kraft musli, blå, röd osv

Sv: kraft musli, blå, röd osv

Jag har Krafft Müslie "red Mills" (den blåa) har haft den i 3 år ungefär och den är bara bäst. Ger super fint päls och hull tillsamans med grovfoder.

Ett bra foder som är havrefritt och verkar smakens :love:

jaså va roligt, har du uträknad foderstat? hur ser din foderstat ut`?
vad har du för häst?

men oj har den muslin funnits i 3år som det verkar i katalogerna så är den "ny".

ja min häst har inga problem att äta den iaf:rofl:
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Lusern är INTE ren protein, det innehåller ca 8,5mj/kg foder, alltså inte bara protein. Hur mkt mj (energi) ditt grovfoder innehåller, vet jag inte eftersom du inte har analys. Dessvärre är det så att du skriver att den ska få mer grovfoder i form av hö med sämre värden i o detta innebär ju att den kommer få i sig ännu mer energi o mindre protein. Det är överskottet på mj som gör dom tjocka.

En häst ska ha 6g smrp/mj, detta innebär en kvot på 6, svårfödda hästar kan dessutom behöva en högre kvot. Ju lägre kvot du har dessto mer protein tillskott måste du ge för att täcka upp överskottet av mj

okej börjar sakta men säker fatta nånting:angel:
men detta är svårt så det tar tid att lära sig.

för de som vet har jag gått en kurs "hästfoder" under 1års tid, innehöll ALLT man kan lära sig men jag fattade inte ett skit, verkligen inte ett skit trots att jag ville lära mig, så jag försöker igen.

nej mitt hö vet vi ju inte värdena i MEN lusernen menade jag, krafts lusern hack hur mkt MJ innehåller det eller det står kanske på säcken:angel:
men jag undrade med om du vet om det bara är melass i lusernet som bidrar till MJ eller om det är mer tillsatt för just själva lusernet innehåller väl ingen MJ eller? det är ju bara ren smrp?

jo jag skrev att han skall få fri tillgång av "hö med sämre värden" frågan är ju bara VAD ÄR ETT HÖ MED SÄMRE VÄRDEN?
att MJ halten är extemt hög?
att höet innehåller låga halter av allt?

jag menar att höet är sämre för att det är inte lika grönt, det är mkt mkt grövre och det är dessutom gult. luktar inte så gott lite unket och dammar en aning. pressat i lösbalar(har ju därför inte fått samma ventelation)

det andra höet som jag fodrar med nu är, grönt, väldigt fint att tugga och luktar underbart som riktitg hö skall lukta, inte dammigt.(torkar och pressat av kobonde, pressat i 15kilos hårda balar)

MEN jag VET oxå att man kan INTE se om höet är bra eller dåligt på utseendet.

men skilladen mellan höerna är dessa:

sämre höet är taget från en åker som inte blivit gödslad på jätte många år, gräset har dessutom inte blivit slaget på väldigt många år heller, däför är det viltvuxet och grovt mkt ogräs i det.

det andra höet är taget från en riktig åker där det har odlats med hjälp av gödsel och diverse saker en bonde använder:angel: och där har det odlats hö målmedvetet lixom.

så jag antar(och antar nog inte jättefel) att det sistnämna höet innehåller mer än de förstnämna, vad antar ni?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

just det kom på en annan fråga som ni kanske kan svara på.

innehåller olika märken Lusern Hack olika mkt protein/MJ???

eller kan man köpa olika märken och variera mellan eller måste man hålla sig till ett?

vilket gillar ni bäst?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

just det kom på en annan fråga som ni kanske kan svara på.

innehåller olika märken Lusern Hack olika mkt protein/MJ???

Enligt lagen så ska det finnas innehållsförteckning på alla produkter. Är du läskunnig??

En fråga lite o.t. som jag tycker är av intresse i just denna tråd.

Är hästen skodd eller oskodd??
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Enligt lagen så ska det finnas innehållsförteckning på alla produkter. Är du läskunnig??

En fråga lite o.t. som jag tycker är av intresse i just denna tråd.

Är hästen skodd eller oskodd??

haha jag dör inte du igen.:rofl:

ja och hur hästen är skodd/oskodd har ju extremt mkt med detta att göra.
(speciellt som jag vet att du vill ha reda på om min häst fortfarande "plågas" som barfota eller har fått skor för att jag "insåg" hur hemskt jag vanvådade min stackars häst"..

du är för rolig du, men du kan bara glömma att få veta det:rofl:
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Ja en svårfödd häst ska ha mer mj. Men det betyder inte att de inte behöver en balans mellan mj o smrp för det.

Jag tror att vi egentligen menar samma sak. Om du ger hästen mer energi och sedan räknar ut en kvot på den totala mängden protein och energi du ger till hästen så blir kvoten lägre än om den hade fått mindre mängd energi. En lättfödd häst som inte behöver lika mkt energi får då en högre kvot. Om vi tex jämför två hästar med samma proteinbehov.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

En sida som kan ge dig lite tips är denna: http://www.svenskatinker.se/art_foderstatsberakning.pdf Om du läser längre ner så står det även hur man räknar ut kvoterna.
Finns säkert fler sidor men detta var vad jag hittade nu.

Men att räkna ut en foderstat utan höanalys blir ju inte helt rätt.

Man kan använda ett standardvärde på hö men man måste vara medveten om att just ditt hö kan skilja sig en hel del från det.

Hur som helst här har du en lista på standardvärde på en hel del fodersorter. Den kommer från Freefarm:

http://www.freefarm.se/djur/tab.htm

Halm står inte med men från ett annat ställe hittade jag dessa värde. MJ= 5 Smältbart protein= 0 Ca=3 P=1

Oavsett om du räknar ut en foderstat med eller utan analys så är det bara en fingervisning och inget man ska följa slaviskt. När jag räknar ut min foderstat (har numera analyserat hö) ligger jag alltid över de värdena som uträkningen ger. Min mening med foderstaten är att se till att pålle inte får för lite av någonting. Ett överskott bryr jag mig inte om ifall hästen ser bra ut och mår bra och fungerar som han ska.

Viktigt är ju också att även om man ger hästen det den behöver i näring så måste man även ta hänsyn till att den får tillräckligt med tuggtid dvs inte går tom i magen för länge.

Angående varför ett hö kan anses som sämre: Det beror på vem som ska äta det. :) Min häst t ex vill jag inte ha ett hö som har väldigt högt med energi (MJ) och lågt med smbrt.protein för då blir det jobbigt att få upp proteinet utan att samtidigt även få upp energin ännu mer.

Sen har jag lärt mig att man inte kan avgöra om ett hö är bättre eller sämre bara genom att titta på färgen. Mitt nuvarande hö är grönt och doftar härligt men är ändå lite fattigt på protein.
 
Senast ändrad:
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Enligt lagen så ska det finnas innehållsförteckning på alla produkter. Är du läskunnig??

En fråga lite o.t. som jag tycker är av intresse i just denna tråd.

Är hästen skodd eller oskodd??

Men herregud vad onödigt! :(

Och vad har "skodd eller oskodd" med detta att göra?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Men herregud vad onödigt! :(

Och vad har "skodd eller oskodd" med detta att göra?

Jadu,,, eftersom en barfota häst har en större cirkulation i hovarna och för att hovarna ska bibehålla en stark,elastisk hornkapsel krävs ett högre mer balanserat närings intag än på en skodd häst.

Jag trodde ni faktiskt kände till det, men här avslöjar ni Er okunskap ganska rejält.:angel:
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

jaså va roligt, har du uträknad foderstat? hur ser din foderstat ut`?
vad har du för häst?

men oj har den muslin funnits i 3år som det verkar i katalogerna så är den "ny".

ja min häst har inga problem att äta den iaf:rofl:

Det var nämligen så att Red Mills köptes upp av krafft på vilkor att dom inte ändrade innehållet, men dom var fräcka nog att höja priset på fodret med 20 kr :D

Ja har räknat på foderstat program och min får ca 2½ kg. Mer kan jag inte ge henne då hon blir alldelses för het och tokigt ;) ska igentligen ha minst 3 kg.

Min häst får 2 ½ kg (kraffts kg mått på müslie) varje dag. Sen får hon ungefär 10 kg bra hösilage. Sen salt och lite olja just nu. Fick betfor innan men har tagit bort det pga gallor, så kan bli att jag får höja müslin.

Min häst är 1.55, sto, mot det äldare hållet, normal född mot det svåra hållet, Korsning mellan connemara, halvblod och arab. Tävlas och tränas.


MEn Litet trådkap ;)

HUr tillsätter man extra selen? finns det att köpa osv ?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

okay ;) låter ena dyrt :D men men

Är det receptbelagt?

Nej dyrt är det inte, runt 600 kr för två och ett halvt kg. Men det finns mindre burkar, man ger ju ett mått i veckan så det är drygt. Vi har 5 hästar på den här burken, och den lär räcka fram till betet och förmodligen till nästa fodringssäsong också.

Ej recept.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Jadu,,, eftersom en barfota häst har en större cirkulation i hovarna och för att hovarna ska bibehålla en stark,elastisk hornkapsel krävs ett högre mer balanserat närings intag än på en skodd häst.

Jag trodde ni faktiskt kände till det, men här avslöjar ni Er okunskap ganska rejält.:angel:

Så du menar att till en skodd häst kan man fuska lite med näringsintaget pga att den har skor? Jaha du, intressant åsikt men den får du stå för själv.

Min kunskap är absolut inte fullständig men det är nog inte din heller ;). Var snäll och håll dig till det som ts frågade om.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Nej dyrt är det inte, runt 600 kr för två och ett halvt kg. Men det finns mindre burkar, man ger ju ett mått i veckan så det är drygt. Vi har 5 hästar på den här burken, och den lär räcka fram till betet och förmodligen till nästa fodringssäsong också.

Ej recept.

nämen oj det var ju inte alls dyrt för så mkt ;)
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Nu tror jag att coari är lite väl kryptiskt i sitt inlägg, jag tror mig ha nosat redan på innebörden av uttalandet så får coari rätta mig om jag har fel.

Vad som egentligen åsyftas är, i vilken status hästen befinner sig i. Är den oskodd? I så fall när skedde det, som bekant kan ju en del hästar bli lite orörliga vid en avskoning, detta påverkar naturligtvis en foderstat/omsättning i kroppen om den är beräknad efter andra förhållanden som var innan avskoning. Kanske tänker man inte på det, gjorde inte jag heller faktiskt utan det slog mig som en talgdank när jag läste inlägget.

Skulle det innebära något annat, var vänlig och rätta det iså fall. Men jag tror att det är så coari tänker nu.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 584
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 322
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 307
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp