kraft musli, blå, röd osv

Sv: kraft musli, blå, röd osv

1kg ts/100kg kroppsvikt är absolut det minsta man kan ge en häst, då förväntas den vara i vila, definitivt inte ridas.

Dessutom är inte 2kg gräs det samma som 2kg ts, gräs brukar innehålla runt 70-80% vatten, dvs en ts på 20-30% alltså motsvarar 2kg gräs ca 200-300gr ts.

Bilderna på din häst visar INTE en välmusklad häst som får en balanserad foderstat. Jag skulle nästan garanterat kunna säga att den hästen har proteinbrist.

Förstår fortfarande inte varför du ska svälta din häst?

Din häst får mindre grovfoder än vad mina shettisar får, trots att de är i vila.

öhh okej? ni är ju helt otroliga vad man än skriver så är det fel:rofl:

men iaf, förklara för mig hur du inte ser hans muskler och glansiga päls och vart nånstans på mina bilder ser du en utmärglad vanvårdat benrangel som inte får mat och som jag svälter???

inse att han kan leva på ingenting istället:rofl:grovt sagt såklart men det ÄR och förblir skillnad mellan en extremt lättfödd islandshäst och en vanlig häst.

och man kan INTE gämföra en shettis med en islandshäst:rofl:

vill gärna se bild på dina vältränade shettisar med rätt foderstat och icke bukiga(har nästintill aldrig sett en shettis som inte har mage).
skulle vara jättekul att se. och vill gärna se alla muskler som tyder på att dina hästar inte lider av proteinbist:banana:

hur förklarar du att min häst aldrig mått bättre när han fick den maten han fick, troligen det rätta som han skulle ha.

nu på vintern kommer jag ju t.o.m mer eftersom man inte kan gämföra gräs med hö och att han på sommaren hela dagarna hade nåt att plocka med.

dock står han på lösdrift så det finns ju fortfarande gräs och plocka med men som inte innehåller så mkt.

jag tror ni läser slarvigt.

som sagt ska väl hästens foder anpassas till arbetet den utför eller?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

okej det du skriver, 3,1kg TS då är ju ungefär 4kg mat rätt då eller hur vet man hur mycket grovfoder väger? och hur mkt ts det innehåller det är väl i princip omöjligt att avgöra?

Huvudet på spiken, du kan i de flesta fall inte avgöra hur mycket TS ett grovfoder innehåller utan analys, är det enbart det värdet man söker så kan man genom prov i mikron få en fingervisning om TS. Men det värdet ska inte jämställas med antal kg foder hästen får, verkligheten ligger fortfarande i TS och inte mängden mat din häst äter.

tex gräset han åt, det tippar jag på var runt 2kg, men det kan ha varit mer, och det kan ha varit mindre men troligen mer och då är det i slutändan troligen 2kg TS han fick i sig.

För att hästen ska få i sig 2 kg TS av gräs krävs att den har ätit 10 kg, då förutsätter vi att gräset håller ett TS av 20%. Varje kg gräs innehåller mellan 200-300 gr TS som arabia skrev.

det jag beräknade
1kg TS per 100kg häst då är ju inte 3,1kg TS för lite väl? för han ska ju väga runt 300kg.

Den här givan är baserad på att hästen står stilla i en sjuk hage, dvs den absolut minsta givan du bör ge för en häst i absolut vila. Rider man och tränar så bör givan anpassas efter det, men en överviktig häst är ju svårt att träna så därför måste träning och anpassandet av foder göras efter det.

i pelletslusern måste väl endå TS halten vara nästintill 100% inte långt ifrån för om den va 100% hade det varit pulver eller så det är nån form av vätska som håller sammman pelletsen har jag fel?.

Pelletslucern har samma TS som rent hö, dvs mellan 84-87%, det står på din säck om du böjer dig ner och läser. Om ett foder har en TS av 100% eller strax under, får du fodra med damm och inget annat.

HUR vet man egentligen exakt VAD en häst behöver? man kan räkna och räkna men i slutändan måste man ju endå uppskatta vilket behov hästen har väl?

Räkna kan man göra, men detta är en fingervisning om vad hästen har för behov. Utifrån den uträknade foderstaten kan man sen göra nödvändiga justeringar när man ser att behovet finns, minska intaget av Mj eller öka intaget av smrp allt efter vad hästen ser ut att ha för behov.

jag håller med om att hästarna skall få grovfoder eftersom de är grovfoder omvandlare men skall man tillgodose tugg behovet måste man ju i pricip ge dem fri tillgång och min häst klarar INTE av det utan han äter och äter och äter han känner aldrig att han är mätt och blir extremt fet.

Det är inte alls nödvändigt att ge hästen fri tillgång av grovfoder för att tillgodose tuggbehov och säkerställa närings intaget. Det handlar bara om att ge hästen tillräckligt med grovfoder fördelat ofta under dygnet, att ge hästen fri tillgång brukar generera i en mycket fet häst. Men även att ge hästen alldeles för lite grovfoder och lågt närings intag, få gånger under dygnet ger också märkligt nog en fet häst.

sen skriver ni ! jag vill banta min häst, men jag ska INTE dra ner på grovfodret??? om jag inte ska dra ner på grovfodert vad ska jag då dra ner på om det är det enda han får???

Balansen i grovfodret är viktig, sen blir förmodligen din häst fet av att inte få behoven täckta. De gånger jag varit involverad i hästar som ska bantas, för de hästarna har i princip fodrats ner i vikt. I många fall, dock inte alla har dessa hästar fått mer mat under sin bantning än innan. Ffa har de fått ett högre närings intag av smrp, men sänkt intag av Mj, Mj är ren energi där ett överskott av energin direkt omvandlas till fett.

och angående bukig, det finns ju olika tolkningar av bukig,
ston kan bli bukiga eller hästar med proteinbrist men då syns revbenen eller känns.

Bukighet är precis vad det låter som, sen kan det vara olika för olika hästar. Tunn över revbenen med en bukmage är för de flesta lätta att känna igen, här pratar vi om ren protein brist. Sen har du feta hästar med stor mage, även det är protein brist med ett högt intag av Mj. En häst med rejäla fettdepåer kan inte bygga muskler förrän fetter har reducerats en aning, när man bantar dessa hästar få man vara väldigt nog med fodret eftersom de lilla i muskler som ev finns kan lätt försvinna om man bantar hästen felaktigt.

Tittar jag på dina bilder av hästen Gullan så kan man se ett bra försök av bantning, dock har du inte lyckats hela vägen ut eftersom han dels fortfarande är för fet och har ihåligheter som är klassiska för en brist i proteinintaget. Att han ser fylld ut beror mest på att han fortfarande på bilden dras med en viss övervikt, och det kan därför vara svårt att se varför arabia skriver att det fattas protein.
Titta främst vi manken, man kan se att om hästen gått ner i vikt mer så hade du haft ett hål där. Likaså ryggen, även den hade fått en mera takåsstruktur om han hunnit bli smalare än vad kortet visar.

men det är kanske bara att inse att speciellt islandshästar är EXTREMT lättfödda de ska inte ha kilovis kraftoder eller grovfoder av högsta näringsinnehåll m.m.
de är skapade att ta tillvara på den lilla näring som finns i grovfodret.

Både ja och nej på ditt påstående, ja de är effektiva grovfoderomvandlare. Nej jag vill inte påstå att de är extremt lättfödda, bara extremt lätta att felfodra. En islandshäst har ett mycket större behov av näring än vad du kan tro, främst anser jag att de är oerhört proteinkrävande. Just det ger många ägare problem eftersom de har en förmåga att vända intaget fel. Nämligen lågt intag av smrp mot att hästen får för mycket Mj, faktum är att man kan avvara en del av energin till förmån för smrp. Ett överskott av smrp ger hästen energi, fast för det krävs det lite jobb av kroppen.

Här har du ett exempel på foderstat till islandshäst, han väger ca 370 kg alltså lite mer än din pålle.
Hästen får 7 kg hösilage med ett TS av 69%
1 kg lucernhack
1 kg Hestekraft som är lucernbaserat
I detta fall får han även 3 dl olja per dag, han är en gammal man och behöver denna energi.

Vår yngling har samma foderstat men ingen olja, förutsättningar är samma för honom vad gäller vikten och bägge får också Tokosel.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

vill gärna se bild på dina vältränade shettisar med rätt foderstat och icke bukiga(har nästintill aldrig sett en shettis som inte har mage).
skulle vara jättekul att se. och vill gärna se alla muskler som tyder på att dina hästar inte lider av proteinbist:banana:

Jag ska fota mina shettisar i eftermiddag. jag skrev faktist att mina hästar gick i vila, så några bilder på vältränade shettisar kan du inte få.

O varför kan jag inte gämföra en shettis med en Islänning? Shettisen är betydligt mindre i storlek men har i övrigt precis samma näringsbehov som vilken häst som helst. Tyvärr så tror många Isis ägare att Islänningar inte behöver nån mat.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

öhh okej? ni är ju helt otroliga vad man än skriver så är det fel:rofl:

:D ja det kan man ju tycka förstås :D

Men vet du, jag tror inte någon av dem som skriver här nu är ute efter att bara leta fel på det du skriver.

Men det är nog så att du kanske inte är alldeles riktigt insatt i det här med hästens foderstat och vad de olika fodermedlen innebär beroende på näringsvärde etc? Och det är inget konstigt med det - det var inte sååååå längesedan jag själv började lära mig mer och mer och det har blivit många "aha"-upplevelser sedan dess.

Ta t ex ditt uttalande om att 2 kg gräs skulle vara detsamma som 2 kg ts! :) Som några här påpekat är det ju inte så. ts betyder ju "torrsubstans" dvs den del av gräset/höet/hösilaget/halmen etc som inte är vatten utan rent foder. Givetvis måste det protesteras mot ett sådant uttalande ;)

Boj påpekade också att överskott av energi (MJ) kan ge fetma vilket är helt riktigt.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Proteinbrist är inte samma sak som utmärglat, vanvårdat benrangel.

Vad du inte riktigt förstår är att man kan svälta en häst tjock- hästen sväller upp mer och mer och kan för ett otränat öga se tjock ut, men har eg. proteinbrist och får för lite grovfoder.


Ang. shettisar så har jag sett många vältränade shettisar...
Ska se om jag kan scanna in bilder på min shettis om du vill, men det kan dröja ett tag (mamma måste skicka bilderna först).
Han gick dressyr på LA-nivå och hopptävlades en del, fick c:a 6 kg hö och dessutom betfor, musli och mineraler.

Nu när han är gammal och har lite svårt att tugga får han c:a 4 kg hösilage per dag och dessutom REJÄLT med lucernhack (mer än en murarhink iaf, fint mått va? ;)) och betfor, kraft rehab, mineraler, foderjäst och olja varje dag, annars blir han lätt för smal.
De andra pojkarna (vilande islandshästar) 7-8 kg hösilage, lite betfor + rehab + mineraler + foderjäst.

Unghästen får fri tillgång på hö på natten och 3 kg på dagen, lite betfor för sakens skull (alla andra får ju kraftfoder) och för attj ag ska ha något att blanda ut mineralerna med.
Han har snarare gått ner i vikt efter att han började få mer hö... eller, dragit upp buken, kanske är rätt uttryck.

/Ia
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Proteinbrist är inte samma sak som utmärglat, vanvårdat benrangel.

Vad du inte riktigt förstår är att man kan svälta en häst tjock- hästen sväller upp mer och mer och kan för ett otränat öga se tjock ut, men har eg. proteinbrist och får för lite grovfoder.


nej men det kan vara:)
det finns ju olika typar av bukig har jag märkt.

ex.1 det benranglet där man ser revbenen, ryggraden är spetsig, alla muskler över ryggen är obefintliga, korset är spetsigt och halsen väldigt smal och en enda stor mage på det hela.


ex.2 jo jag Förstår att man kan svälta en häst, skulle man inte ge den nån mat såklart att den först lägger på reseverna såsom människor gör och då gasar den upp sig såsom barn i afrika utan mat(dock hör de mer till exemplet där revben och sånt syns tycker jag)

MEN när hästen har en stor mage för att den fått för lite mat så har den ju heller INGA muskler och inget vettigt fett över revbenen eller hur?.

lägg gärna ut en bild på detta exempel nr 2.

okej nu har vi tatt om detta, åter till thengill som jag ärligt kan säga(eftersom jag kan känna på honom med inte bara se bilder).
har ALDRIG varit ex. 1 eftersom han aldrig haft proteinbrist eller varit mager så revbenen syns.
och ex2 där magen är jättestor och uppsvällt för att hästen FÅR FÖR LITE MAT. för han har ALDRIG fått för lite mat.

skillnaden mellan dessa ex måste ju vara att nr 1 får massa mat men inget protein.
och ex nr 2 får för lite mat och därav oxå för lite protein?

okej kan alla läsa noga och fatta tack, detta jag skriver nu som jag sagt ett antal gånger nu.som såhär är det.

min Thengill har ALDRIG fått för lite mat.
de gånger han fått FRI TILLGÅNG PÅ MAT har han varit ex nr 2. som ni beskriver som att han fått för lite mat.
när ni gör den beskrivningen så passar thengill in MEN inte för att han fått för LITE mat utan för att han fått för MKT.
förstår ni???
detta kan inte göras tydligare men endå missförstår ni hela tiden.

när thengill väl fick RÄTT mat (dvs inte fri tillgång utan troligen rätt mängd mat för den lilla skithästen) så var han INTE BUKIG, detta har ni lite svårt att ta in.
men han var alltså INTE BUKIG när han enligt er FICK FÖR LITE MAT.
okej hänger ni med nu?????

han var alltså INTE bukig och hade mindre fett över revbenen och han hade MUSKLER.
FÖR ATT HAN FICK BLA 1 KG LUSERN men det har ni missat att jag skrev med.

SÅ ALLTSÅ UNDER SOMMAREN NÄR HAN VA SÅ FIN FICK HAN 1KG LUSERN=PROTEIN=HADE INTE PROTEINBRIST.
HAN BLEV ALDRIG HELT FÄRDIGBANTAD då jag var tvugen efter tävlingen släppa han på bete igen.
men innan tävlingen fick han alltså runt 3,2 KG TS SOM NI RÄKNAT UT.

alltså 2, nånting "för mkt".

så(hänger ni med nu?) därför TÄNKTE JAG nu när det är vinter och kallt så ger jag honom istället 4,0 KG TS det är för mkt för honom egentligen ju.
men lätt beräknat är det runt 5kg grovfoder.

okej nu pallar jag inte krongla till mer har jobbar 14 timmar idag med en och samma person så jäkla trött.

men iaf,
tänkte testa att ge thengill:

4KG HÖ
1KG LUSERN HACK
= 5KG GROVFODER!!!

2DL MUSLI KRAFT BLÅ(kommer ev öka på sen eller byta till kraft grön)
MINERALER

SEN SKALL HÄSTARNA FÅ FRI TILLGÅNG PÅ HÖ MED SÄMRE VÄRDEN UTE I LÖSDRIFTEN SÅ DE KOMMER HA O TUGGA PÅ HELA TIDEN ENDÅ BRA VA:banana:

kan ju med säga det att i vinter hade ja tänkte ge 5 kg hö till honom eftersom han alltid fått det men när jag läste vad ni skrev att man hellre ska öka grovfodet när de ska banta så testade jag det.

efter några månader började jag känna att han fått mkt tjockare fett över revbenen då måste det ju vara för mkt mat.


kan ponnyer såhär må dåligt av för mkt protein och få fång??


Ang. shettisar så har jag sett många vältränade shettisar...
Ska se om jag kan scanna in bilder på min shettis om du vill, men det kan dröja ett tag (mamma måste skicka bilderna först).
Han gick dressyr på LA-nivå och hopptävlades en del, fick c:a 6 kg hö och dessutom betfor, musli och mineraler.

Nu när han är gammal och har lite svårt att tugga får han c:a 4 kg hösilage per dag och dessutom REJÄLT med lucernhack (mer än en murarhink iaf, fint mått va? ;)) och betfor, kraft rehab, mineraler, foderjäst och olja varje dag, annars blir han lätt för smal.
De andra pojkarna (vilande islandshästar) 7-8 kg hösilage, lite betfor + rehab + mineraler + foderjäst.

Unghästen får fri tillgång på hö på natten och 3 kg på dagen, lite betfor för sakens skull (alla andra får ju kraftfoder) och för attj ag ska ha något att blanda ut mineralerna med.
Han har snarare gått ner i vikt efter att han började få mer hö... eller, dragit upp buken, kanske är rätt uttryck.

/Ia

måste fråga, varför får han inte mer grovfoder nu när han är gammal?

ja det skulle vara roligt att se din shettis.

hade han analyserat foder?

jag har nog sett de flesta shettisar som inte får chansen att användas så mkt som din lilla lyckoost utan som mest står som sällskap hela sina liv och bara äter i fri tillgång och rullar fram. troligen därflr många shettisar får fång, för att de får för mkt mat.
och för lite motion.

angående 7-8kg hösilage, man måste ju tänka på att höslige innehåller mkt mer vatten än hö som jag har.

enligt er skall jag ju ge thengill runt 7kg hö tänk då hur mkt det är när ni bara ger 7kg i hösligae det måste ju vara runt 5-6kg i hö det ju. och då ger ju inte ni era så mkt mer än vad thengill komma få;)

varför får dina hästar foderjäst?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Pelletslucern har samma TS som rent hö, dvs mellan 84-87%, det står på din säck om du böjer dig ner och läser. Om ett foder har en TS av 100% eller strax under, får du fodra med damm och inget annat..

här hör jag en som inte "börjt sig ner och kollat":rofl: tittade idag och både pellets och hack hade 88% torrsubstans.

just det precis vad jag tänkte.(angående dammet)


Räkna kan man göra, men detta är en fingervisning om vad hästen har för behov. Utifrån den uträknade foderstaten kan man sen göra nödvändiga justeringar när man ser att behovet finns, minska intaget av Mj eller öka intaget av smrp allt efter vad hästen ser ut att ha för behov..

okej så bara för att man gör en analys betyder det inte att man har en komplett riktigt foderstat, alltså det är inte bara ut och slänga ut det som analysen räknat ut till hästen?.

det betyder ju att man i slutändan endå måste fodra med ögat så att säga;)

det enda man kan räkna ut till just den hästen är väl vikten eller? och mkh + ras eller vad räknar man efter? det kanske kan stämma lite men sen behovet hästen har, om den rids lätt tex det kan man ju bara se med ögat om fodret är rätt eller inte.

det som i så fall är bra med analys är ju att man vet vad höet innehåller men frågan kvarstår ju, HUR kan man veta att allt det där man fått uträknat passar hästen lixom, häst och uträknad foderstat går lixom inte riktigt ihop med varandra man kan ju aldrig till 100% säkerhet veta att bara för att det är en islandshäst så SKA den ha si och så allt skiljer ju mellan indivder,
hur lättfödda de är, hur mkt energi de gör av med m.m.

och sånt beror väl heller inte på hur pigga de är det kan ju oxå bero på stress m.m det kan oxå skilja från dag till dag m.m.

extremt svårt detta.

sen om hästen tex äter lite gräs ute då rubbas ju allting.


Det är inte alls nödvändigt att ge hästen fri tillgång av grovfoder för att tillgodose tuggbehov och säkerställa närings intaget. Det handlar bara om att ge hästen tillräckligt med grovfoder fördelat ofta under dygnet, att ge hästen fri tillgång brukar generera i en mycket fet häst. Men även att ge hästen alldeles för lite grovfoder och lågt närings intag, få gånger under dygnet ger också märkligt nog en fet häst..

jo förstår det men då måste man ju ge hästen 200gram hö en gång i halvtimmen eller nåt för att den verkligen skall få maximal tillgodosett tuggbehov lixom.

det är ju praktiskt inte möjligt i vår vardag.

och även om man tex fodrar 4 gånger/dag så tillgodoser man inte behöver till 100% eftersom där emellan har de inte mat(kan hända) och har de mat hela tiden har de ju fri tillgång:D

jag ger thengill 3 gånger/dag.

Balansen i grovfodret är viktig, sen blir förmodligen din häst fet av att inte få behoven täckta. De gånger jag varit involverad i hästar som ska bantas, för de hästarna har i princip fodrats ner i vikt. I många fall, dock inte alla har dessa hästar fått mer mat under sin bantning än innan. Ffa har de fått ett högre närings intag av smrp, men sänkt intag av Mj, Mj är ren energi där ett överskott av energin direkt omvandlas till fett..


okej förklar snälla för mig så jag förstår.

hur kan MJ minska när man ökar höet och hur kan MJ halten öka när man minskar volymen Grovfoder?
man måste ju byta hör för att den kvoten ska gå ihop eller?
ett hö md lite MJ och MKT protein eller ett hö med lite MJ och att man tillsätter proten?

ger man för mkt protein kan det med omvandlas till fett har jag hört eftersom lusern innehåller mkt MJ är det fel?



Bukighet är precis vad det låter som, sen kan det vara olika för olika hästar. Tunn över revbenen med en bukmage är för de flesta lätta att känna igen, här pratar vi om ren protein brist. Sen har du feta hästar med stor mage, även det är protein brist med ett högt intag av Mj. En häst med rejäla fettdepåer kan inte bygga muskler förrän fetter har reducerats en aning, när man bantar dessa hästar få man vara väldigt nog med fodret eftersom de lilla i muskler som ev finns kan lätt försvinna om man bantar hästen felaktigt..

om vi tar thengill som ex.

(just nu)
6kg hö
0,5kg lusern

mineraler

vart får han för mkt MJ och för lite protein? som du skulle tippa på.

säj nåt jag använder som är MJ rikt och som jag skall undvika?

det jag inte riktigt förstår är hur MJ halten kan öka för att man drar ner på grovfodret? är det inte mestadels i grovfodret MJ finn speciellt i mitt fall då min häst inte ens får kraftfoder.

Både ja och nej på ditt påstående, ja de är effektiva grovfoderomvandlare. Nej jag vill inte påstå att de är extremt lättfödda, bara extremt lätta att felfodra. En islandshäst har ett mycket större behov av näring än vad du kan tro, främst anser jag att de är oerhört proteinkrävande. Just det ger många ägare problem eftersom de har en förmåga att vända intaget fel. Nämligen lågt intag av smrp mot att hästen får för mycket Mj, faktum är att man kan avvara en del av energin till förmån för smrp. Ett överskott av smrp ger hästen energi, fast för det krävs det lite jobb av kroppen..

okej kan du beskriva ett typiskt fall av detta.
(den dåliga fodringen)



Här har du ett exempel på foderstat till islandshäst, han väger ca 370 kg alltså lite mer än din pålle.
Hästen får 7 kg hösilage med ett TS av 69%
1 kg lucernhack
1 kg Hestekraft som är lucernbaserat
I detta fall får han även 3 dl olja per dag, han är en gammal man och behöver denna energi.

Vår yngling har samma foderstat men ingen olja, förutsättningar är samma för honom vad gäller vikten och bägge får också Tokosel.

varför får hästarna tokosel fattas det i grovfodret?
varför får de olja? det är mkt MJ i det eller?

okej ditt ex, för det första väger ju din häst 70kg mer än min(skall väga vill säga eller ska man fodra för hur mkt de väger för tillfället eller hur man vill de ska väga?)
sen så är ju hösilage mkt mer vattenrikt.

okej ditt har 69% torrsubstans men mitt hö har väl runt 80-88%
jag kan inte matte men om jag chansar lite.

om din vuxna häst som dessutom väger 70kg mer än min bara får 7kg HÖsilage så borde ju det jag sagt stämma bra till min häst.

alltså min häst=70kg mindre(iaf 50kg mindre för tillfället troligen) får HÖ som har en mkt högre torrsubstans, få 5kg grovfoder.

han är både mindre OCH höet är mkt torrare.

VARFÖR ska då jag ge min lillskit lika mkt hö som ni ger era islandshästar av HÖsilage???

alla islandshästar skall ju faktiskt inte ha lika mkt grovfodr:rofl:

nej men ärligt talat det känns lite som att ni inte tar hänsyn till hur liten han är, att han faktiskt är extremt lättfödd och ovanligt liten islandshäst som dessutom inte gör värst mkt arbete för tillfället, mer än äter då.

jag tror inte att man ska proppa i hästarna hur mkt mat som helst bara för att man själv ska känna sig nöjd och belåten lixom hästen mår INTE bra av att vara överviktigt.

jag slår vad om att det är destå vanligare i sverige med överviktiga små stackars ponnyer än underviktiga.

okej det är kanske bäst att de hellre är överviktiga än magra men ja vet i fasiken alltså hur mkt sliter det inte på deras ben och rygg och ALLT att gå år ut och år in med en ryttare och massa onödigt fett på kroppen.

ett som är säkert, jag har fått nog nu thengill ska INTE fortsätta såhär fet som han varit emellanåt sen jag köpt honom NU ska jag hitta ett sätt att få han så fin som sommaren.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Jag ger upp, det går inte att föra en vettig dialog med dig. Först ger du uppgifter om vad hästen får o äta o sen när du inte får de svaren du vill ha så ändrar du din berättelse. Jag utgår från bilderna du skickade, dessa visar en omusklad häst med proteinbrist, jag kan inte säga at det är en välmusklad, blank o välmående häst när det inte är det.

Sen om inte hästen i verkligheten ser ut som på bilderna kan jag inte sia om, jag kan bara utgå från den info jag fått.

Fodra din häst som du vill, det kommer du ändå o göra.
Vad jag fortfarande inte förstår är varför du ska ge mer energi rikt foder till din häst när det är proteiner han behöver
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Jag börjar också ge upp, därför att du frågar samma frågor igen fast i en annan tappning.

det betyder ju att man i slutändan endå måste fodra med ögat så att säga

Det är alltid ögat som avgör i slutändan, en foderstat är en riktlinje men utifrån den är ev justeringar enklare att göra. Har man ingen foderstat vet jag ju inte för fakta om hästen ens får i sig nödvändiga behov.

okej kan du beskriva ett typiskt fall av detta.

5 kg grovfoder samt ½ kg lucern ändrades till 7 kg grovfoder och 1 kg lucern för att täcka hästens behov.

varför får hästarna tokosel fattas det i grovfodret?

Ja det fattas, det finns ingen selen i svenska marker. Det selen som de får i sig genom Hestekrafter, täcker inte behovet.

varför får de olja? det är mkt MJ i det eller?

De får inte olja, vår äldsta kille får olja för att han behöver mer energi.

alltså min häst=70kg mindre(iaf 50kg mindre för tillfället troligen) får HÖ som har en mkt högre torrsubstans, få 5kg grovfoder

Om din häst får sig 5 kg hö, ger det fn en täckning av 4,2-4,3 TS.

Nu visade det sig att jag skrivit förra årets TS, nuvarande år ger 73% per kg foder. De får 7 kg vilket gör 5,1 kg TS samt 1 kg lucernhack som ökar TS med ytterligare 0,8-0,9 kg och totalt alltså nästan 6 kg TS

alla islandshästar skall ju faktiskt inte ha lika mkt grovfodr

Ska och ska, det hänger på individen helt klart, och bara för att din häst är mindre ger inte det per automatik lika med tecken för liten grovfodergiva. För lite grovfoder ökar riskerna rejält för kolik, har den väl fått kolik pga för lite grovfoder är det dessvärre mycket svårt att bli kvitt detta.

jag slår vad om att det är destå vanligare i sverige med överviktiga små stackars ponnyer än underviktiga.

Ja faktiskt, det i kombination av felfodrade hästar.

hade han analyserat foder?

Har du analyserat foder? Om inte blir det ju egentligen svårt att veta vad grunden ska bestå av, och om det behövs några komplement.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

låter som att din tjocka islänning har proteinbrist, då behöver dom mer SmRp/MJ kvoten ska alltså bli högre men är ju väldigt svårt att räkna ut kvoten om du inte har annalys på grovfodret... :crazy:
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

okej så bara för att man gör en analys betyder det inte att man har en komplett riktigt foderstat, alltså det är inte bara ut och slänga ut det som analysen räknat ut till hästen?.

det betyder ju att man i slutändan endå måste fodra med ögat så att säga;)
Exakt. Det är inte en siffervetenskap på pappret. Men har du en grovfoderanalys som baserar sig på ett väl utvalt prov, så har du långt större chans att hitta rätt. Hur ser du t ex Ca/P-värden annars?

Och ett vältränat öga, som kan både häst och foderlära, har långt bättre förutsättningar att faktiskt uppskatta verkligheten. Erfarenhetsmässigt kan man sedan "veta" vad hästen behöver inte minst med koll på tidigare års fodergivor/ analyser, och det är då långt säkrare än att chansa med kunskaper och innehåll.

det enda man kan räkna ut till just den hästen är väl vikten eller?
Vikten "räknas inte ut". Skall du ha reda på vad hästen väger, väg den! Viktmåttband är inte att lita på.

Som en parentes kan jag nämna att min islandshäst just nu äter ca 7-8 kg hö (ts 84%), 1/2 kg lucern, lite Krafft Breed, 1 dl olja. Oräknat är halm (för fibrer och sysselsättning) och lite torr betfor. Lite fosforbalans + tokosel i mineralväg, Ca finns så det räcker i grovfodret. Det är absolut inte i överkant för hästen.

Att hatta hit och dit och ge småskvättar tror jag inte ett smack på. Grovfoder är a och o. Både kvalitet och mängd. Jag håller tyvärr med boj om det med felnärda hästar.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

men iaf,
tänkte testa att ge thengill:

4KG HÖ
1KG LUSERN HACK
= 5KG GROVFODER!!!

2DL MUSLI KRAFT BLÅ(kommer ev öka på sen eller byta till kraft grön)
MINERALER

SEN SKALL HÄSTARNA FÅ FRI TILLGÅNG PÅ HÖ MED SÄMRE VÄRDEN UTE I LÖSDRIFTEN SÅ DE KOMMER HA O TUGGA PÅ HELA TIDEN ENDÅ BRA VA:banana:
Låt oss säga att ditt hö har följande värden:

4kg hö. 8MJ + 20 g smbrp = 32MJ + 80 g smbrp
1 kg lusern. 8,5MJ + 105 g smbrp
5 kg grovfoder ger ex 40,5MJ + 185 g smbrp
185/40,5 = 4,6
För låg kvot, hästen behöver mer protein.
Om du då ger ännu mer av ännu sämre hö ute blir det ännu värre.

Eftersom du beskrivit att hästen blev bättre när du la på lusern så tror jag inte att du har ett hö med bra värden. Du får räkna med att höet har för lite protein.

Sen angående bantning så se upp med att jojo-banta hästen. Svält o sen fritt bete är ingen bra ide. När hästen går på för lite mat så ställer kroppen in sig på svält. Ingen energi går förlorad. Allt sparas till svåra tider. Likadant för människor som försöker svälta sig till att väga mindre. När de sedan börjar äta igen går de upp mer än vad de vägde innan.
Många som går med i viktväktarna har ju aldrig ätit så mycket mat som de ska göra där. När man ökar intaget av rätt mat ökas förbränningen.
Så svält ger igentligen en häst som lägger på sig lättare än en häst som får mer mat.
// Linda
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Jag ger upp, det går inte att föra en vettig dialog med dig. Först ger du uppgifter om vad hästen får o äta o sen när du inte får de svaren du vill ha så ändrar du din berättelse. Jag utgår från bilderna du skickade, dessa visar en omusklad häst med proteinbrist, jag kan inte säga at det är en välmusklad, blank o välmående häst när det inte är det.

Sen om inte hästen i verkligheten ser ut som på bilderna kan jag inte sia om, jag kan bara utgå från den info jag fått.

Fodra din häst som du vill, det kommer du ändå o göra.
Vad jag fortfarande inte förstår är varför du ska ge mer energi rikt foder till din häst när det är proteiner han behöver

kan du vara snäll och tala om HUR du vet och VAD som jag ger som är mkt energi i???
och lite protein? när jag ger 1kg ren protein och 4kg hö(vilket oxå innehåller protein)
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

kan du vara snäll och tala om HUR du vet och VAD som jag ger som är mkt energi i???
och lite protein? när jag ger 1kg ren protein och 4kg hö(vilket oxå innehåller protein)

Lusern är inte ren protein. Höet kan vara proteinfattigt (det lär det ju vara eftersom du behövt lägga till lusern).
// Linda
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Jag har Krafft Müslie "red Mills" (den blåa) har haft den i 3 år ungefär och den är bara bäst. Ger super fint päls och hull tillsamans med grovfoder.

Ett bra foder som är havrefritt och verkar smakens :love:
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Nu harj ag inte helkoll på hur mycket de får (de bor hos mamma :)) Så det är möjligt att de får mer. Jag är dålig på att uppskatta vikt! :) Ska fråga henne idag, jag kanske hade helfel.
De har iaf så de tuggar hela natten, och de ser fina ut och gör INGENTING, de står alltså bara i hagen.

Varför gamlingen får mindre hösilage nu skrev jag- han har svårt att tugga, tappar lite tänder. Därför får han så pass mycket hösilage som han kan pilla i sig, och dessutom en jäkla massa lucernhack, för det kan han äta.

Foderjäst har mycket b-vitamin i sig och dessutom mycket protein och rel. mycket energi. Bra för pälsen, tarmfloran och bra för gamling att få lite extra protein och energi.

Nej, vi har inte analyserat grovfoder. Skulle jag behöva räkna ut foderstat åt ngn häst så skulle jag analysera, men vi har aldrig haft det problemet utan avi har varit gammalmodiga och fodrat med ögat. Mamma har haft svårfödda fullblod hela sitt liv som även de blivit fodrade med ögat, och det har gått jättebra om man bara har kunskap nog att se hur hästen mår.
Vissa skriker säkert "ANALYYYS" åt mig nu, men jag ser ingen anlending när man har en glad, pigg, frisk häst som varken blir för tjock eller smal, har rejält med muskler osv.


Ja, lille shettisen ska du absolut få se, han är en pärla. Känns dumt att inte ha en enda bild på honom i datorn, men jag red honom innan vi skaffde digitalkamera så allting finns på vanliga kort...
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

kan du vara snäll och tala om HUR du vet och VAD som jag ger som är mkt energi i???
och lite protein? när jag ger 1kg ren protein och 4kg hö(vilket oxå innehåller protein)

Lusern är INTE ren protein, det innehåller ca 8,5mj/kg foder, alltså inte bara protein. Hur mkt mj (energi) ditt grovfoder innehåller, vet jag inte eftersom du inte har analys. Dessvärre är det så att du skriver att den ska få mer grovfoder i form av hö med sämre värden i o detta innebär ju att den kommer få i sig ännu mer energi o mindre protein. Det är överskottet på mj som gör dom tjocka.

En häst ska ha 6g smrp/mj, detta innebär en kvot på 6, svårfödda hästar kan dessutom behöva en högre kvot. Ju lägre kvot du har dessto mer protein tillskott måste du ge för att täcka upp överskottet av mj
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

En häst ska ha 6g smrp/mj, detta innebär en kvot på 6, svårfödda hästar kan dessutom behöva en högre kvot. Ju lägre kvot du har dessto mer protein tillskott måste du ge för att täcka upp överskottet av mj

Jag tycker att detta med kvoter lätt blir förvirrande. En svårfödd häst ser jag som en som behöver extra mkt energi. I så fall blir kvoten lägre för en sådan häst. Den kan då äta mer energi i förhållande till proteinet.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Ja en svårfödd häst ska ha mer mj. Men det betyder inte att de inte behöver en balans mellan mj o smrp för det.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Lusern är inte ren protein. Höet kan vara proteinfattigt (det lär det ju vara eftersom du behövt lägga till lusern).
// Linda

nej okej jo de kan ju bli feta om man ger för mycket lusern har jag hört, just för att det innehåller melass(hur mkt?) som är mkt energi i eller är det andra saker i lusernen som innehåller energi(MJ) med?

men om jag nu måste lägga till mer protein hur skall jag då kunna göra det utan att tillsätta för mkt MJ???


ärligt talat tror jag inte höet är så jätteproteinfattigt faktiskt vet ju inte men det verkar himla bra + att det är köpt ifrån en enormt bra mjölkkobonde, och av erfarenhet VET jag att bönder med mjölkproduktig INTE slarvar med höet och proteininnehållet.
jag vet hur magra de kan bli annars.

kor får inte enbart hö utan ensilge med(de flesta bönder iaf annars skulle de få fodra så hemskt ofta eftersom hö har så mkt större volym)
de fodrar med hö för att korna inte skall bli för lösa i magen eftersom ensilget bidrar till det.
men det "lilla" hö de får skall vara extremt innehållsrikt.

men sen är de ju extremt högproducerande djur med, det är ungefär som att gämföra en travhäst eller galopphäst i sin allra bästa toppkondis och i arbete.
eller nästan än värre.
det tar så extremt mkt på korna, att städnigt producera massa mjölk.

de får oerhört mkt mat men kan ibland endå bli magra.

anledningen till att jag lägger till lusern är ju som ni skriver(oftast fattas det ju endå lite protein i höet även om det är bra hö) + att gardera mig lite eftersom jag inte har analys.

om han får för mkt oh blir fet av lusernen så vet jag ju att han ja, får för mkt helt enkelt.


detta är svårt men tror att efter er information så skall jag göra såhär istället:

5kg hö
1kg lusern
=6kg grovfoder(0,5kg mindre än innan men 1kg hö är utbytt till 1kg lusern istället).

och 2dl musli
och mineraler.

och så skiter jag i att ge han extra att tugga på då eftersom ni säger att han bara får i sig för mkt MJ då.
men då ska man ju inte ge halm extra heller då i så fall för det innehåller ju BARA MJ.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 280
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 297
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp