet och hennes utfodring, men jag äger fölet och vill att han skall må bra.
däröfr försöker jag få uppfödaren att byta till ett kraftfoder som åtminstoen är anpassat efter hästarnas behov, är det fel?

hur hade du gjort?

inte gett kraftfoder alls och hoppats de fått i sig allt?

kan inte ta analys och kan inte begära att de ska ta det åt mej heller alla balar hästarna äter av är från olika ängar:crazy:

okej så det stoet äter det påverkar alltså fölet genom mjölken?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

alla ina hästar får krafft grov 90 (grön) å har alltid fått det. När jag fick mitt föl 05 så började hon få lite egen mat när jag såg att hon tog av stoet. tror det var vid 3 mån. fck då stå i boxen jämte mamma och äta en näve pellets som självklart var lite blött. sen har hon alltid fått det och min gamle arab på 28 får det med och det är inga problem.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

hur hade du gjort?

inte gett kraftfoder alls och hoppats de fått i sig allt?

Jag hade gett lucern, ej kraftfoder eftersom unga hästar har svårare för att ta till vara på kraftfoder före året vilket blir som att kasta pärlor för svin. Jag satsar på ett bra grovfoder, vid behov förstärks det med lucern på växande islänningar för att slippa magproblem.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

okej och inte ge kraftfoder alls till fölet?
inga mineraler/vitaminer heller?
lucern hackad strå eller? men hur skall man få i dem det, ett föl med 4 tänder hur tuggar den i sig hö för det är ju som hö till formen?
jag tänkte att muslin är lätttuggad iaf och där ingår ju allt.

men alltså i regel ger man ingenting till islandshäst föl förrän de börjar bli en sisodär 3 år eller hur gör folk egentligen???
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Klarar fölet att tugga vanligt grovfoder bör ju lucernhack inte bli någon match, du anger själv varför kraftfoder inte är optimalt för en ung häst. Tänderna, själv klart bör man tillgodose mineraler. Det kan man göra genom slicksten, pellets, grus eller balja.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

En Islandsbäbis behöver näring lika väl som vilken häst som helst. En väl uträknad foderstat är den bästa möjliga start du kan ge ett föl, oavsett ras.

Jag tex föder upp lite shettisföl då o då, dessa kan väl kroppsmässigt o förhållandemässigt räknas ung. som en Islänning, bara att de är något mindre. Mina föl får alltid en uträknad foderstatmed en kvot mellan smrp o mj på minst 8, har jag ett grovfoder med en kvot under det, så måste jag tillsätta lämpligt foder för att komma upp i den kvoten. Jag försöker då i första hand använda mig av Lusern, eftersom det är skonsamt mot magen, får jag inte ihop det med hjälp av det, så får jag tillsätta lämpligt kraftfoder. I år har jag ett hösilage med en kvot på dryga 9 o hade inte behövt tillsätta något om jag hade haft föl denna vintern. Däremot har ajg 2 dräktiga ston som inte heller behöver kraftfoder.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Naturligtvis är det synd att du inte har analyserat hö/hösilage, speciellt eftersom det är allra viktigast att en häst får i sig vad den behöver de första åren. Jag råder dig verkligen till att köpa böcker i ämnet så att du kan ge ditt föl rätt foder och om du har möjlighet göra en analys. Även om det kan skilja mellan olika balar så ger det dig riktvärden att jobba efter. Pengarna och tiden det kostar är inget jämfört med om ditt föl växer upp med protein och mineralbrister.

Jag har ingen erfarenhet av föl eller digivande ston, men för mig låter det väldigt fel att ge krafft grund. Förutom att det säkerligen saknas en massa vitaminer och mineraler som är viktiga just för föl så verkar det vara en väldigt stor proteinbrist! Sen reagerar jag även på att fodra med kraftfoder var 4:e dag istället för dagligen. Jag har fått lära mig att man ska vara försiktig när man introducerar kraftfoder (inte öka/minska med mer är 0,1 kg/dag), skulle därför definitivt ge varje dag om det inte var en mycket liten mängd vilket naturligtvis ej är fallet eftersom det är ett digivande sto vi pratar om.

Nedan är vad jag kan se i hästens näringsbehov och utfordring av C. Planck & M. Rundgren. Men som sagt, jag har inte koll på föl och digivande ston så jag kan ha missförstått ngt. Ta därför infon med "en nypa salt"

Fölet:
Kvoten (smrp/MJ) för ett föl på 3-6mån ska vara på 9,5.
MJ behovet för 3-6mån föl med vuxenvikt på 400kg är 49MJ vilket ger behov på 466smrp (49*9,5). Har ingen koll på vad fölet får i sig i och med diandet, men 466 är mycket protein! Det är mer än de flesta vuxna islandshästar i tävlingsform. Det betyder att fölet troligen behöver en hel del extra proteinrikt foder. Har inte koll på vad som är bra för föl, men det borde inte skada med 1-2kg lusern för fölet + lite groov 125 eller protein (uppblött).
(I och för sig så står det i boken Islandshästar av Å Ericsson m.fl att ett föl på 3-6 mån "bara" behöver 42MJ och 396smrp och detta är då beräknat på 350kg vuxenvikt.)

Sto:
Kvoten (smrp/MJ) för ett digivande sto ska ligga på 12.
Mj behov för stot om 400kg är underhåll 45 + digivn.tillägg 70%*underhåll (=>0,7*45) + arbetstillägg ca 6. Detta resulterar i 83MJ vilket ger 990smrp (83*12).

Vanligt hö/hösilage ligger väl oftast på en kvot på mellan 4,5-7 (alltså ganska stor skillnad) så hö/hösilaget borde inte räcka för att täcka proteinbehovet. Vet ju ej heller hur mycket hö/hösilage stot fick, men säg att det är 9kg, och hösilaget t.ex. har MJ 8 och smrp 40 (alltså en kvot på 5) då är det bara 72MJ och 360 smrp och behovet var 83 MJ och 990smrp. Du saknar alltså i så fall 630 smrp! Det skulle alltså krävas nästan 8kg krafft grund (krafft grund har 80smrp och 11MJ/kg) för att täcka behovet av protein (OBS jag rekomenderar absolut inte att ge detta). Även om hon får i sig 12kg med dessa värden så saknar du över 500 smrp. Även om du tar groov 125 eller lusern hack så måste du ge 5-6kg/dag vilket blir både dyrt och jobbigt att bära från affären. Dessutom så blir det för mycket MJ. Dessutom skulle jag aldrig ge så stora mängder kraftfoder. Kan inte se ngt annat alternativ än att fodra upp med t.ex. krafft protein (1kg) + lusern (2kg) för att få ok värden på MJ och smrp. Jag skulle hellre ge för mycket än för lite och sedan dra ner om hon blir tjock. Skulle även byta till gröna mineralerna.

Men som sagt detta var bara vilda gissningsvärden och dessutom helt utan att ta hänsyn till mineralbehov m.m. Allt beror på vad ditt grovfoder har för värden och jag har som sagt ingen kunskap om digivande ston och föl.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Naturligtvis är det synd att du inte har analyserat hö/hösilage, speciellt eftersom det är allra viktigast att en häst får i sig vad den behöver de första åren. Jag råder dig verkligen till att köpa böcker i ämnet så att du kan ge ditt föl rätt foder och om du har möjlighet göra en analys. Även om det kan skilja mellan olika balar så ger det dig riktvärden att jobba efter. Pengarna och tiden det kostar är inget jämfört med om ditt föl växer upp med protein och mineralbrister.

Jag har ingen erfarenhet av föl eller digivande ston, men för mig låter det väldigt fel att ge krafft grund. Förutom att det säkerligen saknas en massa vitaminer och mineraler som är viktiga just för föl så verkar det vara en väldigt stor proteinbrist! Sen reagerar jag även på att fodra med kraftfoder var 4:e dag istället för dagligen. Jag har fått lära mig att man ska vara försiktig när man introducerar kraftfoder (inte öka/minska med mer är 0,1 kg/dag), skulle därför definitivt ge varje dag om det inte var en mycket liten mängd vilket naturligtvis ej är fallet eftersom det är ett digivande sto vi pratar om.

Nedan är vad jag kan se i hästens näringsbehov och utfordring av C. Planck & M. Rundgren. Men som sagt, jag har inte koll på föl och digivande ston så jag kan ha missförstått ngt. Ta därför infon med "en nypa salt"

Fölet:
Kvoten (smrp/MJ) för ett föl på 3-6mån ska vara på 9,5.
MJ behovet för 3-6mån föl med vuxenvikt på 400kg är 49MJ vilket
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 330
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 308
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp